Is er een verband tussen slippende automaat en koelvloeistof?

Gestart door Arie T5R, 07-10-2012 21:01:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NinaPaul

(in het kort)
Bij een echte powerflush met apparaat spoelen ze de bak met reiniger, al het vuil dat loskomt zal dan ook direct eruit worden gefilterd.
Powerflush zou dus 100% veilig moeten zijn. (bedrijven geven garantie)

Bij een normale flush dus gewoon handmatig met auto starten en de hoeveelheid oude olie die eruit komt direct weer vullen, kan de nieuwe olie (door de reinigende werking) zorgen voor los komend vuil dat storingen veroorzaakt. Al lijkt me dit enkel aannemelijk bij een zwaar vervuilde automaat.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

FrankvdAa

Citaat van: NinaPaul op 02-01-2013 21:07:27
(in het kort)
Bij een echte powerflush met apparaat spoelen ze de bak met reiniger, al het vuil dat loskomt zal dan ook direct eruit worden gefilterd.
Powerflush zou dus 100% veilig moeten zijn. (bedrijven geven garantie)

Bij een normale flush dus gewoon handmatig met auto starten en de hoeveelheid oude olie die eruit komt direct weer vullen, kan de nieuwe olie (door de reinigende werking) zorgen voor los komend vuil dat storingen veroorzaakt. Al lijkt me dit enkel aannemelijk bij een zwaar vervuilde automaat.


Duidelijk, in dat geval is een powerflush dus eigenlijk de meest voor de hand liggende optie. :eusa_think:
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

Racingbrick

Citaat van: NinaPaul op 02-01-2013 21:07:27
(in het kort)
Bij een echte powerflush met apparaat spoelen ze de bak met reiniger, al het vuil dat loskomt zal dan ook direct eruit worden gefilterd.
Powerflush zou dus 100% veilig moeten zijn. (bedrijven geven garantie)

Bij een normale flush dus gewoon handmatig met auto starten en de hoeveelheid oude olie die eruit komt direct weer vullen, kan de nieuwe olie (door de reinigende werking) zorgen voor los komend vuil dat storingen veroorzaakt. Al lijkt me dit enkel aannemelijk bij een zwaar vervuilde automaat.


Exact.

De in Vadis/Vida aangegeven procedures voor de 4/5/6 traps bakken geeft inderdaad een groot risico op " losmaken "  van dingen die je niet wenst.
Daarom wordt er bij een Powerflush een speciale reiniger gebruikt die het vuil losweekt en in beweging houdt en dan nog eens geen enkele kans krijgt om sedimenten te laten neerdwarrelen.
Dat maakt wel degelijk een verschil.
Trouwens, bij de 4 traps is het uberhaupt al moeilijk om met de " klassieke flush " de koeler mee te spoelen.
Dat is met een Powerflush wel even anders, de resultaten spreken voor zich.
Het is niet voor niets dat we ook voor dealers werken.

NinaPaul

Je kan bij de 4 traps automaat met gemak de koeler mee spoelen hoor, kost enkel wat meer energie om de slang van koeler naar bak los te maken (steeksleutel 22 geloof ik).
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

FrankvdAa

Zojuist na het werk even langs de dealer gereden voor wat controles; geen foutmeldingen (wist ik al) en olie is goed (zowel peil als kleur).

Ze verwachten dat het mogelijk met de bougies te maken heeft. Een snelle check leerde ons dat deze voor het laatst vervangen zijn bij 282dkm terwijl er inmiddels al 335dkm op de teller staat. Beetje slordig al zeg ik het zelf, want daarvoor brengen ik hem naar de dealer voor het onderhoud. :o

Tevens wat extra tests gedaan; het probleem lijkt alleen op te treden bij optrekken tussen de 2.000 en 3.500 tpm en alleen bij schakelen van 1 naar 2. Trek ik rustig op (onder 2.000 tpm) dan gaat het goed, trekt ik vlot op (2.000 - 3.500) dan treedt het vaak op en een paar keer volgas leek er ook weer weinig/niets aan de hand.

