Wie heeft een LPG brandstofmeter met Vialle LPG G2 (verdamper)

Gestart door mastertje, 31-01-2013 11:59:02

Vorige topic - Volgende topic

mastertje

Hoi.

Wie heeft een G2/G3 installatie met een Vialle verdamper met brandstofmeter?

Zo ja, hoe zit deze aangesloten? Via een transistorblokje op de standaard benzinemeter, of via een los metertje?

Ik heb er nml. helemaal geen één  ;D

Alvast bedankt :)
Volg ons op www.project850.nl. Carbagerun 2013 --- Team 255 BLOG

alfredgeel

in de AMS ( lpg computer ) zit een relais.
op de vlotter in de tank moet een meter geplaatst worden met een weerstandswaarde die overeenkomt met die van het dashboard.

je moet dus de draad van de origenele benzinemeter doorknippen ( meestal aan de benzinebak) en daar de draden van de relais mee verbinden.

collega forummers zullen je wel de details van die meter kunnen doorgeven.

Let wel op ; het is enkel een indicatie; het is geen betrouwbare weergave.

mastertje

Alfredgeel, bedankt voor je reactie :)

Ik ben me bewust van de standaardmethode, echter beschik ik niet over het juiste transistorblokje die het voltage van de LPG vlotter omzet naar het voltage van de benzinemeter in het dashboard van de 850. Ik was benieuwd of deze wel bestaat voor een 850, omdat LPG er al af fabriek ingebouwd zit, en dit gewoonweg nooit aangesloten blijkt te zijn!

Als ie bestaat ga ik even langs de sloop namelijk  ;D

haasje

Als het goed is zitten allen ams systemen aangesloten op de normale benzinemeter via de gascomputer (als het goed is staat er hier ergens wel een schema op het forum). Er zit verder geen speciale electronica tussen.
De volvo 850 is (bij mijn weten) nooit af fabriek geleverd met een gasinstallatie, wel zijn er een hoop die nieuw geleverd zijn op gas, dit is echter altijd of bij de dealer of bij een gasinbouwer gedaan.

mastertje

Die schema's heb ik in de loop der tijden verzameld ;)

Dus haasje, je wilt zeggen dat ik het "demping fueltronic" blokje uit de bovenste afbeelding niet nodig ben? En het gewoon aan kan sluiten zoals in het onderste plaatje?

(Ik heb btw geen LH3.2 maar een Fenix PCM, hiervoor heb ik het orginele schema nooit bemachtigd)

Mijn AMS is dus niet (meer) aangesloten op de brandstofmeter. Roze en Roze/grijs zijn aan elkaar verbonden.

haasje

Volgens mij zit dat blokje in/op de tank, maar weet het niet zeker. Het 2de schema komt van mij af, dat is wat ik destijds gebruikt heb om een ams systeem in mijn auto in te bouwen.
Als ik het schema zo vlug even bekijk horen die 2 draden niet zo aangesloten te zijn, er moet onder je dashboard nog een zwarte connector los liggen, hierin zit de draad van de brandstofmeter. Zit hier toevallig niet een soortgelijke stekkerverbinding tussen?

mastertje

Ah is het schema van jou! Bedankt nog voor het uploaden dan ;D

Nee het hoort inderdaad niet zo, maar het kan ook geen kwaad als ik het schema mag geloven. Er komt inderdaad een bruine draad uit de tank die direct naar de AMS loopt. Ik heb het demping fueltronic blokje niet in mijn auto zitten. Volgens het Saabforum is dit het blokje:

Het zit vaak boven het linkerachterwiel gemonteerd. Maar niet bij mij dus.

Ik ga denk ik gewoon jou schema aanhouden, en zie wel wat de meter doet. Als hij doorfikt door een te hoog voltage van de LPG sensor dan fix ik wel een nieuwe, ik denk dat hij hoogstens de verkeerde waarde aangeeft. Info over die Vialle systemen is erg schaars op internet. :(

Misschien wil iemand hier een multimeter op de bruine draad zetten die de AMS ingaat bij een volle tank? (dus na een evt. omvorm/transformer blokje)

jeroen74

Ik vind mijn metertje best goed werken, alleen in de onderste regionen is het echt ruk en ook wel temperatuursafhankelijk.

Bij mij zit de splitsing bij een van de grote connector blokken in de linker voetenruimte. Overigens hoef je niet bang te zijn voor een te hoog voltage; de niveausensors zijn alleen een variabele weerstand ;)