Zit er een houdbaarheidsdatum op olie?

Gestart door Entuscan, 21-08-2004 00:49:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Reitse

Reden de testauto's constant op die olie of zijn ze voor de test verdeeld in aantal groepen die verschillende oliƫn testen?

ed

Het is gewoon de olie die er op dat moment inzat.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Rudi

Citaat van: Entuscan op 25-08-2004 23:23:17
hmm heb net nog eens de olie gewisseld gewoon 5w40.
kostte blijkbaar ook maar 7 euro per liter.

Begin me nu zeeeer sterk af te vragen of omschakelen naar 0w40 wel de moeite is

Bestaat 5 W 40 dan nog?Dacht dat 0W40 de opvolger was ???

Dr.Go-Fast...

Rudi

Citaat van: ed op 26-08-2004 22:01:52
Reitse,

Ik weet waar jij op uit bent ;)
De groep was 39 auto's groot. De olie is afgetapt na een x-aantal kilometers rijden met de betreffende olie. Deze is geanaliseerd op metalen en bepaalde zuren. Aan de hand daarvan kan een conclusie worden getrokken over slijtage.
Als er bijvoorbeeld veel ijzer in de olie voorkomt geeft dat een mate van slijtage aan. Heeft minder met rijstijl te maken als met de gebruikte olie. Bovendien is het een gemiddelde. Het blijkt dat een 0W40 een veel hogere slijtage op zo'n beetje alle tests laat zien als een 10W40 of 15W50.
Dit is natuurlijk voor een GTT anders dan voor een Volvo, maar ik denk dat je aan de uitkomst wel een conclusie kan trekken. Blijkbaar wegen de koude start voordelen van een dunne olie niet op tegen de sterkere smeerfilm van een dikkere olie. Een 0W40 lijkt in dit opzicht ideaal, goede koude start eigenschappen, en toch de sterkte van de smeerfilm van een 10W40. In de praktijk is de olie op temperatuur toch een stuk dunner, en daarmee ook de smeerfilm.

Anderen adviseren weer anders,wie moet je nou geloven?Als er genoeg olie inzit wordt de motor en turbo toch constant gesmeerd?Ik blijf bij 0W40...
Dr.Go-Fast...