De monteur gaf aan dat het probleem waarschijnlijk wordt veroorzaakt door het doorslaan van de bougies; dat dit vooral tussen 2.000 en 3.500 tpm was sterkte hem eigenlijk in zijn conclusie.

Helaas hadden ze niet de juiste bougies op voorraad, dus komende donderdag even op m'n vrije dag terug om de bougies te vervangen. Hopelijk lost dit het probleem op, want dat scheelt me toch een aanzienlijke smak geld ;) Toch ook maar eens een powerflush uit laten voeren; heb inmiddels al contact met Racingbrick, dus dat moet goed komen.

Mogelijk verklaart dit ook dat ik bij de rollenbank 'slechts' 216pk aan de wielen had. Tja, stage 0... :eusa_doh: :eusa_shifty:
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

FrankvdAa

Zojuist terug van de dealer voor het vervangen van de bougies. Moet zeggen dat de auto veel vlotter aanvoelt en ook het schakelen lijkt vloeiender. Komend weekend maar eens goed testen...
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

FrankvdAa

Zo, net terug van een testrondje maar helaas begon hij na 20-25km weer te trillen bij schakelen van 1 naar 2. Komende week naar Racingbrick voor een powerflush...
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

FrankvdAa

Vanmiddag bij Racingbrick langs geweest om de automaat te laten flushen. De olie die eruit kwam was aardig zwart, dus het was wel nodig. Nu weer lekkere verse olie. :eusa_dance:

Was gezellig Raymond en ik laat je nog weten hoe het gaat...
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

FrankvdAa

Helaas, de powerflush heeft duidelijk verbetering gebracht in het schakelgedrag v/d automaat, maar de problemen bij schakelen van 1 naar 2 zijn er nog steeds.

Met koude olie geen problemen, maar zodra de olie warmer wordt worden de problemen ook groter. Na lange snelweg rit eigenlijk geen problemen, maar zodra je in het stadsverkeer (met stoplichten) komt gaat het schakelen steeds moeizamer.

Zit er nu sterk aan te denken om 'm om te bouwen naar handbak, aangezien dit altijd mijn voorkeur heeft gehad. Ben inmiddels wat aan het informeren naar de mogelijkheden en kosten...
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

rogerV701998

Citaat van: FrankvdAa op 26-01-2013 19:37:21
Zit er nu sterk aan te denken om 'm om te bouwen naar handbak, aangezien dit altijd mijn voorkeur heeft gehad. Ben inmiddels wat aan het informeren naar de mogelijkheden en kosten...

Even met Joost ")()()st" contact opnemen? Hij heeft zijn auto ook omgebouwd.

NinaPaul

Denk dat het kleppenhuis reviseren of wisselen beduidend minder kost (zowel in tijd als geld).

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz


FrankvdAa

#42
Citaat van: rogerV701998 op 26-01-2013 20:10:02
Even met Joost ")()()st" contact opnemen? Hij heeft zijn auto ook omgebouwd.

Had ik inmiddels al gedaan ;)

Citaat van: NinaPaul op 26-01-2013 20:16:54
Denk dat het kleppenhuis reviseren of wisselen beduidend minder kost (zowel in tijd als geld).

Is inderdaad ook een optie, maar lost dat mijn huidige probleem zeker op en waar moet ik aan denken qua kosten?

En zoals gezegd heeft een handbak voor mij zo ook zijn voordelen... :P
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

NinaPaul

Hangt af wat je doet,

2e handsje is rond de 75 euro (150 euro als je een complete bak koopt), revisie is afhankelijk van de diagnose.
Heel het kleppenblok LATEN reviseren kost ongeveer 350 euro aan uren, 280 euro aan solenoids, 50 euro pakking en olie.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz