Help; koelvloeistoflek

Gestart door TTT242, 24-09-2004 19:35:18

Vorige topic - Volgende topic

TTT242

De oorzaak van de (waarschijnlijk) lekkende kachelradiator is waarschijnlijk te wijten aan de normale wissel van de waterpomp. Die is 2 weken geleden keurig vervangen met de riemen en spanrollen... Door die nieuwe waterpomp is de druk op het systeem net ietsje groter geworden en daarom is de radiator aan het lekken. Allé, dat is mijn gedacht...
Ik ga eens kijken wat ik al kan verwijderen rond de middenconsole. Als ik op de sleuteldag al aankom met het dashboard half gestript gaat het sneller gaan.
Weet iemand foto's/handleiding-hulp staan van zo'n vervanging van de radiator of strippen van dashboard. 'T is van een V70.
V70 Classic 2.5T LPT LPI  >>> V70N T5 Lpi Black Sapphire

Entuscan

Allez, Tom alles lezen

S©ub@ kwam toch helpen voor een vlaai ;) en is het op een uurtje gedaan.
Alleen ff voor een vervangrad zorgen
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

TTT242

OK, ga wel toch eens kijken of ik niet kan zien wat en waar het juist lekt. Dan zijn we zeker en kunnen we de stukken ook bestellen.
Ik heb ook nog deze topic gevonden.
Ik heb voor deze reparatie toch geen brug nodig zeker?

s©ub@

je hebt geen brug nodig en, in hemels naam, maak nog niks los...
kans dat je teveel doet is veel te groot!

zal maandag ff kijken wat een wisselaar voor een V70 2.5T uit '98 hier kost... anders rij je maar een keer op en neer naar helmond ;)
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

TTT242

Thx scub@,

Heb het toch niet kunnen laten om één en ander los te draaien ;D Liefhebbers hé...
Enkel heel vanonder, om het lek wat gecontroleerd op te vangen. Anders hebben we binnen 2 weken een speciaal interieur met een blauw/groene vloerbekleding.
Enkel de vloerbekleding wat los gedaan om de koelvloeistof op te deppen. Vervolgens tegen de middenconsole de twee zwarte plastieken schotjes eenvoudig uit geschoven en toen zagen we al wat meer. Onder het midden van het dashboard zie ik dan een grote witte plastic bak. Vanuit het motorcompartiment komen 2 metaal blinkende leidingen van de koelvloeistof. Die gaan de witte bak binnen. Volgens mij is die witte bak dan hol vanbinnen en komen die 2 leidingen (één voor aanvoer en de andere voor de afvoer van de koelvloeistof) daar in de kachelradiator uit. De blazer van de verwarming of verluchting blaast dan de lucht in die witte bak langs de kachelradiator, en zo hebben wij dus warme lucht in de roffel. Verbeter mij als ik mis ben.
Bij mij is nu groene koelvloeistof te zien onderaan de bak. En hij komt volgens mij uit de onderste naad van die bak waar een rubber zit tussen de twee delen. Dus in die bak staat er een bodempje koelvloeistof te wachten tot ie tussen de naad kan of tot ie in m'n interieur  is geblazen. En ik maar m'n ramen aan het reinigen met die vette aanslag en aan het afvragen of het nu aan de slechte kwalitiet van de ruitenreiniger lag dat die aanslag zo snel terugkwam. Waarschijnlijk is dus de kachelradiator lek.
Achter die witte plastic bak zit nog een witte bak, kleiner en een beetje hoger tegen het motorcompartiment. Daar komt een zwart afvoerleidinkje uit dat onder de eerste bak naar beneden loopt. Dit is de afvoer van de condens van de airco zeker?
Nu nog een kachelradiator zien te bemachtigen, zal effe wachten op jouw antwoord scub@ en dan kunnen we sleutelen. Zal nog wel meevallen, beetje geduld en je handen in de juiste positie wringen.......Goed dat de sleuteldag binnenkort is. Zou het misschien ook wel zelf kunnen doen, maar met wat handige tips en hulp van mensen die dit voorval al eerder hersteld hebben gaat het eens zo vlug. Het zal een echte sleuteldag worden. Nu enkel hopen dat het lek niet te groot zal worden, ga ondertussen wel maar gewoon gedestilleerd water bijvoegen aan de koeling...
Voor de assistenten zal ik wel zorgen...

mehn

Citaat van: TTT242 op 25-09-2004 16:56:43
Volgens mij is die witte bak dan hol vanbinnen en komen die 2 leidingen (één voor aanvoer en de andere voor de afvoer van de koelvloeistof) daar in de kachelradiator uit.

Citaat van: TTT242 op 25-09-2004 16:56:43
Achter die witte plastic bak zit nog een witte bak, kleiner en een beetje hoger tegen het motorcompartiment. Daar komt een zwart afvoerleidinkje uit dat onder de eerste bak naar beneden loopt. Dit is de afvoer van de condens van de airco zeker?

