AWD ombouwen naar FWD

Gestart door V70R AWD, 02-11-2012 15:20:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

V70R AWD


-D©©©L-

Citaat van: Ton850 op 02-11-2012 23:13:11
Kun je ook de tussenbak verwijderen zodat deze niet meer " meeloopt"? of kan dat niet?
Je zou dan de achteras kunnen laten zitten.


Dat kan wel, maar dan moet je wel iets verzinnen op de afdichting van de as enzo. Of in elke geval zorgen dat de koppelbus er niet uit kan lopen.
ik zou juist de tussenbak laten zitten en het achterdifferentieel met steekassen en cardanas verwijderen.
De lagers van de achterwielen willen wel een oplossing zien zodat ze "bij elkaar" blijven. Dit kan een simpele pasbus met twee bouten en ringen zijn.

Of gewoon een nieuwe cardanas zetten.  bespeur ik de voorzichtige aanzet tot een groupbuy ?
Ik heb de mensen in de USA al gemailed.

dennis850estate

Tussenbak is niet te verwijderen omdat de bak aan de uitgaande zijde anders is. je kunt niet even een keerring inzetten en er een andere as insteken. Binnenwerk verwijderen uit tussenbak kan wel.


-D©©©L-

Citaat van: dennis850estate op 02-11-2012 23:58:06
Tussenbak is niet te verwijderen omdat de bak aan de uitgaande zijde anders is. je kunt niet even een keerring inzetten en er een andere as insteken. Binnenwerk verwijderen uit tussenbak kan wel.



met een op maat gedraaide bus zou je de koppelbus kunnen borgen waardoor de oliekeringen gewoon blijven doen wat ze moeten doen.  Als je het binnenwerk uit de tussenbak (eigenlijk: Haakse overbrenging) haalt dan kan de bus er alsnog uitlopen.  

konniekip

#19
Tipje van amerikaansforum

Bus met loctite of vloeibaar metaal  insmeren en in de bak steken en 2 slangklemmen op de aandrijfas draaien die de bus op zijn plaatshouden zodat ie er niet uitloopt. Valt genoeg over te lezen en zijn er die jaren zo rondrijden.


MikeyQR

#20
De V70R AWD FWD van @Konniekip.

Of het ombouwen van AWD naar FWD mogelijk is. :eusa_think:
Ja zeker is dat mogelijk, kost wel veel uren en werk maar de boel past zonder verdere aanpassingen op de uitlaat na dan.
Ben je gelijk van het AWD gedonder af.
Tuurlijk kan je de tussenas er onder vandaan halen maar er moest gewicht geloost worden. ;D

Voor het gemak staat er een V70 FWD naast als donor.
De achteras, tank, tank leidingen, handremkabels, veren en dempers moeten over gezet worden.
De uitlaat hangt nu in de beugels waarvan 2 custom made, verder een stuk rechte uitlaat buis die er tussen gebakken moet worden.

Na de ombouw de R is gaan wegen voor de MRB te verlagen.








De AWD as.



konniekip

Work in progress :D
Benzineleidingen zijn trouwens nog nieuw bij dealer te bestellen.

Je kan beter n fwd kopen meteen maar dit is leuker ;)

The Volvoboy

Zonde... Zo'n AWD achteras rijdt veel beter als je 't mij vraagt :eusa_shifty:
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

V70R^2

Zou gewoon het gewicht (diff en assen enzo) eruit halen? dan haal je toch flink gewicht weg, en voor een M56/M59 bak monteren. Dan hou je die fijne onafhankelijke ophaning achter.



Je haalt je wel een hoop werk op de hals zo! Zou je niet haast overwegen maar afscheid te nemen en een FWD te zoeken? Bij een FWD ombouw komen de leidingen, brandstoftank, vast nog meer gedoe gedoe, en nog meer gedoe ;D

MikeyQR

Citaat van: The Volvoboy op 06-07-2018 09:28:17
Zonde... Zo'n AWD achteras rijdt veel beter als je 't mij vraagt :eusa_shifty:

Klopt wel Koen, rijd ook best goed maar zonde neh, gewoon leuk om is te doen maar er komt best wat meer bij kijken dan ff overzetten.


Citaat van: V70R^2 op 06-07-2018 09:44:49
Zou gewoon het gewicht (diff en assen enzo) eruit halen? dan haal je toch flink gewicht weg, en voor een M56/M59 bak monteren. Dan hou je die fijne onafhankelijke ophaning achter.



Je haalt je wel een hoop werk op de hals zo! Zou je niet haast overwegen maar afscheid te nemen en een FWD te zoeken? Bij een FWD ombouw komen de leidingen, brandstoftank, vast nog meer gedoe gedoe, en nog meer gedoe ;D

Deze R heeft die nog niet zolang en een FWD moet je ook maar net tegen komen met de opties die gewenst waren.
De HO is allang de deur uit, in de as zit alleen de bus nog voor afdichting, en werkt echt goed zolang je hem erin houd maar dat is al goed.
De aandrijvas is ook weg.
De diff haal je er niet even onderuit daar moet ook de hele zooi eronder uit achter was wel eerst het plan maar nu er een donor naast staat kan je net zo goed de boel maar weg laten, het hele spul achter weegt het meeste met 2 man bijna niet te tillen, werd ook schuiven onder de auto vandaan, hier zit het gewicht van de zware V70R AWD in.


V70R^2

Ik vind het een dapper project! Zelf vaak overwogen, nooit aan begonnen ;D

MikeyQR

Citaat van: V70R^2 op 06-07-2018 10:52:54
Ik vind het een dapper project! Zelf vaak overwogen, nooit aan begonnen ;D

Gewoon een keer doen zou ik zeggen ;D , de boutgaten voor de FWD tank zitten er al is dus plug en play.

Voor de dubbele uitlaat wat deze R heeft kan je zelf een uitlaat steun maken en de steun bevestigen waar de oude achterasbout in zat aan de rechterkant, links is anders maar daar komen we wel uit als de uitlaat er onder zit vanaf de kat.

de Boeing

Wellicht ondertussen allemaal omgebouwd, maar ik ben wel eens benieuwd naar het verschil in gewicht tussen de 2 types achteras, je hebt ze 'toevallig' niet even op de weegschaal gehad?  ;D

konniekip

#28
Ik laat m bij de RDW herkeuren dus we gaan het zien. Ik denk dat het zo 200 kg verschil is.
Nog wat remklauwen scoren en de uitlaatpijp lassen, dan benzineleidingen voor de zekerheid nieuw, hitteschild en tectyleren en de boel is klaar.

Wat heb je nodig:
Fwd achteras incl remklauwen.
Fwd benzineleidingen inclusief regulator
Hitteschildjes onder de uitlaat van een eed
Schokbrekerrubbers fwd
Schokbrekers fwd
Veren fwd
Bus van de HO met slangenklemmen vastzetten en/Of erin lijmen
Remleidingen moet je iets aanpassen
Uitlaatpijp zelf op maat maken passen en lassen
Handrem kabels fwd
Benzinetank fwd en boutjes en beugels plug en play
Ik vergeet vast nog wat..

HuuuB

mooie klusruimte ook met zo'n donor er bij ;) Benieuwd wat de gewichtsbesparing is (en MRB verschil) tot ziens in de klushal, groet Huub