Accu eruit en er weer in:geen ledje die brand??

Gestart door will, 21-09-2004 23:05:15

Vorige topic - Volgende topic

Rad

Ik ben eigenlijk wel benieuwd.
Je zou geen spaningspieken moeten krijgen als je alleen op de dynamo draait omdat de spanningsregelaar zorgt voor het afvlakken van de spanningspieken, toch?
De accu werkt volgens mij als een soort buffer en vangt de overtollige energie die je dynamo genereert op, lees: hij slaat het op. Daardoor laadt de accu op.
Als deze er niet tussen staat dan moet die energie ergens heen, misschien dat dat dan verkeerd afloopt omdat dit toch ergens overbelasting veroorzaakt?
Bij stationair draaiende motor zou je snel de accu moeten kunnen wisselen. Heb het zelf ook wel eens gedaan, maar dat was op een wagen zonder al te veel electronica.

thuur

Je hebt een aantal ongenuanceerde stellingen ertussen zitten (je vroeg er zelf naar ;) ):

Waar over het algemeen op gedoeld wordt: Een accu is een dusdanig groot 'vat' dat snelle veranderingen (pieken) niet kunnen plaatsvinden (of in ieder geval flink gedempt). Dezelfde rol wat een grote condensator in de voeding van een willekeurig electronisch apparaat speelt.

De spanningsregelaar in een dynamo zet wisselstroom in gelijkstroom om, ook wel gelijkrichter genoemd. Dit is een brug van 4 diodes waar uiteindelijk de plus en min altijd aan dezelfde kant 'uit' komen. Een diode laat stroom door in slechts 1 richting. Als je een diode andersom aansluit, laat hij geen stroom door. De spanning wat uit een dergelijke gelijkrichter komt is verre van netjes. Als je het zichtbaar maakt op een oscilloscoop is het behoorlijk 'gegolfd' en ieder piekje wordt keurig doorgegeven.

Een beetje pieken kan nooit kwaad, ieder electronisch apparaat werkt onder bepaalde marges. 10% haal je altijd. Oude apparathuur (220 Volt) werkt tegenwoordig nog prima (230 Volt). Echter pieken van meer dan 100% (wat veroorzaakt kunnen worden door het in- en uitschakelen van grote verbruikers of slechte schakelaars (zgn. denderen) kun je niet zomaar opvangen.

De accu laadt op doordat de dynamo een hogere spanning afgeeft (13,4V) dan de nominale spanning van de accu (12V). Het is een nathuurkundig proces wat er voor zorgt dat dit verschil 'opgeheven' moet worden (alles moet in balans zijn).

Overigens is er niet zoiets als 'tussenstaan' in het circuit dynamo-accu-restvandeauto. Alles staat parallel geschakeld, dus als je de accu eruit haalt vloeit de stroom nog prima rond. Alleen zullen de pieken niet door de accu worde geadsorbeerd, maar gewoon door het circuit 'trekken'.

Het wisselen kan zeker, en in de theorie is er ook amper bezwaar. Echter de praktijk is veel gecompliceerder (o.a. de pieken van slechte schakelaars) en dat maakt het echt tot een afrader..

Misschien zijn mijn stellingen nog verder te nuanceren/completeren door andere forumleden.. Mijn kennis stamt tenslotte uit mijn schooltijd enige jaren geleden ;)

Gr 8)

Rad

Kijk, zo wordt het steeds duidelijker!

Manga

Ik ben het er niet helemaal mee eens,... het klinkt goed maar toch, slaat de auto af als je een pool van de accu losmaakt. ik weet niet hoe dit komt, je zou denken. Er word spanning opgewekt en deze zorgt ervoor dat hij blijft draaien. Maar toch slaan de meeste auto's uit zonder spanning van de accu.

Heb dit een paar keer gemerkt met een auto waarvan de accu op z'n einde was.... start kabels erop .. lopen.. kabels los .. gewoon weer stoppen... ook als de accu uit de auto zelf losgekkopeld werd werd.

850R 2.0 DOP

ed

Dat komt hoogstwaarschijnlijk omdat een dynamo bij stationair niet voldoende stroom opwekt om alles aan de praat te houden, zeker niet als er een paar verbruikers aan staan. Bij een beetje verhoogd toerental moet het wel lukken.
Overigens blijf ik erbij dat je dit gewoon niet moet doen. Zoals Thuur al zegt treden er grote spanningspieken op, en daar heeft electronica gewoon een bloedhekel aan.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!