Koppeling begint er toch aan te komen... hoelang nog?

Gestart door Volvo850Luxury, 23-10-2013 19:52:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Volvo850Luxury

Ok en welke versnellingsbakolie moet er ook in? kan er weinig over vinden, alleen dat er 2.1 liter in moet.

Kan er gewone ATF olie in?

Ludo

Nee geen ATF olie in een handbak.

Er hoort een 75w80 of 75w90 in.
Het Volvo onderdeelnummer is 1161645.

Volvo850Luxury

Citaat van: Ludo op 22-11-2013 22:38:44
Nee geen ATF olie in een handbak.

Er hoort een 75w80 of 75w90 in.
Het Volvo onderdeelnummer is 1161645.

Volvo dealer is ver uit de buurt ik haal het meestal bij een soort groothandel voor olie.
Kan ik dus gewoon zeggen dat ik 75w80 of 75w90 wil? het merk maakt verder dus niet uit?

Bedankt alvast.

Nondepatat



Volvo850Luxury

Wat een werk zeg, ben nu al 2 dagen bezig ( we hebben geen ervaring met de koppeling vervangen van een auto, wel van motoren + er breken altijd weer dingen af :eusa_wall: )
Maar de koppeling is eindelijk los. ( maandag weer verder )
Ik raad NIEMAND aan om dit te doen zonder ervaring, het is haast niet te doen er moet zo verschrikkelijk veel los.

We hadden de eerste poging zelfs per ongeluk de versnellingsbak los lopen draaien toen die een stuk open was kwam er iemand bij en heeft ons gewaarschuwd ( heel veel geluk, anders waren die tandwielen er miss wel uitgedonderd ? )
Dus maandag eerst weer vloeibare pakking tussen de versnellingsbak en koppeling doen want als die eenmaal open is geweest is de pakking niet meer goed lijkt me? ( witte orginele pakking zat er nog tussen, maar is knetterhard geworden )

Risico nemen om de bak gewoon dicht te draaien, of een klein stukje openen weer en er vloeibare pakking tussen smeren?

Bedankt voor de tips alvast voor dit helse karwei!

volvobug

Citaat van: Volvo850Luxury op 23-11-2013 17:57:11
We hadden de eerste poging zelfs per ongeluk de versnellingsbak los lopen draaien toen die een stuk open was kwam er iemand bij en heeft ons gewaarschuwd ( heel veel geluk, anders waren die tandwielen er miss wel uitgedonderd ? )
Je bent niet de eerste, er is eerder al iemand geweest die zo eerlijk was om te posten op het forum dat hij de bakhelften had gescheiden i.p.v. de bak van het blok. Gelukkig was je er op tijd bij.
Lijkt me wel dat er nieuwe pakking tussen moet. Ding is tenslotte gevuld met olie, die moet erin blijven.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Volvo850Luxury

Ok we scheiden het de versnellingsbak morgen even zodat er een spleet van 1 cm of iets minder ontstaat en daar smeren we dan even vloeibare pakking tussen voor de zekerheid.
Het is inderdaad dom met die bak helften, maarja je leert ook wel meteen van :P ( dat was al een een best grote klus aangezien de boutjes die erin zitten ook heel moeilijk los te draaien zijn.

Lunadust

Zorg er wel voor dat je pasvlakken schoon en ontvet zijn,
Anders heeft het geen zin.
Succes met deze mooie, leerzame klus.
Techneut, geen dichter.

Volvo850Luxury

Hij is vervangen, en inderdaad een zeer leerzame klus wat een werk zeg :P ( als je het nog nooit gedaan hebt )

GroKo

Citaat van: volvobug op 23-11-2013 20:06:17
Citaat van: Volvo850Luxury op 23-11-2013 17:57:11
We hadden de eerste poging zelfs per ongeluk de versnellingsbak los lopen draaien toen die een stuk open was kwam er iemand bij en heeft ons gewaarschuwd ( heel veel geluk, anders waren die tandwielen er miss wel uitgedonderd ? )
Je bent niet de eerste, er is eerder al iemand geweest die zo eerlijk was om te posten op het forum dat hij de bakhelften had gescheiden i.p.v. de bak van het blok. Gelukkig was je er op tijd bij.
Lijkt me wel dat er nieuwe pakking tussen moet. Ding is tenslotte gevuld met olie, die moet erin blijven.
Sjapoo.
En zeker eerlijk dat je je blunder prijs geeft. En voorlopig is het je wel gelukt. ;)

Volvo850Luxury

Jatoch hij rijd weer perfect.

Alleen het lambasonde lampje brand, maar ik heb een sensor afgebroken bij het subframe loshalen, dus die moet ik binnekort even vervangen.