Hulp gevraagd bij 2 reparaties

Gestart door Dennis1974, 03-01-2013 16:29:30

Vorige topic - Volgende topic

Dennis1974

Ik wil graag hulp vragen bij 2 reparaties die uitgevoerd moeten worden aan mijn Volvo.

Ik ben zelf niet handig genoeg om deze zelf uit te voeren, en voor ik naar een garage ga wil ik eerst kijken of er hier iemand wil/kan helpen.

Het gaat om het volgende. Mijn V-snaar piept vreselijk...dus deze moet vervangen worden, en ik begreep dat het verstandig is ook de spanrol mee te nemen. Ik heb echter geen idee welk type v-snaar / spanrol ik nodig heb  :eusa_doh:

Dan het andere....mijn airco werkt niet. Volgens de verkoper kun je door middel van een lepel de magneetkoppeling aandrukken !? en dan werkt het weer. De magneetkoppeling moet dus vervangen worden. Nu heb ik echter ook een goed werkende complete airco pomp liggen van een Volvo 850. Deze zit volgens mij ook op de plek waar de v-snaar overheen gaat dus wil ik dit allemaal te gelijk doen.

Wil iemand mij hiermee helpen? Het liefst ergens in de buurt van Flevoland of het gooi.

Uurtarief hoor ik wel via een PB.

De auto van mij betreft een Volvo 850 2.3 T5 uit 1995.

Alvast dank.

Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

NinaPaul

Helaas iets uit de richting.

Let wel dat je voor het vervangen van je airco pomp deze (op de juiste manier drukloos maakt) en laat vullen achteraf.
(let op het airco certificaat)
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

jeroen74

Niet een van poelies die piept? Bij mij was de hulprol die een beetje pieperig was. Dat was simpel en snel opgelost met wat nieuw vet in het lagertje.

Overigens is het totaal niet moeilijk om een nieuwe multiriem erom te leggen, maar je moet wel een tooltje hebben om de automatische spanner te kunnen ontspannen, helaas hebben ze hier geen standaard zeskant voorgenomen, maar een vierkant gat. Mocht deze spanner vervangen moeten worden, dat is ook slechts twee bouten.

De multiriem erop/eraf is niet zodanig moeilijke operatie dat je meteen ook je airo compressor mee moet nemen (zoals bijv. waterpomp vervangen bij distributiewissel).

Ik zou alleen de koppeling vervangen van de compressor, niet de hele ding. Als je toch nog een andere compressor hebt, kun misschien daar de koppeling van gebruiken. Hoeft je systeem niet voor open zover ik weet.

MVeldhuis

Ik zou nieteens de koppeling van de compressor vervangen, waarschijnlijk is het al opgelost door een ringetje erachter weg te halen.

Multiriem idd gewoon tegelijk doen met dat ringetje.

Dennis1974

Hij piept echt constant....zodra ik wd40 op de riem spuit verdwijnt het ook direct. Echter het geluid komt binnen een dag weer terug. Is het dan ook de riem?

Maar goed...die riem wil ik sowieso laten vervangen. en wat Jeroen74 oppert dat misschien enkel de koppeling van de compressor vervangen moet worden...die heb ik ook vaker gehoord en dat is natuurlijk ook prima gezien het hele systeem dan ook niet leeg hoeft toch? En ik heb hier een goed complete pomp liggen waar ik idd onderdelen vanaf kan halen.

Maar feit blijft....ik kan het niet zelf :)

Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

dennis850estate

Citaat van: Dennis1974 op 03-01-2013 19:22:29
Hij piept echt constant....zodra ik wd40 op de riem spuit verdwijnt het ook direct. Echter het geluid komt binnen een dag weer terug. Is het dan ook de riem?

Maar goed...die riem wil ik sowieso laten vervangen. en wat Jeroen74 oppert dat misschien enkel de koppeling van de compressor vervangen moet worden...die heb ik ook vaker gehoord en dat is natuurlijk ook prima gezien het hele systeem dan ook niet leeg hoeft toch? En ik heb hier een goed complete pomp liggen waar ik idd onderdelen vanaf kan halen.

Maar feit blijft....ik kan het niet zelf :)

Niet alle magneetkoppelingen zijn gelijk en je zult dus eerst partnummers moeten vergelijken.

Dennis1974

Wordt dus weer een retourtje Uden Dennis? :) Of doe jij niet dit soort reparaties?

De bak rijd /schakeld trouwens nog prima hoor  :eusa_clap:

Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

dennis850estate

Citaat van: Dennis1974 op 03-01-2013 22:07:55
Wordt dus weer een retourtje Uden Dennis? :) Of doe jij niet dit soort reparaties?

De bak rijd /schakeld trouwens nog prima hoor  :eusa_clap:

duuh, wil je echt een antwoord?

jacques1967

Op de spanner met dat 4 kant gaatje past een kleine ratel in . Althans bij mij wel (oude versie), op deze manier kinderspel. Maar er zijn 2 types multiriemspanners. Bij de nieuwe versie kun je een afgekorte torx gebruiken om de boel te ontspannen, deze versie kun je ook blokkeren in een bepaalde stand met behulp van een pennetje oid.Tip: maakt eerst een foto van hoe de multiriem gemonteerd zit (route). Er zijn verschillende lengtes multiriemen ter vervanging.

jeroen74

Ik heb met een moker een buis in vorm gemept als makeshift tool. Mooier is natuurlijk een stukje vierkant buis van 19x19x1 te nemen en dat op een stuk platstaf te lassen. Maar dat kan ik niet :)