Airco schakelt uit beneden +4 graden?

Gestart door BBS, 26-11-2012 18:19:29

Vorige topic - Volgende topic

BBS

Even een vraagje aan de heren technici...

Het valt mij op dat wanneer de buitentemperatuur onder de +4 graden komt de airco niet meer aanslaat.
Waarom is dit zo? Want juist in de winterperiode met alle regen/sneeuw/ijzel/mist en alle andere narigheid is het gebruik van een airco erg comfortabel...
Is dit bewust zo gemaakt, en kan dit eventueel ongedaan gemaakt worden :eusa_think:

Bij mijn vrachtwagen werkt de airco namelijk wel in de vrieskou.

Wie weet hier het antwoord op ???
Volvoloos....

hathü

Bij mijn TDI 1998 werkt de airco wel in de vrieskou. Verder heb ik geen idee of het bij jouw zo hoort of dat er iets mis is.

hendrik75

Theostek

Citaat van: BBS op 26-11-2012 18:19:29
Even een vraagje aan de heren technici...

Waarom is dit zo?
Is dit bewust zo gemaakt, en kan dit eventueel ongedaan gemaakt worden :eusa_think:

Bij mijn vrachtwagen werkt de airco namelijk wel in de vrieskou.

Wie weet hier het antwoord op ???

Enkele redenen waarom dit zo is.

1. De lucht kan maar enkele graden boven de verdampingstemperatuur van het koudemiddel gekoeld worden.
2. Om koudemiddel te laten verdampen is warme lucht nodig, dit is voornamelijk belangrijk voor de nakoeling en de oververhitting.
3. Hoe lager de buiten temperatuur, hoe lager de druk in het systeem wordt, hierdoor daalt ook de verdampingstemperatuur van het koudemiddel en bepaalt ook de laagste temperatuur.
4. Om bevriezing van het systeem te voorkomen.
5. Gemiddeld zal de effectieve druk van het systeem lager komen te liggen bij koud weer van 1,9 bar , 1,9 bar vertegenwoordigt een verdampingstemperatuur van 0 °C, 1,8 bar= -1 °C betekent bevriezing van het systeem.

Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

BBS

Maar waarom doet de airco van de vrachtwagen (Volvo) het wel, ook als het vriest?
Dat hok heeft net een airco service beurt gehad, en er zat nog 800 gram in i.p.v. 1250 gram die erin hoort.

Volvoloos....

Theostek

In principe kan dat niet  ???

Dan zou al een warmte wisselaar geplaatst moeten zijn die het koudemiddel nog verder kan terug brengen dan de omgevingstemperatuur..
bijvoorbeeld: -10 °C is relatief koude lucht, druk in het systeem is 1.00 bar komt overeen met -10 °C verdampingstemperatuur..
-10 - -10 = 0, de koude lucht kan het koudemiddel niet laten verdampen er is geen energie (warme lucht)
Tenzij er een warmte wisselaar is die het koudemiddel naar -25 °C zou kunnen brengen, dan is de lucht van -10 warm genoeg om het koudemiddel te laten verdampen..en dan kan het nog niet..dit is alleen mogelijk bij warmte pompen daar wordt het proces van warmen omgekeerd, die halen de energie uit de lucht of uit de grond.

Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.