Vervangen thermostaat S70 2.5D (opgelost)

Gestart door Red Devil, 05-12-2012 17:20:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Red Devil

Precies een week heb ik gereden zonder problemen. Nu loopt de temp.meter niet meer op en de auto blijft koud van binnen. De meter loopt alleen nog op als je een minuut of 10 stilstaat. Morgen dus maar thermostaat en temp.sensor vervangen.

Heeft iemand nog tips en trucs?
Moeten bij een diesel de brandstof en de retourleidingen los om hem te kunnen verwijderen?
Hoe vangen jullie de KVS op?

Ik hoor graag weer van jullie.

Ted

Ps. daarna mag het wel even afgelopen zijn, met storingen wat mij betreft........ ;D. Maar dan kunnen we ook niet klussen  :'(

Red Devil

Vandaag begonnen met het vervangen van de thermostaat. Het thermostaat huis (dacht ik tenminste) is moeilijk bereikbaar door de brandstofleiding en de bekabeling van de gloeibougies. Deze bekabeling verwijderd en eindelijk het huis waar de temp. sensor in zit verwijderd. Wat schetst mijn verbazing: GEEN THERMOSTAAT en ruimte zo klein dat hij er ook nooit kan hebben ingezeten. Even contact opgenomen met Dirk en deze gaf aan dat de thermostaat daar toch echt zou zitten en dat dacht ik dus ook. Een nieuwe poging gestart om de thermostaat te vinden maar helaas. Uiteindelijk met Volvo gebeld en de service-adviseur daar gaf aan dat de thermostaat toch echt op die plek zat, maar dat hij het voor alle zekerheid even zou navragen. Uiteindelijk bleek een monteur te hebben aangegeven dat er zo een 20 cm onder het huis van de temp. sensor een tweede huis zit voor de thermostaat. Deze zit dus helemaal onder aan het blok aan de voorzijde. Temp.sensor vervangen, alles dichtgezet en afgevuld. Ik moest helaas even weg met de auto. Morgen, als het niet te koud is, vanaf de onderkant de thermostaat vervangen. Dit huis zit met twee schroeven vast waarvan de onderste van boven af echt niet te bereiken is.

Let op is geen TDI maar een 2.5D!!

Wordt vervolgd.

Ted

elianmars

De thermostaat van een diesel zit inderdaad op een rotplaats. Dat heeft me er ook van weerhouden om 'm (preventief) te vervangen  :eusa_shifty:

Red Devil

Ja, kan ik me voorstellen. Ik ga het morgen echter wel doen, het is erg koud rondrijden met dit weer!! :(

Ted

Red Devil

Gisteren de thermostaat vervangen. Ik heb geprobeerd het van onderaf te doen, maar dat lukte niet. Toch maar weer van bovenaf. Probleem wat je tegen komt is dat je hoe dan ook KVS moet aftappen. Ik heb dat gedaan door simpel de slang van het thermostaathuis los te halen. Hierdoor loopt het KVS zowel uit het blok als uit de radiator. Vervolgens kun je het bovenste schroefje loshalen. Dit kan echter maar met kleine slagen met een sleutel 10. De ruimte was beperkt omdat de dynamo er vlak boven zit. Het onderste schroefje kun je niet zien dus moet je op de tast doen. Hierna kun je het kunststof thermostaathuis loshalen. Bij mij zat de thermostaat muurvast in het huis zodat ik deze heb moeten loswrikken. De thermostaat is verticaal gemonteerd en wordt tussen twee nokken in het thermostaathuis geklemd. Vastzetten gaat weer met kleine slagen (bovenste schroef) en op de tast (onderste schroef). Het moeilijkste hier aan is het vinden van de gaatjes, terwijl je het termostaathuis op zijn plaats houd. Maar met een beetje geduld en op zijn tijd een peuk en een bak koffie is het wel te doen. Vervolgens heb ik 6 liter KVS moeten bijvullen.  Ik ben net geen twee uur bezig geweest en de auto wordt heerlijk warm. Moet alleen het KVS komende dagen even in de gaten houden omdat er nog wat lucht in het systeem kan zitten.

Ted

elianmars


Red Devil


RRRRR_Ramon

Ik heb me ook al eens afgevraagd waar de thermostaat zou zitten maar dat is dus idd op die k*tplaats. Gelukkig heb ik geen probs met de temperatuur. Houden zo dus. Het feit dat je weinig reacties kreeg en er weinig tot niets over op het forum te vinden is geeft wel aan dat er minder probs met de thermostaten zijn dan met de benzinemodellen...  ::)

Fijn dat het bij jou opgelost is!
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Red Devil

Dat vermoeden had ik inderdaad ook al. Buiten het forum zijn er op internet genoeg how to's te vinden, maar ook allemaal benzine. Ik had via mijn contact met Dirk begrepen dat de thermostaat overigens bij de TDI's wel bij de temp.sensor zit. Alleen bij de 2.5D zit hij dus ergens anders.

Ted

RonnieDuck

Had je er ook fotootjes van? Ik heb vandaag even onder de kap gekeken maar kon het zo snel niet ontdekken.
VolvoKV-lid, Volvo240-260register-lid

RRRRR_Ramon

Citaat van: Red Devil op 11-12-2012 00:49:56
Dat vermoeden had ik inderdaad ook al. Buiten het forum zijn er op internet genoeg how to's te vinden, maar ook allemaal benzine. Ik had via mijn contact met Dirk begrepen dat de thermostaat overigens bij de TDI's wel bij de temp.sensor zit. Alleen bij de 2.5D zit hij dus ergens anders.

Ted

Ik heb ook een 2.5D  ;)
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Red Devil

Nee, sorry geen foto's gemaakt. Maar het thermostaathuis is niet zo moeilijk te vinden. Als je de bovenste slang van de radiator volgt, dan komt deze uit op de behuizing van de temperatuursensor. Als je dan een rechte lijn naar beneden trekt, zie je daaronder een kunststof huis zitten met de aansluiting voor de koelslang naar rechts. Het lijkt wel een soort omgekeerde inbouwdoos voor electra. Dit is de kunststof behuizing van de thermostaat. Het bovenste schroefje zie je zitten. Het onderste schroefje moet je op de tast vinden. Deze zit net naast/tegen de rand van de koelslang aan. Zorg wel dat je voldoende KVS in huis hebt, want er komt behoorlijk wat uit. Ik moest 6 liter bijvullen.

Ted.

Ps. Dit is beschreven als je voor de auto staat en richting de motor kijkt. Heb je vragen, dan mag je me altijd pb'en.