Geen tank/temp/snelheidsmeter en toerenteller meer

Gestart door Volvo855T-5R, 14-11-2012 12:02:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Volvo855T-5R

Heb een probleem met mijn 855 GLT 1996 met OBD2. Op een gegeven moment stopten alle bovengenoemde meters ermee, ook de boordcomputer staat op default stand (klok), en enige lampjes doen het niet meer (ABS, SRS, service, waarschuwingslampje brandstofniveau, en nog een paar).
Ik heb even zitten zoeken hier op het forum maar stuitte niet op een soortgelijk probleem en begin daarom een nieuw topic.

Wat kan dit zijn? Spanningsregelaar? In het draadboomschema zag ik dat er een microprocessor zit die juist deze meters en lampjes aanstuurt; gaat die wel eens kapot? Het feit dat er een gedeelte wel werkt duidt erop dat + en - gewoon aankomen; of denk ik verkeerd?
Iemand die meer tips heeft? Verder branden de ledjes op de programmakeuzeknop voor de automaat ook niet (economy en sport). Verder werkt alles in en om de auto zoals het hoort.

Ga vanavond de rommel uit elkaar halen om te meten. Eerst even uitlezen of er foutcodes gezet zijn. Dashboardverlichting doet het; zekering 35 / 10A is ok.

Alvast bedankt voor de tips!

Robert
PV445 1958
PV544 Sport 1962
142GT 1969
855 T-5R CY 1995
V70XC 1999
V70R AWD Laserblue 1999

Ries van de Zilverschuit

Defect contactslot? Heb er zelf niet mee te maken gehad, maar dat kan rare verschijnselen geven, schijnt. Even de zoekfunctie gebruiken en je weet het.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Volvo855T-5R

Die tip was ik al tegenkomen en ik heb geprobeerd te rommelen met het contact maar zonder resultaat. Maar als dit het probleem zou zijn zouden er toch meerdere zaken niet meer mogen/kunnen werken? Als ik op het draadboomschema afga lijkt het daarop in ieder geval.
PV445 1958
PV544 Sport 1962
142GT 1969
855 T-5R CY 1995
V70XC 1999
V70R AWD Laserblue 1999

nieuwe_arjan

Citaat van: Volvo855T-5R op 14-11-2012 12:02:20

Wat kan dit zijn? Spanningsregelaar? In het draadboomschema zag ik dat er een microprocessor zit die juist deze meters en lampjes aanstuurt; gaat die wel eens kapot? Het feit dat er een gedeelte wel werkt duidt erop dat + en - gewoon aankomen; of denk ik verkeerd?
Iemand die meer tips heeft? Verder branden de ledjes op de programmakeuzeknop voor de automaat ook niet (economy en sport). Verder werkt alles in en om de auto zoals het hoort.

Ga vanavond de rommel uit elkaar halen om te meten. Eerst even uitlezen of er foutcodes gezet zijn. Dashboardverlichting doet het; zekering 35 / 10A is ok.

Alvast bedankt voor de tips!

Robert

microprocessor voor klokken en een aantal lampjes heeft een 'eigen' 12v voeding op stekker A, pootje 16, rood/zwart via zekering F8 met op de print een 5V regulator. (volgens mijn Haynes-boek).
Andere lampjes gaan via het contactslot via een andere zekering F10.
Dashboardverlichting is weer een andere voeding.

succes
PS misschien een beetje te laat, ik lees net "Ga vanavond de rommel uit elkaar halen om te meten." :-[

Volvo855T-5R

Haha, ja was iets te laat, maar toch bedankt voor de tip!

Ben even systematisch te werk gegaan. Eerst foutcodes uitlezen; kreeg een paar meldingen dat signaal voor snelheidsmeter, watertemp en wat waarschuwingslampjes miste. En er is maar een gemeenschappelijke deler....de microprocessor. Dat vond ik in de draadboomschema's.
Kan wat controles uitvoeren door het 8V en 5V spanningsniveau te controleren en dat was overal voorhanden waar je het nodig had.
Had een andere tellerunit liggen, heb de printplaat overgezet, en alles doet het weer feilloos.
Weet dus niet exact wat het probleem geweest is maar ik gok op de processor, ik kon ook geen kapotte soldeerpunten oid. vinden.
Weer een probleem de wereld uit!
PV445 1958
PV544 Sport 1962
142GT 1969
855 T-5R CY 1995
V70XC 1999
V70R AWD Laserblue 1999

Benny03

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 14-11-2012 12:05:37
Defect contactslot? Heb er zelf niet mee te maken gehad, maar dat kan rare verschijnselen geven, schijnt. Even de zoekfunctie gebruiken en je weet het.

zeker! ik heb hier last van gehad, alle verlichting kapte er mee alleen de motor en rem bekrachtiging werkte nog. starten deed i soms niet, lambda lampje branden en weer uit geen radio geen ruitenwissers plots als het regende, nieuw contactslot er in en alles doet het als nieuw :)

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: Volvo855T-5R op 15-11-2012 07:05:38
Weet dus niet exact wat het probleem geweest is maar ik gok op de processor, ik kon ook geen kapotte soldeerpunten oid. vinden.
Weer een probleem de wereld uit!

Dit probleem is hier volgens mij vrij nieuw. Fijn dat het opgelost is. Blijkbaar toch een probleem in de printplaat.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue