Spanning valt weg tijdens rijden

Gestart door Volvodaf, 05-12-2012 22:21:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Volvodaf

Ik heb een redelijk volhardend probleem in mijn V70T5 automaat '97. Ik heb al een aantal weken het probleem dat op willekeurige momenten de boordspanning wegvalt. Zo erg dat mijn compete dashboard donker wordt, de ABS en Tracs lampjes gaan branden. De auto wordt zo spanningsloos dat zelfs de klok, de dagteller en mijn SC805 gerest worden.
Inmiddels is vervangen:
Electrisch deel contactslot,
De 2 relais in de relaisbak onder het raam (die met de J)
De voedings kabel van de accu naar de voorste hoofdzekeringkast
Alle blok massapunten zijn gecomtroleerd
De Accu is getest en in orde
Dynamo geeft 13.8 volt op zowel dynamo als op de Accu.

Wij willen met de kerst met onze roffel naar Zwitserland, maar daar heb ik nu niet zo heel veel vertrouwen in.
Wie heeft nog een suggestie????



thuur

Citaat van: Volvodaf op 05-12-2012 22:21:01
Inmiddels is vervangen:
Electrisch deel contactslot,

Door een nieuwe of een gebruikte?


Gr ???

Volvodaf

Nieuw contactslot en nieuwe relais ook. Hel lijkt wel of er ergens teveel weerstand in de stroomverzorging zit. Als ik de achterruitverwarming aan zet of de interieurventilator dan krimpt de dashboard verlichting ook. Dat doet ie eigenlijk altijd, en af en toe gaat het helemaal mis.

Zou de spanningsregelaar nog een mogelijkheid kunnen zijn?


blauweroffel

Citaat van: Volvodaf op 06-12-2012 08:46:52
Nieuw contactslot en nieuwe relais ook. Hel lijkt wel of er ergens teveel weerstand in de stroomverzorging zit. Als ik de achterruitverwarming aan zet of de interieurventilator dan krimpt de dashboard verlichting ook. Dat doet ie eigenlijk altijd, en af en toe gaat het helemaal mis.

Zou de spanningsregelaar nog een mogelijkheid kunnen zijn?



Ik heb bijna hezelfde gehad: dynamo vervangen en het probleem was opgelost. Dus toch nog maar eens dynamo goed onderzoeken? Als je erg veel stroomzaken gebruikt en de algehele spanning valt dan weg, dan ligt de oorzaak meestal in/bij  de dynamo of spanningsregelaar is mij verteld.

BR

Volvodaf

Ik heb net 40 km gereden en toen trad het probleem weer op. auto aan de kant gezet, motorkap open en motor laten draaien. Als ik dan gas geef en vervolgens los laat dimmen de koplampen, en valt de dashboard verlichting uit.
Als ik vervolgens het contact uit zet en daarna weer aan en de auto weer start is het probleem weg. Dit lijkt nog het meest op een relais probleem, die worden weer opnieuw bekrachtigd als het contact weer gemaakt wordt.

Ik heb in de V70 2 zekering bakken zitten, een net achter de accu, met 2 relais en een 10 tal hoofdzekeringen, en erachter zitten de overige relais en de kleinere zekeringen. Nu heb ik al 2 relais vervangen in de achterste zekering bak.
Zie ik nu nog iets over het hoofd of waren dit ze?

jacques1967

Hoe is de bekabeling vanaf de accu en worden ze ook warm. Kan ook een massa probleem zijn.

LeonW

Volvo S70 2.5T

Volvodaf

Heeft iemand wel eens gehoord over elektrische storingen vanwege een niet originele verdelerkap? Ik hoorde die opmerking onlangs van een volvo monteur. Bij mijn V70 valt nog steeds van tijd tot tijd de verlichting uit.

thuur

Ja hoor, ieder ontstekingsdeel kan het boordnet flink vervuilen. Maar ik heb het nog niet meegemaakt op een 850e.


Gr 8)

Ries van de Zilverschuit

Inzakken van de spanning na het terugzakken van het toerental had ik ook.  Zat in de dynamo. Ingesleten loopringen onder de koolborstels. Na revisie - nieuwe ringen en lagers - was het over.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Volvodaf

Afgelopen week is de dynamo getest en die bleek niet meer goed te zijn. Nu zit er een nieuwe in en lijkt mijn probleem verleden tijd.

Frank