Te weinig olie in de automaat, nu storing code

Gestart door konniekip, 11-03-2013 22:59:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

konniekip

Hopelijk heb ik niet een stommiteit begaan;

na oliewissel van de automaat heb ik de olie bijgevuld zonder draaiende motor, hierbij vul je dus te weinig olie bij!  :eusa_wall:
Heb hier circa 4 maanden (ca 6000 km) mee gereden totdat ik vanochtend storingmeldingen kreeg en knipperend lampje:
1-3-4; onjuist belastingssignaal
3-2-3; overbrugging slipt of is niet geactiveerd

Na resetten en ca 1,2 L olie bijvullen tijdens draaiende motor (niveau is dan echt lager) schakelt de automaat prachtig, lock-up komt goed in zonder schok.
De olie is rood-bruin van kleur.
Mijn idee is dat er onvoldoende olie was in de koppelomvormer om de kracht door te geven bij vollast (wat ik toen deed).
Iemand dit ooit vaker meegemaakt met te weinig olie in de automaatbak ?

arjen850

Citaat van: konniekip op 11-03-2013 22:59:23
Hopelijk heb ik niet een stommiteit begaan;

na oliewissel van de automaat heb ik de olie bijgevuld zonder draaiende motor, hierbij vul je dus te weinig olie bij!  :eusa_wall:
Heb hier circa 4 maanden (ca 6000 km) mee gereden totdat ik vanochtend storingmeldingen kreeg en knipperend lampje:
1-3-4; onjuist belastingssignaal
3-2-3; overbrugging slipt of is niet geactiveerd

Na resetten en ca 1,2 L olie bijvullen schakelt de automaat prachtig, lock-up komt goed in zonder schok.
De olie is rood-bruin van kleur.
Mijn idee is dat er onvoldoende olie was in de koppelomvormer om de kracht door te geven bij vollast (wat ik toen deed).
Iemand dit ooit vaker meegemaakt met te weinig olie in de automaatbak ?

Hoe zijn de keeringen bij de aandrijfassen?

konniekip

Citaat van: arjen850 op 11-03-2013 23:02:30
Citaat van: konniekip op 11-03-2013 22:59:23
Hopelijk heb ik niet een stommiteit begaan;

na oliewissel van de automaat heb ik de olie bijgevuld zonder draaiende motor, hierbij vul je dus te weinig olie bij!  :eusa_wall:
Heb hier circa 4 maanden (ca 6000 km) mee gereden totdat ik vanochtend storingmeldingen kreeg en knipperend lampje:
1-3-4; onjuist belastingssignaal
3-2-3; overbrugging slipt of is niet geactiveerd

Na resetten en ca 1,2 L olie bijvullen schakelt de automaat prachtig, lock-up komt goed in zonder schok.
De olie is rood-bruin van kleur.
Mijn idee is dat er onvoldoende olie was in de koppelomvormer om de kracht door te geven bij vollast (wat ik toen deed).
Iemand dit ooit vaker meegemaakt met te weinig olie in de automaatbak ?

Hoe zijn de keeringen bij de aandrijfassen?
laatste keer dat ik checkte lekten ze niet.

KIM

De vullingsgraad van de koppelomvormer bepaalt inderdaad de kracht die overgebracht wordt. Door te weinig olie kan dus het toerentalverschil tussen pompwiel en turbinewiel te groot blijven waardoor de bak de Lock-up niet wil inschakelen.

Hou gewoon je olie in de gaten; de kans bestaat dat bij te weinig olie e.e.a. is verbrand; de ATF heeft een koelende functie namelijk.

Ik begrijp alleen niet hoe je dit heeft kunnen overkomen. Bij aftappen komt er 3,5 - 4 liter olie uit de bak. Wanneer je exact dezelfde hoeveelheid weer bijvult, kan er niks gebeuren, toch?

grijzev70tdi

Dat dacht ik ook KIM. Wat eruit komt moet ermet de zelfde hoeveelheid weer in
Grolsch, het klinkt al lekkerder

konniekip

Ja ik weet het... Ik had moeten peilen bij draaiende motor maar was dat vergeten te doen.

KIM

Dat maakt niet uit.
Je had moeten meten hoeveel olie eruit kwam en diezelfde hoeveelheid er in moeten doen. Van te voren hoef je helemaal niet te peilen; alleen achteraf om de boel exact op niveau te krijgen.

NinaPaul

Lekker belangrijk, leer voor de volgende keer. Het is nu gebeurd.

De belasting van de olie is erg hoog wanneer er (te) weinig in zit, ik zou deze opnieuw vervangen. Op de bovengenoemde methode.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

konniekip

ik pak de ATF mee met de volgende wissel. Staat nog 20L te wachten :)
De bak schakelt perfect.. beter dan ooit  :eusa_shifty: