bak vervangen of computer vervangen?

Gestart door Art, 22-09-2004 15:11:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Art

Beste mede-Volvo-liefhebbers!

Mijn Volvo 850 2.5 5cil GLT automaat uit 1992 (330k km) rijdt fántástísch !!
Echter, sinds 5.000 km heeft ie n probleem met de versnellingsbak: soms trekt hij wel op in 1 en 2 maar schakelt door naar 4 (zo rond 60km/h) en heb je geen vermogen meer. Soms trekt hij alleen maar op in 4 (of 3, hoewel ik geen doorschakelen merk). En soms is er ook helemaal niks aan de hand ; sowieso gaat het schakelen zelf helemaal soepel. Pijltje knippert altijd.

Al geprobeerd:
- resetten: pijltje begon na tijdje weer te knipperen:
- schakelhandel op en neer halen
- onlangs gedaan: nwe versnellingsbakolie erbij

Al geïnformeerd:
- Volvo-garage in Brussel: codes uitlezen: 122 = spoel S1 ; en 223 = te laag signaal gasklepstand. Volgens hen: bak laten vervangen.
- Monteur in Nl: omdat ie het af en toe goed doet, lijkt het niet zozeer de bak te zijn, als wel de computer. Dus: computer vervangen (?).
- Op deze site (ook op volvospeed) wel veel vergelijkbare problemen, maar net niet dezelfde tegengekomen. Die codes zegt me helemaal niets, ben ook niet erg technisch...

Vraag:
Wat is jullie diagnose ?? Wat zeggen die codes in normaal Nederlands? Is het bak vervangen of computer of toch beter nog iets anders proberen ?!

Alvast bedankt voor julliea advies,
Art.

Peth©oni

#1
Zowiezo zou ik de zoekfunctie gebruiken mbt de versnellingsbak (aut) en als eersrte en goedkoopste zou ik de computer wisselen. (lees ruilen) en een week proberen om te zien of de klacht nog daar is. Dan kun je ook dingen gaan uitsluiten, als het probleem te algemeen wordt.

ed

Vaak wil het bij dit soort problemen helpen om de olie te vervangen maar... aangezien de pijl op je dashboard knippert denk ik ook aan de bakschakelaar. Laatst heeft er nog een probleem op het forum gestaan dat de solenoid vervangen moets worden. Het klinkt als meerdere problemen bij elkaar, maar ik zou eens beginnen met de olie te vervangen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Art

maar ik heb onlangs ongeveer 1,5 liter in versnellingsbak bijgegaan (oliepeil stond met draaiende motor op minimum) en de problemen zijn sinds dien (500 km) dezelfde gebleven :-\

ed

Ja, maar dat is toch niet hetzelfde als vervangen ???
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Art

dat klopt !
ik zal hier in brussel weer es bij Volvo langsgaan met om olie te verversen.
Op het gevaar af dat ik een domme vraag stel, maar toch voor mijn duidelijkheid: is wat ik "computer" noem hetzelfde als "bakschakelaar" en zijn daarmee die solenoids ook gelijk vervangen ?

ed

Nee de bakschakelaar is niet hetzelfde als de computer. Deze schakelaar zit op de bak aan de buitenkant.
Waar de computer precies zit weet ik niet, maar volgens mij heeft de bak een eigen computer. De solenoids zitten in de bak zelf. ik weet eerlijk gezegd niet zeker of de solenoids als een mechanische computer werken.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Jeroentjuh

Vervang eerst de standenschakelaar op de bak eens. En de bakolie een keer verversen, duz helemaal flushen kan ook geen kwaad....

Jeroentjuh

Duz kijk ook ff naar de gasklepschakelaar, die zit op je gasklep, deze zijn los te vervangen.....

s©ub@

gunst...



volgens vadis zit ie op het gasklephuis...
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

Art

Mensen, Geweldig !!
Ik ga aan de slag met die gasklepschakelaar en de olie.... ik laat jullie zeker weten hoe het verder gaat!
Zeer bedankt voor jullie reacties !!

Jeroentjuh

Citaat van: Ludo op 22-09-2004 19:53:22
Citaat van: Jeroentjuh op 22-09-2004 19:34:05
Duz kijk ook ff naar de gasklepschakelaar, die zit op je gasklep, deze zijn los te vervangen.....

de positiegever zit niet op de gasklepschakelaar maar in (op?) de computer.
nr 1 is de positiegever:



Neej zit gewoon op de gasklep, dat plaatje laat alleen zien hoe de signalen lopen ;)

steen1965

Hallo Art,

Ik heb hetzelfde gehad nadat ik er een nieuwe bak in had gezet. (ik had de auto met een kapotte bak gekocht). Gemiddelde volvo dealer kwam inderdaad niet verder dan de geniale woorden ''bak vervangen'' terwijl hij soms gewoon werkt en dus kan de bak zelf niet stuk zijn. Ze hebben bij een automaten revisie bedrijf in Utrecht de schakelaar achter de versnellingspook vervangen (onder de asbak). Je kon merken dat hij stuk was als je de pook het licht voor of achteruit duwde terwijl je aan het rijden was, je merkte dan dat de bak ging slippen, en dat is nu weg. Vervolgens hebben ze ook de schakelaar in de bak schoongemaakt en de aarde opnieuw aangesloten. Ze rekenen veel geld maar dan ie ook wel gemaakt. Laat maar weten of je hier wat aan hebt / hun adres wilt hebben.

Art

Dag Steen850 !
Bedankt voor je reactie. Hoewel mijn bak niet slipt door de handel te bewegen tijdens rijden, ben ik inderdaad wel benieuwd naar jouw adres in Utrecht en wat de kosten waren.


konniekip

Citaat van: Ludo op 22-09-2004 19:53:22
Citaat van: Jeroentjuh op 22-09-2004 19:34:05
Duz kijk ook ff naar de gasklepschakelaar, die zit op je gasklep, deze zijn los te vervangen.....

de positiegever zit niet op de gasklepschakelaar maar in (op?) de computer.
nr 1 is de positiegever:


dit ding zit echt wel aan je gasklephuis vast ;)