Alletwee helemaal goed  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

TTT242

Ik krijg zelfs al hulp thuis uit de straat aangeboden voor de sleuteldag. Alle beetjes helpen ;D

s©ub@

je omschrijft het perfect...
nou de remedie:
tussen die twee blinkende metalen leidingen zit een schroefje; als je dat losdraait haal je het slotje van de leidingen als het ware, je kunt nu de leidingen uit het schutbord trekken; let wel ff op de o-ringen; die kun je het beste meteen vervangen...
dan zitten er aan de zijkant van de grote witte bak 2 schroefjes; die draai je los... als je die allebei los hebt kun je de onderkant van de witte bak naar voren (lees grille-richting) wegdraaien; je hoeft dit niet heel voorzichtig te doen; je warmtewisselaar is toch al kapot. het lijkt allemaal net niet te passen; maar het past wel hoor...

leg wel eerst een handdoek of iets dergelijks in de buurt om het restantje koelvloeistof op te vangen/dweilen

als je de onderzijde van de bak eruit hebt en je het alluminium element ziet zetten wijst de rest zich vanzelf: oude element eruit; nieuwe erin en alles weer monteren.

als je het nog nooit gedaan hebt moet je dit klusje toch binnen 2 uur rond krijgen; lukt het je binnen 1.5 uur dan krijg jij van mij een vlaai ;) (of een brabantse boeren appeltaart)

suc6
en mocht je hulp nodig hebben; helmond heet u van harte welkom ;) ;D

TTT242

Mmmmmh, nu begint het toch te kriebelen om volgende week al zelf te herstellen. We gaan die kachelradiator en benodigdheden maar eens bestellen bij de Volvo dealer. Of is die kachel bij de radiatorboer van hetzelfde merk?
Hier nog een paar foto's van de situatie. Moet ik nog wat van de panelen demonteren? Ik denk wel dat ik er zo aan kan.

Bestuurderskant

Close-up bestuurderskant

Passagierskant

Zoals je ziet is er onderaan een groene rand te zien. Daar is een naad, en komt de koelvloeistof uit de bak.

Loopt het zaakje niet leeg als ik die twee leidingen lostrek?
En goed met koelvmoeistof bijvullen zeker omdat er lucht in het systeem zit.
Wat ik tot nu toe los heb is het onderste paneel bestuurders kant; één schroefje, vloerbekleding losnemen, en dan 2 zwarte schutborden die tegen het midden aan elke kant zitten. Dat valt reuze mee. Daar moet je toch niet het heledashboard voor verwijderen? Met de 850 wel?

--edit--
foto's omgezet naar url...
--edit--

s©ub@

kunt um bij volvo bestellen maar dat doet pijn in de portemonee... ;D

TTT242

ja, maar is die bij de radiatorboer even goed. Alu moet ie zijn he, geen koper. Die O-ringen zijn die waar de twee leidingen in het motorcompartiment gaan of aan de witte bak? Die moet ik toch bij de dealer bestellen.

Hey Scub@, bedankt voor de info, reuze 8)

s©ub@

O-ringen hebben ze ook bij radiatorboer hoor... en ik heb bij mijn oude GLT '92 zo'n ding hier in helmond gehaald voor 60 eu; was exact dezelfde als die eruit kwam...

dus dat moet het probleem niet zijn; zal maandag ff voor je bellen

TTT242

OK, ik ga hier ook eens rondvragen. Dan gaan we die toch deze week thuis vervangen. Die vettige damp in je wagen is ook niet dat hoor. Dat wil zeggen dat er een hoop geld gespaard is. Dus brengen we zeker een vlaai mee naar de sleuteldag :D en geen vieze handen. Zonder de club, de leden, het forum en pc met internet geraak je nergens meer...een dank aan iedereen voor de antwoorden...

s©ub@

joe aar welkom maaj lord ;)
LOL
succes met schroeven ennuh; klein tipje nog...
koppel morgen ofzo ff de radiator vast los; dat scheelt je weer een emmer water in de auto ;) kun je doen door de slangen aan de motorkant van het schutbord eruit te halen en door te verbinden met een stukje slang. (wel ff de O-ringen en plastic ringen uit de aansluiting halen anders moet je die ook weer nieuw bestellen en een trui extra aantrekken in de auto...) ;D

Frans Harkema

Citaat van: s©ub@ op 25-09-2004 22:25:37
(wel ff de O-ringen en plastic ringen uit de aansluiting halen anders moet je die ook weer nieuw bestellen en een trui extra aantrekken in de auto...) ;D

Wees daar heel voorzichtig mee want deze is er bij mij onlangs uitgesprongen bij 180 km/u in Italië en je wilt niet weten hoe heet zo'n motorblok is als je er bovenop moet kruipen om de zaak weer vast te zetten............................ ;D

Just my 2cts,
Frans