Nieuwe schijven en blokken. Nu schurend geluid, niet om aan te horen! OPGELOST

Gestart door CharlieFox, 15-12-2012 20:16:28

Vorige topic - Volgende topic

CharlieFox

Nou, dit heb ik nog nooit eerder gehad in de ruim 30 jaren dat ik zelf m'n auto onderhoud. Vanmiddag nieuwe schijven en blokken gemonteerd. Gekocht bij Estate Services, merk Quinton Hazell. Schijven € 91,52 per paar. Blokken € 40,16 voor 2 paar. Alles correct gemonteerd, heb 't al vele malen eerder gedaan. Echter schuurt het nu als 'n idioot voorin! Auto remt echter goed en trilt niet. Het is vooral hoorbaar bij afnemende, lage snelheid en remmend. Het lijkt op kale remblokken (staal op staal) en is te vergelijken alsof er een vliegtuig over komt  :eusa_think:

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Is het gewoon 'n kwestie van inremmen en rustig enkele tientallen km's afwachten? Ik heb dit echter nog niet eerder gehad met nieuwe schijven en blokken. Ligt het aan het merk? Of: hebben (Volvo) schijven misschien 'n vaste draairichting? Iets met 'n pijl of zo erop? Ook nooit eerder gehad, maar ik kan me momenteel niets anders bedenken. Morgen weer even kijken ...

Aandachtspunten:
- Schijven voor montage goed ontvet met remmenreiniger.
- Naven waar de schijf opkomt goed ontroest en ontdaan van vuil.
- Remzadels idem dito en gechecked of de blokken vrij kunnen bewegen erin.
- Na remzadel montage gechecked of de schijven vrij liepen.

Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

mehn

Blijkbaar loopt het ergens aan? Kun je dat niet localiseren door de schijf handmatig rond te draaien?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

CharlieFox

Nee, het lullige is dat het met gewoon rijden niet schuurt. Ook niet met op de hand ronddraaien, behoudens dan het normale minieme aanloopgeluid wat ik bij de oude schijven en blokken ook had. Het is hoorbaar met remmen en vooral het stuk van ca 20 km/hr tot stilstand. Dan gaat het echt door merg en been en resoneert door de hele auto. Snap er echt geen hout van. Maar ik ga morgen natuurlijk kijken.

P.s. Niet in de kou. Heb 'n nieuwe sleutelplek ontdekt. Zie topic.
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

haasje

CharlieFox

Citaat van: haasje op 15-12-2012 20:26:16
302 schijven met 280 brackets?

Die vat ik niet, Haasje. Wat bedoel je daarmee? Alle raad is natuurlijk welkom en wie weet zit het hierin. Waar hebben de waardes 302 en 280 betrekking op?

stefanhuijser

De maat van de remschijven..

302 en 280 mm

Het kan zijn dat je te grote schijven hebt gekocht..

Gr. Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

UserID6342

Jongens dat kan helemaal niet !  Die brackets krijg je er dan niet op !  Gaat niet passen met de gaten op het fuseestuk.  Bovendien zit de schijf dan muurvast en kun je 'm niet draaien (als je het er al op zou krijgen)

stefanhuijser

Okee okee...

Ik heb het ook nog nog nooit geprobeerd ;D

Gr. Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

CharlieFox

Nee, klopt. Ik heb net de oude gemeten en die zijn (ook) diameter 280 mm. Ik ga morgen uitgebreid op onderzoek en wacht de komende dagen nog even af. Maar ben reeds nu al aan het overwegen om Estate Services te bellen aankomende week en/of Quinton Hazell zelf. Vragen of ze er vaker klachten over hebben gehad en hoe het geregeld is met de garantie.

UserID6342

Betwijfel ten zeerste of het in de schijven zit.  Geloof daar helemaal niets van.  Quinton Hazell is gewoon goed en de passing / pasmaat hiervan idem.  Dat ikzelf alleen maar Volvoremmen wil monteren doet hier niets aan af.  Overigens zijn de schijven van de 760 ook van Quinton Hazell (origineel niet meer verkrijgbaar) en remmen perfect !!

Weet je heel zeker dat de stofplaat achter de schijf wel goed (vast)zit en niet onderin is omgebogen en zo tegen de schijf aankomt ?  Geloof me, gebeurt vaker als je denkt

Misha

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Sbv

plaat achter de schijf wat krom waardoor deze aanloopt ?

snix

haasje

Citaat van: snix op 16-12-2012 01:55:04
Is er na het maken van de foto nog wat gedaan ?

Op de foto mist de borgveer (althans denk dat je daar op doelt).

Jeroentjuh

Een hard stukje, soort van steentje, in de remblok voering? 2x eerder gezien bij niet originele blokken.....