carter vol sludge.

Gestart door jacques1967, 13-01-2013 13:09:36

Vorige topic - Volgende topic

NinaPaul

Op tijd olie wisselen :D
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

jeroen74

En volgens de site waar ik naar toe gelinkt hebt elke 3000 mijlen de olie verversen en synthetische gebruiken, een kwaliteitsoliefilter gebruiken en de carterontluchting in goede staat houden (elke 30.000 mijlen de PCV klep vervangen).

3000 mijl is elke 4827 kilometer.

Jans Duiven

Citaat van: -D©©©L- op 13-01-2013 13:24:33
Citaat van: jacques1967 op 13-01-2013 13:20:28
Er is momenteel nog niets afgetapt aangezien mijn maat er gistermiddag laat achter kwam.Maar er wordt momenteel dus niet meer mee gereden en dinsdag as komt er weer een nieuw filter +olie op maar dan 10w40

Een beetje "slagroom" aan de oliepeilstok is niet ongebruikelijk bij deze motoren als het buiten kouder wordt.
Kan weinig kwaad.  Het kan voorkomen bij oude en verse olie.
Het koelvloeistof verbruik is vermoedelijk te wijten aan de kachelradiateur, de slangen er naartoe  en/of de verdamper.

Hoe is de staat van de carterventilatie ?

Sludge is het donkere sediment dat neerslaat in de motor, duidelijk iets heel anders.

Jij hebt het over black sludge, de mayonaise aan de peilstok noemt met white sludge.

-D©©©L-

Citaat van: Hans Duiven op 13-01-2013 21:24:50
Jij hebt het over black sludge, de mayonaise aan de peilstok noemt met white sludge.

Drijvende white sludge zoals men vaak zegt, kan eigenlijk niet.  Sludge = slib.  Dat wat neerslaat aan vaste stoffen uit een vloeistof.
De witte "slagroom" is simpelweg een emulsie van condens en rookgas water dat geëmulgeerd is met motorolie. 

Jans Duiven

-D©©©L-

Citaat van: Hans Duiven op 13-01-2013 21:42:06
Wiki zegt er dit van

Ja, gezien. Maar sludge = Slib. Vaste delen.  Onderzoek die witte emulsie maar eens op vaste delen, die zitten er niet in.

beunmaat

Sludge is zwarte drab, oftewel een mix van olie met verbrandingsresten.

Hier aanboord word de zware olie en diesel door seperatoren gehaald om de vaste deeltjes uit de brandstof te "filteren"
Het spul wat daar uitkomt word ook sludge genoemd.

UserID6342

Jans Duiven

UserID6342

;D Ander, wat helderder voorbeeldje dan ;D:

Als ik zeg dat ik een l*l heb van 1.80 mtr geloof je me niet, terwijl als ik zeg dat ik een l*l ben van 1.80 mtr wel.  Maar wat is nu de waarheid ? :evil: ;D ;D

Jans Duiven

Citaat van: Dirk342 op 14-01-2013 14:06:53

Als ik zeg dat ik een l*l heb van 1.80 mtr geloof je me niet, terwijl als ik zeg dat ik een l*l ben van 1.80 mtr wel.  Maar wat is nu de waarheid ? :evil: ;D ;D

De laatste, maar dat is niet zo moeilijk Dirk  ;D

UserID6342

De waarheid kan soms anders uitpakken als wat je verwacht Hans, het is namelijk de eerste optie hahahahahaha  :eusa_whistle: :angel: ;D

widebody

Citaat van: Dirk342 op 14-01-2013 14:06:53

Geen van beiden. Denk niet jij veel langer bent dan 1,75m. Toch?

ZC3rr0r

In de categorie: Ben benieuwd

Stel je wil je motor eens een keer goed reinigen (voordat je de olie ververst uiteraard) na 5 ton.

Is het dan een idee om zoiets als Forte Motor Flush ( http://www.autocentrumduivendrecht.nl/a-22857670/motoronderhoud-producten/forte-motor-flush/ ) erin te gooien om alle afzetting kwijt te raken?
Hebben jullie hier ervaring mee?

Zoals gezegd, ben benieuwd.

@TS: Sorry voor de thread-hyjack

Ries van de Zilverschuit

Het schijnt dat je met een bekertje ATF-olie ook al heel veel kunt bereiken. Maar dat kunnen anderen hier nog veel beter vertellen dan ik. Die hebben namelijk ervaring. 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue