Type lampjes.

Gestart door Ilas, 19-03-2003 16:11:48

Vorige topic - Volgende topic

Ilas

Hallo allemaal.

Nadat vorige week mijn linker stadslicht lampje ermee ophield is nu ook mijn rechter remlicht lampje kapot. Misschien voortaan toch maar de lichten standaard uit zetten. Of is dit een gevoelig plekje bij de 850 ???

Maar goed, het stadslicht lampje is kosteloos vervangen bij Volvo NL waar ik voor iets anders was. Erg netjes :D

Het remlicht lampje wil ik zelf even vervangen. Ik rij dus (morgen) uit het werk even langs Brezan om een lampje te halen. Mijn vraag is nu: welk type heb ik nodig voor mijn T5-R Estate uit 1995 ? Mijn manual heb ik op dit moment even niet beschikbaar dus daarom vraag ik het.

Enne, hoe krijg je die lampen eraf ? Zonder een steen of breekijzer te gebruiken aub ;D  Ik heb even zitten zoeken maar zag niet direct hoe ik die lange lichten er netjes af kan halen. Tips in de goede richting worden gewaardeerd.

Alvast bedankt ...... :)
"Motormuziek ....."

Marcel_T-5

Alle gloeilampen in het achterlicht moeten via de bagageruimte worden vervangen.
Verwijder het bovenste paneel van het achterlicht met behulp van een schroevendraaier, en het onderste paneel door eerst het zijpaneel van de vloer te verwijderen en dan het paneel zelf.
Verwijder de luidspreker (indien aanwezig).
Druk de plastic grendels in en trek de lamphouder eruit.
De gloeilampen bevinden zich in de lamphouder.
Laat de stekkerverbinding met bedrading in de lamphouder zitten.
Verwijder de gloeilamp door hem in te drukken en een paar milimeter linksom te draaien.
Zet de nieuwe lamp op zijn plaats en zet de lamphouder terug in het achterlicht.
Controleer of de lamp brandt.
Zet de panelen terug.
Voor een remlicht moet je een 12 volt 21 watt lampje hebben.
Heel misschien moet je een 12 volt 21/4 watt lampje hebben, dit is een lampje met twee gloeidraadjes. Maar deze zitten dacht ik alleen in de gewone achterlichten bij een estate. Maar dat weet ik niet zeker want ik heb een saloon.

Succes en laat even weten of het gelukt is.

Marcel