Mijn mooie station bijna kort gereden door een vrachtwagen...

Gestart door Lampje, 19-01-2013 20:06:45

Vorige topic - Volgende topic

Lampje

Het voornaamste probleem, overigens net als bij de luxe auto's is gewoon te weinig afstand houden.

Zelfs zo weinig (zie ik dagelijks) dat ik denk dat dit systeem al in werking treedt dus dat zou wel geinig zijn.

Interessant gegeven: hoe komt het toch dat twee combinaties wél voldoende afstand kunnen houden als ze beiden onderweg zijn naar dezelfde klus (kan je zien als ze exact dezelfde logo's, kleurstelling etc hebben)?

Onveiligheid vloeit toch altijd voort uit ons eigen gedrag...

harm ut fryslan

ben ik blij dat ik met een walkingfloor of een kiptrailer rijdt.
wel is de complete combinatie uitgerust met rondom electrisch aangestuurde remmen incombinatie met abs.
en ja het remt erg hard met bierborstel komt het echt heel erg naar voren

BBS

Citaat van: Lampje op 20-01-2013 08:47:50
Het voornaamste probleem, overigens net als bij de luxe auto's is gewoon te weinig afstand houden.

Zelfs zo weinig (zie ik dagelijks) dat ik denk dat dit systeem al in werking treedt dus dat zou wel geinig zijn.

Interessant gegeven: hoe komt het toch dat twee combinaties wél voldoende afstand kunnen houden als ze beiden onderweg zijn naar dezelfde klus (kan je zien als ze exact dezelfde logo's, kleurstelling etc hebben)?

Onveiligheid vloeit toch altijd voort uit ons eigen gedrag...
Ik heb daar zo'n ontzettende schurft hekel aan als iemand zo dicht achterop mij rijd. >:( :eusa_wall:
Dan vraag ik nog wel eens over de bak of dat die persoon mijn lading wil zien. In dat geval wil ik wel even stoppen op een parkeer plaats....
Andersom gebeurd het ook, dat een personenauto vlak achter mij blijft rijden omdat hij dan in de luwte rijd en dus goedkoper... Als ik dat zie in de spiegels ga ik express op de middenlijn rijden zodat hij/zij niet meer langs mij heen kan kijken. Moet je zien hoe snel ze er óf voorbij gaan óf toch afstand gaan nemen :eusa_dance: Maar hoe stom ben je om op een paar meter achter een vrachtwaggel te gaan rijden. :eusa_naughty: :o
Volvoloos....

harm ut fryslan

ja ik ken dat bbs.
zelf zitten we ook in de wegenbouw en als wij een afgesloten wegvak in rijden komen ze nog achter je aan.
best wel een leuk gezicht  hoor komen ze naar je toe duurt het nog lang??
ja u mag hier niet rijden,ow maar u rijdt hier ook :eusa_think:ja wij hebben asfalt bij ons.
komt er op neer ze kleven en lezen geen borden meer.
maar ook genoeg collega,s willen de achterlichten van erg dichtbij zien. :police:

Lampje

27MC zou fijn zijn voor iedere weggebruiker, ook voor de luxe auto. Nu communiceren we zo dom via grootlicht, claxon, remlichten, mistlichten of middelvinger. Dat is maar heel beperkt en volledig open voor interpretatie.

Vroeger in de tijd dat we nog met kaarten reden had ik zo'n map met vouwkaarten. Omdat het zo vaak voorkwam dat mensen met mistachterlicht reden, het ik de tekst "Uw mistachterlicht" er op geplakt.

Even claxonneren voor aandacht en dat bordje laten zien en de reacties waren altijd direct positief; eerst hand naar het dashboard op zoek naar knop en vervolgens duim omhoog.

Als je dat vergelijkt met handgebaren dan wekt dat veel minder aggressie op; mensen snappen gewoon niet wat je bedoelt. Soms is die auto ook geleend of rijdt men al een maand rond met het mistachterlicht aan. Geen flauw benul wat je dan bedoelt ;D

KIM

Reactietijd. Als jij de remlichten laat branden heb ik zeker 1,5 seconde nodig om te reageren, vandaar ook de 2 seconden regel.

The Demon

Citaat van: KIM op 20-01-2013 15:50:40

Reactietijd. Als jij de remlichten laat branden heb ik zeker 1,5 seconde nodig om te reageren, vandaar ook de 2 seconden regel.
Daarom moet je ook niet op de remlichten van je voorganger letten maar op de lichten van zijn/haar voorganger, als die gaat remmen en jij reageerd daarop ben je altijd op tijd.
Is het eerste wat je geleerd word als je op hoge snelheid in colonne moet rijden.
Als je het goed doet kan je (bijna) bumper aan bumper 170 rijden.

Ik heb het geleerd bij de geavanceerde rijopleiding toen ik de Thaise kroonprins mocht rijden.
Zo heb ik nog wel meer "trucjes" geleerd en ik moet zeggen dat ik er nog steeds plezier/voordeel van heb, al is het wel dat je passagiers nog weleens willen schrikken.

Groet,
The Demon.

fpede

@demon

zo doe ik het ook,... alleen *** als er een busje voor je rijdt,...  ;D

The Demon

Dat is een kwestie van "om en om" rijden, dus jij kijkt links langs je voorganger en jou achterligger kijkt rechts erlangs.
Voorwaarde is wel dat je de ruimte hebt en dus niet spontaan met je wielen in een goot of naast het wegdek kan komen.
En omdat je het in het dagelijks verkeer niet kan afspreken met de rest is het raadzaam om gewoon voldoende afstand te houden, zeker bij busjes en vrachtauto's, je kan er nu eenmaal niet doorheen kijken.

Groet,
The Demon.

fpede

is dus ook wat ik doe,...  :angel:  ;D

ik voel mezelf ongemakkelijk als ik te dicht op m'n voorganger zit,( begin dan doemscenario's in m'n hoofd af te spelen) zelfde met m'n gordel,... het voelt niet juist als ik die niet aan heb, zelfs al is het maar om de auto even te verzetten,...  :eusa_shifty:

;D

The Demon

Oooh ja, voor ik het vergeet.
NIET op de belijning rijden, zeker niet met regen, die strepen zijn verf en dat is glad!

Groet,
The Demon.

NinaPaul

Citaat van: The Demon op 20-01-2013 17:00:24
Oooh ja, voor ik het vergeet.
NIET op de belijning rijden, zeker niet met regen, die strepen zijn verf en dat is glad!

Groet,
The Demon.

Als motorrijder is dat nog belangrijker ;)
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

The Demon

Met 150+ aan één kant geen grip is met de auto ook niet fijn hoor.
Voordeel is dat je niet zo snel omvalt als met de motor  ;D
Daarom geef ik de voorkeur aan 4 wielen.  ;)

Groet,
The Demon.