Afgebroken klep benzinedop!

Gestart door boerdet, 19-12-2012 16:54:38

Vorige topic - Volgende topic

boerdet

Beste Volvo rijders,

Ik heb een V850 station uit 1995. Nu stootte ik afgelopen maandag bij het tanken tegen openstaande klep van de benzine dop  :( En die lag meteen op de grond. Blijkt een hardplastic nokje waar die om scharniert afgebroken. Op twee verschillende manieren (superclue en de beste tweecomponenten lijm op de markt van Bison) geprobeerd te lijmen, maar de kracht van de scharnierveer is te groot. Twee vragen, ik kan niets vinden op het forum:
1) weet iemand of dat onderdeel te vervangen is, je kunt niet bij de schroefjes aan de binnenkant van de beplating via de kofferbak. Daar zit een dichte wielkast omheen.
2) de schroefjes zijn wel te voelen en een beetje te zien achter de rubberkraag om de benzinedop, maar hoe kun je die uitschroeven?
Gr Tijmen

hertogjan6

Citaat van: boerdet op 19-12-2012 16:54:38
Beste Volvo rijders,

Ik heb een V850 station uit 1995. Nu stootte ik afgelopen maandag bij het tanken tegen openstaande klep van de benzine dop  :( En die lag meteen op de grond. Blijkt een hardplastic nokje waar die om scharniert afgebroken. Op twee verschillende manieren (superclue en de beste tweecomponenten lijm op de markt van Bison) geprobeerd te lijmen, maar de kracht van de scharnierveer is te groot. Twee vragen, ik kan niets vinden op het forum:
1) weet iemand of dat onderdeel te vervangen is, je kunt niet bij de schroefjes aan de binnenkant van de beplating via de kofferbak. Daar zit een dichte wielkast omheen.
2) de schroefjes zijn wel te voelen en een beetje te zien achter de rubberkraag om de benzinedop, maar hoe kun je die uitschroeven?
Gr Tijmen
kan je daar is een foto van maken om precies te zien wat je bedoeld??
mvg johan
~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

boerdet

Zal ik morgen even doen (een paar fotootjes). Het gaat om een soort plastic beugel/scharnier, te zien als je de klep opent.

hertogjan6

Beste Volvo rijders,

Gr Tijmen
hey ik weet wat je bedoelt er zitten 4 pennetjes op het schijnier en chassis die moet je gewoon met een spijkertje er door heen slaan je bent ze wel kwijt maar als je een nieuwe koopt krijg je die 4 pennetjes er weer bij ;)
mvg johan

hertogjan6

Citaat van: hertogjan6 op 19-12-2012 17:08:00
Beste Volvo rijders,

Gr Tijmen
hey ik weet wat je bedoelt er zitten 4 pennetjes op het schijnier en chassis die moet je gewoon met een spijkertje er door heen slaan je bent ze wel kwijt maar als je een nieuwe koopt krijg je die 4 pennetjes er weer bij ;)
mvg johan
ik zal is gaan kijken naar een fototje .

UserID6342

Dat plastic scharniertje is zo te vervangen en kost bij Estate Services een tientje.  Je kunt de torx25 boutjes (2x) er zo uitdraaien en dan heb je het klepje los in de hand.  Je zit nu in het scharniertje 2 op 3 'plekken' waar een klein rond pennetje (zwart kunststof) zicht baar is.  Deze moet je met iets kleins doordrukken.  Dus de auto in.

Nu heb je het scharniertje kompleet in de hand en kun je de nieuwe monteren.  Let op de je die kleine kunststof borgpennetjes er niet te ver induwt want dan borgt het scharnier niet meer.  Als scharnier goed vast zit, het tankklepje weer monteren met de 2 torx25 boutjes.

Al met al 10 minuten werk als je het scharniertje hebt.

boerdet

Jij moet een andere auto hebben Dirk, ik zie echt geen torx zitten, en zeker geen 2. Bij mij zijn het 4 (!) "schroefjes" die in een zeer vroeg montage stadium zijn aangebracht aan de binnenkant van de beplating! 

UserID6342

Dan is daar dus al aan gerotzooid en absoluut niet origineel !  Het tankklepscharnier zit niet vast met schroeven aan de carrosserie !  Heb er teveel al in de handen gehad om hier aan te te twijfelen.  het klepje zit zelf met 2 torxboutjes vast door het scharnier heen op de tankklep geschroefd.  Dat is al zo vanaf '91 ;D ;D

boerdet

Ik begrijp je niet, ik maak morgen wat foto's. Ik zie echt geen schroeven of torx of wat dan ook wat zo te demonteren is. En er is nog nooit iemand aan mijn auto geweest om te rommelen...Wat denk je dan hierboven van Hertogjan??? Die lijkt mij warmer met een oplossing en daar kan ik me goed in vinden. Ga morgen ook eerst even langs de garage.

jelmo86

http://www.parts4swedes.nl/

en dan bij 850 onderdelen 2e pagina staat een nieuw schanier voor €9.95.

succes er verder mee.
Clublid 85012049

UserID6342

Precies,

En die 4 ronde dingen die in die halve maan (zeg maar zitten) zijn de bevestigingspunten in de carrosserie (met daarin die hele kleine pennetjes gedrukt).  Die 2 4 kante gaten zit het scharnier mee aan het tanklepje geschroefd met die 2 torxboutjes.

Niets meer niets minder, zit er iets anders is er dus mee gerotzooid !  Er is op de 850 nooit iets anders geleverd geweest namelijk als tankklepscharnier.

stefanhuijser

(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

boerdet

Probleem opgelost! De taalverwarring ging erover dat ik het deel VAN DE scharnier op de carrosserie Het Scharnier noemde. Het scharnier bestaat uit twee delen, een deel met veer op het klepje (INDERDAAD met 2 torx...) en het deel op de carrosserie! In mijn geval is er een nokje afgebroken van het deel op de carrosserie. (Banaanvormig) Dat deel wordt inderdaad met 4 doordruk pennen/schroeven in 4 gaatjes in de carrosserie gedrukt. Dat begreep ik gisteren niet, ik dacht dat het echte schroeven aan te achterkant van de plaat waren...waar ik niet bij kon.
Voor de goede orde: 1) zeker twee versies in omloop bij v850/v70. De oudste 850 ANDERS dan de nieuwere en V70. (Zelfs even discussie hier tussen magazijnman en 1ste monteur bij Volvo garage...:-) )
2) Zelfs mijn HELFT van de scharnier LOS verkrijgbaar bij officiele dealer! 10, 35 Euro

Bedankt voor het medenken! Hoe sluit ik een draad?

Tijmen

elianmars