Nog meer stoelverwarmingsellende,,,

Gestart door ZC3rr0r, 31-12-2012 00:11:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ZC3rr0r

Goed, terwijl ik aan het rommelen ben geweest met de stoelverwarming inbouw in mijn groene heeft de stoelverwarming in de blauwe *850 2.5 20v GLT alter 1) de geest gegeven.

Oorzaak bleek een doorgescheurd kabeltje aan de thermostaat, dus snel verholpen, dacht ik.
Nieuwe schoentjes aan de kabeltjes gekrompen, op de termostaat geprikt en het ding teruggeduwd op zijn plek, easy does it.

Heb nu echter de vreemde ervaring dat de stoelverwarming niet meer uitschakelt zodra de stoel op temperatuur is.
De passagiersstoel heeft nergens last van.

Ik leefde in de veronderstelling dat als de thermostaat ermee ophoud dat je dan een oneindige weerstand zou moeten krijgen (en dus een gebroken circuit) ipv een permanent gesloten circuit.

Moet ik op zoek naar een sluiting in het systeem, heb ik de thermostaat wellicht verkeerdom aangesloten, of is dit ook een van de mogelijke overlijdensfases van de thermostaat (als in: altijd aan)?

snix

Kabelschoentjes maken sluiting of thermostaat kapot. Volgens mij is het maar een bi metaaltje. Multimeter pakken fohn erop en kijken wat hij doet.

Wat ook nog kan zijn is dat de thermostaat niet ver genoeg terug is gedaan. Hij moet helemaal bovenin zitten tot hij niet verder kan. Als hij halverwege het gat zit gaat het wat langer duren.

ZC3rr0r

Citaat van: snix op 31-12-2012 01:31:39
Kabelschoentjes maken sluiting of thermostaat kapot. Volgens mij is het maar een bi metaaltje. Multimeter pakken fohn erop en kijken wat hij doet.

Wat ook nog kan zijn is dat de thermostaat niet ver genoeg terug is gedaan. Hij moet helemaal bovenin zitten tot hij niet verder kan. Als hij halverwege het gat zit gaat het wat langer duren.

Thermostaat zit goed op z'n plek, dus dat is het niet.
Vermoed zelf idd een kortsluiting of een defecte thermostaat.

Was alleen zelf altijd in de veronderstelling dat als de thermostaat kapot gaat dathet systeem dan helemaal niet meer werkt (ivm gebroken circuit) ipv niet meer uitschakelt.
We gaan het testen :)

jeroen74

Thermostaat is inderdaad maar een simpel bimetaaldingetje.

Ik heb matjes van een V70 in mijn 850 gebouwd en daar is de thermostaat middels aangesoldeerde draden gemonteerd, en op het matje met popnagels. Ik denk een (of twee) van de 1800 verbeteringen :)

Piere

Thermostaat? Zetelverwarming die afslaat? Huh? Die van mij blijven gewoon constant vollenbak hitte geven tot je ze afzet :eusa_think:  :eusa_whistle:


Mijn excuses voor de topicvervuiling, maar ik val compleet uit de lucht ;D
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

fpede

Of tot je achterwerk in brand zit,.. :eusa_whistle:

;D

haasje


fpede

Het één sluit het ander niet uit!  :evil:

;D

Piere

Ja, wel, die zetelverwarming staat bij mij bijna altijd aan en ik heb er eigenlijk nog nooit problemen mee gehad. Zelfs niet tijdens ritten van pakweg 4 uur  :eusa_shifty:


*sudden realisation*
Volvo beschermt haar eigen zetels met thermostaatrelais zodat er niks zou misgaan terwijl ze hun zetels zodanig goed maken dat er simpelweg nooit iets misloopt!  :o
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

ZC3rr0r

Heb inmiddels uit de andere set stoelen een paar nette, werkende thermostaten gevust, dus kan er van het weekend weer ff mee aan het stoeien. Zou als het goed is goed moeten komen :)