probleem aanslaan Turbo bij gebruik cruise-control?!

Gestart door Jonneman, 27-02-2008 12:57:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jonneman

Citaat van: pwassink op 28-02-2008 21:48:10
Citaat van: Jonneman op 28-02-2008 21:38:18
Citaat van: EVV op 28-02-2008 16:20:13
Voel je de auto ook echt versnellen, of is het alleen het oplopen van de turbo druk? En komt het gaspendaal ook omhoog als de druk oploopt?

Ja, auto versnelt en nee met de airco uit doet ie het ook.
Heb overlegd met mijn garage en die heeft me aangeraden de zekering van de turbo te vervangen.
Als deze geen gelijke matige pulsen aan de cruisecontrol afgeeft zou dat ook verklaren waarom het effect naarmate de snelheid toeneemt ook erger wordt.

We zullen zien...

Gut,

Zitten daar tegenwoordig dan ook al breekbouten in ?    ;D


breekbouten????? u bedoelt???

elianmars

De zekering van de turbo  ???

Waar mag die dan in hemelsnaam zitten?  :eusa_think:

pwassink

#17
Breekbout:

Een soort van mechanische zekering die bij overbelasting breekt en zo schade aan aandrijving
of achterliggende mechanica voorkomt (zou een omschrijving kunnen zijn)

Een turbo-zekering in de electrieke zin van het woord zit bij mijn weten niet in je auto .. 

Maargoed .. laat de garage er meteen een paar foto's van maken bij reparatie dan ..
Ben echt heel benieuwd waar die dan zit ..
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

EVV

Wanneer gaan ze die zekering nakijken, over iets meer dan een maand?

Is het niet de cruise control zelf die niet goed werkt en gas bij geeft? Of misschien verkeerde pulsen krijgt van de snelheidsopnemen?

Jonneman

Inderdaad heeft het waarschijnlijk met de pulsen te maken, wist alleen niet zeker meer hoe dat onderdeel heet.
Het gaat in iedergeval om een klein onderdeel wat onder een plastic klepje zit en eenvoudig te verwijderen c.q. vervangen is.

Ludo

zoals ik in het andere topic al zei, heeft een te strakke wastegate invloed op de cc.
http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=24995.0
als daar mee gerommeld is, is de kans groot dat het euvel daar zit.

Jonneman

Citaat van: Ludo op 29-02-2008 08:24:45
zoals ik in het andere topic al zei, heeft een te strakke wastegate invloed op de cc.
http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=24995.0
als daar mee gerommeld is, is de kans groot dat het euvel daar zit.


Wastegate is niet mee gerommeld, die is gewoon volgens fabrieks specs afgeregeld.
Ik had het eerder over een zekering, maar doelde hier op het relais van de turbo.
Als die verkeerde/ onregelmatige puls sequenties afgeeft zou dat de onregelmatigheden in de bedoelde snelheid verklaren.

EVV

Dan zou je het ook merken zonder cruise control. Normaal krijgt de cruise control geen info van de turbo regeling, alleen van je snelheid en misschien toerental. En natuurlijk rem en koppelings pendaal. Gaat je gas pendaal ook naar beneden voordat je auto begint te versnellen? Of komt die juist omhoog?

Jonneman

nee, hij gaat omlaag op het moment van de versnelling... ::)

Martijn_B

Toevallig heeft vandaag dit probleem zich ook bij mij aangedaan: alleen boven de 130km/h heb ik er last van en schommelt de turbodruk heen en weer. Nooit eerder last van gehad, niets veranderd aan de wastegate.

Iemand anders bekend met dit euvel?
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software