Zingend naar links

Gestart door markf, 21-03-2016 12:46:26

Vorige topic - Volgende topic

markf

Beetje vreemd probleem: ik verneem een zingend geluid bij een bocht naar links. Boel moet eerst een beetje warm zijn, daarvoor is er nauwelijks geluid. Gedachte is wiellager rechtsachter (denk het geluid daar vandaan komt als ik in de auto zit), maar vanwege bochtje naar links, juist wellicht links verdacht? Meer druk op linkerwiel ... ?

Echter het zingende geluid is wel harder dan ik ooit gehoord heb van een wiellager. Komt behoorlijk het interieur in, maar: ... station .... Kreunend zingend geluid. Soms wel en soms niet.

Gisteren iig rechtsachter even naar de remmen gekeken (handrem ook), want ik had ook een vermoeden dat het een hangende rem zou kunnen zijn. Links moet ik nog maar even bekijken.
Kortgeleden met iets te zware aanhanger de dam op proberen te komen, wat resulteerde in een aantal oploop-rem stops.
Misschien is dat de oorzaak, maar dit ging met heel lage snelheid ...

Iemand nog een idee?

Robster480

Bij een bocht naar links heb je juist meer druk op je rechter wiellagers ;)
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>

markf

Dat zou dan het vermoeden bevestigen dat het rechtsachter wegkomt. Ik moet de wiellagers rechts dus maar even controleren door aan het wiel te voelen of er speling op zit?

markf

Is het een symptoom van een kapot lager dat deze ook geluid geeft bij remmen?

UserID6342

Als je achterwiellager (net zoals het voorwiellager) speling heeft is deze allang overleden en had al begraven moeten zijn......  Het zijn geen conische lagers namelijk.  Het kan, maar hoeft absoluut niet een symptoom te zijn dat een lager herrie maakt bij het remmen.  Meestal is dat dus een ander probleem.

Met alle respect overigens, maar ik denk dat als je deze / dit soort vragen stelt, het misschien verstandiger en veiliger is om naar iemand toe te gaan met verstand van zaken, zodat het ineens adequaat kan worden opgelost.

markf

Van het weekend de lagers aan beide kanten vervangen. Helaas blijft het 'zingen', met name als de remmen warmer worden. Onderzoek met rijdende auto waarbij ik erbuiten stond, wees duidelijk rechtsachter aan. Blijkt in de rem te zitten. (Auto stil gezet en met de hand van zijn plek geduwd, kreunen/zingen merkbaar, blokken teruggeduwd met tang en geluid verdwenen.)
Dus maar een remklauw vervangen (of reviseren) denk ik ...

Wat ik wel vreemd vind is dat de rem het geluid geeft alleen in de bocht naar links als deze warm is.

Iemand ook eens gehad?

markf

Vandaag de remklauw vervangen door een sloop klauw en problem opgelost. Oorzaak was dus een remklauw die bleef hangen.  :D