AT in vreemde omstandigheden in Noodloop

Gestart door Rvd, 21-12-2012 09:32:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rvd

Hallo,
Ik heb een S70 2.5T automaat MY1997, maar deze gaat soms in noodloop.
Als ik met de auto gewoon kan blijven rijden is er niks aan de hand. Het maakt dan niet uit of dat binnen of buiten de bebouwde kom is of op de snelweg. Maar als ik in de file kom of ik sta lang stil (30-60min) dan schiet de auto in noodloop. De aandrijving valt zo goed als weg. Bak slipt heftig door en kan bijna niet meer wegrijden.

Ik heb nu al de bak laten flushen. Dit heeft nu heel erg veel geholpen. (de bak liep na het flushen wel super, alsof die nieuw was).
Na het uitlezen komt telkens de foutcode AT-222 M2 of M1 naar voren.

Nu denk ik zelf dat het misschien met de warmteontwikkeling te maken heeft omdat als ik stilsta er geen rijwind koeling is. Misschien een verstopte oliekoeler? of toch een vervuilde/kapotte solenoid?

Herkend iemand dit probleem of weet de oplossing hiervoor?

konniekip


Rvd

Ja olie niveau is perfect. Bak is vorige maand geflusht. Lekt geen olie. Half jaar geleden ook alle keerringen vervangen.

Rvd

Gisteren was het weer zover. Bak gaf na 20min filerijden weer geen aandrijving. Dit keer ging de bak niet in noodloop. Toen ik de bak in L of 3 zetten had ik wel een perfecte aandrijving.

Welke solenoids schakelen de even of oneven versnellingen in stand D. En welke voor 3 en L?

NinaPaul

Breuk in stroomkring magneet klep solenoid 2

Snelle trouble shoot:

-contact aan; hendel in "p" Test module 4
wanneer de solenoid WEL werkt kabelbreuk en of verbinding.
Indien deze niet werkt: is het niet even snel meten, een adapter en meet eenheid zijn benodigd (volvo adapter = 9813195  meet eenheid = 9813190) Omdat al deze kosten een meervoud zijn van reparatie/revisie/vervanging raad ik aan de rest door een specialist te laten doen.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Rvd

Een kabelbreuk is denk ik niet voor de hand liggend. Want de bak schakelt altijd perfect alleen als de temp oploopt door stilstaan in file.
Zou ik van de storing afzijn als ik gewoon solenoid 1 & 2 vervang?

NinaPaul

Temperatuur sensor doormeten of rijden tot het probleem zich voordoet en direct uitlezen.
Code (235) blijft zolang de olie te warm is.

Temperatuur weerstandtabel
Celsius......................................Ohms
0 .............................................. 2000
20 .............................................. 900
40 ............................................. 400
80 ............................................. 125
100 ............................................. 75
150 ............................................. 27
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Rvd

Na heel lang zoeken is het probeel eindelijk opgelost.
Doordat de passingen in het schakelblok uitgesleten waren, konden de solenoids de olie niet goed meer schakelen als deze te warm werd. Kleppenblok + solenoids vervangen (E950,-) en hij rijdt weer als een zonnetje.
Op naar de volgende 320k

ThuurC

Fijn dat het opgelost is. Waar heb je dit laten doen? :)

Rvd

Ik heb het laten doen bij A&R in Eck en Wiel, vlakbij Tiel
Ik ben bij een aantal bedrijven geweest voordat ik had besloten waar ik de auto heen bracht, maar dit bedrijf kan ik echt aanraden bij andere forum leden welke problemen hebben met de bak.

KXS70

Citaat van: Rvd op 08-10-2013 17:20:39
Ik heb het laten doen bij A&R in Eck en Wiel, vlakbij Tiel
Ik ben bij een aantal bedrijven geweest voordat ik had besloten waar ik de auto heen bracht, maar dit bedrijf kan ik echt aanraden bij andere forum leden welke problemen hebben met de bak.



Bedankt voor deze informatie. Hoe ben je eigenlijk aan dit adres gekomen? Autrans in Lunteren wordt m.i. hier vaker genoemd.

Groet, Dick

Rvd

Bij mij (Barendrecht) in de buurt zit PG auto's (Papendrecht). Een Volvo specialist voor de liefhebbers modellen. Zij doen veel met A&R.
Hierbij had ik ook het beste gevoel.

Kleine uitleg wat er precies is gedaan:
Bij onze automaat bakken de 50-42 en 50-42le schakelen de solenoids in een aluminium blok, ook wel het schakelblok. Na vele heerlijke kilometers rijden slijten de passingen uit waar de solenoids in zitten. Opzich geen probleem. Maar als je in de file komt of in drukke steden loopt de temperatuur van de olie op en wordt dunner. Doordat de olie dan gaat lekken tussen de solenoid en het schakelblok omdat de passing is uitgesleten, heeft de bak niet genoeg oliedruk meer om te kunnen schakelen.
Gevolg: Noodloop en geen aandrijving meer.

Foutcodes: storing op Solenoid 1 of Solenoid 2


Indien deze informatie overbodig was, excuus dan hiervoor.

KXS70

Nergens voor nodig. Integendeel zelfs. Bedankt voor de aanvulling!