Jan's 854R

Gestart door Jan_B, 05-08-2013 07:12:22

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Citaat van: Julian op 05-08-2013 14:13:53
Citaat van: hertogjan6 op 05-08-2013 12:42:28
Citaat van: Julian op 05-08-2013 12:38:47
Citaat van: hertogjan6 op 05-08-2013 12:16:38
zo zo Dikke R hooR! ook naast die van "Martijn_b" ;)

heb misschien nog een foto van die R spoiler die heeft een zilveren strip ???  :eusa_think:

Bedoel je de achterklepspoiler? Das gewoon een kunststof lipje
standaard is die mat zwart ;)

Zeker weten? Volgens mij is hij standaard gewoon donkergrijs, zit geen lak overheen.
l

Standaard is ie gewoon donkergrijs.

850R in de Sedan uitvoering blijft voor mij de mooiste 850 die uitgebracht is (eigenlijk de mooiste volvo ooit uitgebracht). Mooie kleur ook.   ::)

@Martijn: vlgs mij stelde je vader hem niet te willen verlagen...... ga je er nou toch stiekem (ongehoorzaam) 35 mm verlagingsveren op zetten??.... foei

NB: Toch wel erg mooi die Volans, nou ik het weer zo zie..... baal er toch nog steeds van dat de mijne gejat zijn.

Laguna-S60R

Citeer- Distributieriem vervangen, is uit 2006/196dkm (heb ik nog van Continental liggen). Even in d ehistorie kijken hoe oud de waterpomp/spanrollen zijn.

Zou ze toch altijd standaard mee vervangen...
S60 2.4I 170PK LPI Sports Edition

S60Register

elianmars

Citaat van: koen.s op 20-08-2013 12:05:11
Citaat van: Martijn_B op 20-08-2013 11:48:20
Aangezien pa te lui is om zijn blog bij te werken, zal ik het maar weer doen ;)

Afgelopen zaterdag de R even op de brug gehad en van onder bekeken, Het uitlaatsysteem is nog OEM, maar ziet er erg goed uit. Er hangen wat druppels olie aan de turbo, maar bij nadere inspectie komen deze langs de inlaatslang die op de turbo zit en niet langs de pakking van de aanvoer/retour leiding. De draadarmen zijn links en rechts recent vervangen door OEM Volvo exemplaren, dat ziet er dus ook goed uit.

De ontsteking is vernieuwd m.u.v. de bobine kabel, die is nog uit 1996. Tevens zit er ook geen origineel Volvo oliefilter in, en kon ik zo snel niet terugvinden hoe oud de olie is. De automaat is voor het laatst in 2005 of 2006 geflushed, ruim 100.000km geleden en mag ook wel weer een keer dus.

To-do lijstje

- Bobinekabel vervangen door een nieuw exemplaar
- Distributieriem vervangen, is uit 2006/196dkm (heb ik nog van Continental liggen). Even in d ehistorie kijken hoe oud de waterpomp/spanrollen zijn.
- Gasveren achterklep vervangen, valt nu dicht
- Seat belt dopje bestellen
- Turbo inlaatslang eens demonteren en controlen
- Schokdempers rondom vervangen door nieuwe Sachs Supertouring + -35mm verlagingsveren

Tevens komt de turbodruk ongeveer halverwege het witte deel. Dit zou aan de originele turbo kunnen liggen (286dkm oud) of de TCV, of wellicht een vacuumlek (alle slangetjes zijn wel nieuw). Zal eens beginnen met het uitwisselen van de TCV.

Dat was het zo ver, straks 3 weken vakantie en dan verwacht ik wel ergens aan toe te komen. Tevens mag het exterieur wel wat aandacht gebruiken, maar daar weet ik wel raad mee ;)

Wat is dat precies?

Ik denk zo'n kunststof dopje, dat door de gordel is geprikt, waardoor de gesp (heet dat ding zo?) niet naar beneden zakt.

Martijn_B

Haha Koen, hij is leuk!

@Laguna: Waarom?

@Piet: Betere wegligging, minimaal comfortverlies met de juiste veren (welke heb jij er onder?) en ook nog eens voordeliger dan aanschaf nieuwe Volvo veren. Daarnaast staat het een stuk beter zonder af te doen aan de orignele looks van de auto.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Sbv

Nieuw Volvo veren zijn niet zo duur(S70R prijzen vorige zomer)
Set voorveren met korting 70 euro
set achter veren met korting 75 euro

Martijn_B

Dat valt mee, net zo duur als Apex of Weitec of wat dan ook. Kan ik ze via jou bestellen Sander?
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Piet

Citaat van: Martijn_B op 20-08-2013 14:01:57
Haha Koen, hij is leuk!

@Laguna: Waarom?

@Piet: Betere wegligging, minimaal comfortverlies met de juiste veren (welke heb jij er onder?) en ook nog eens voordeliger dan aanschaf nieuwe Volvo veren. Daarnaast staat het een stuk beter zonder af te doen aan de orignele looks van de auto.

Helemaal met je eens, maar je vader moet het dan ook wel willen (je zal hem er inmiddels wel van hebben overtuigd :D)
Ik heb progressieve Eibachs in combinatie met Sachs Supertouring, vind ik het ideale compromis tussen comfort en betere wegligging.
Geeft wel verlaging, maar niet overdreven.

Veren slijten overigens niet echt, ik zou originele veren niet zo gauw door weer originele veren vervangen. Ik vind de Eibachs een duidelijke verbetering tov originelen,  geeft een duidelijk strakkere wegligging zonder veel verlies van comfort. Ik heb ze dan wel ook met de IPD torsiestangen gecombineerd.

Martijn_B

Ondertussen staat de KM stand na bijna een jaar op 292.000 km en is er dus zo'n 8.000 mee gereden. Dit is inclusief een trip naar de Bodensee, waar we in Duitsland de 250km/h (berg afwaarts) nog even hebben aangetikt.

langzamerhand beginnen er bij deze prima onderhouden auto toch ook wat punten naar boven te komen die aandacht nodig hebben. De airco werkt niet (al een paar jaar), het is de vraag wat hier precies mis mee is. We willen dit tijdens de airco dag laten onderzoeken, en evt direct repareren als mogelijk.

De remschijven achter trillen, het plan hiervoor is om van Bosch een setje schijven, remschoenen en blokken te bestellen.

De turbo komt niet echt lekker meer op druk, hij komt tot 1/3e van het wit. Vacuumslangen zijn al vervangen, ik wil kijken of het aan de TCV ligt. Zo niet, dan zal wellicht de turbo zelf de oorzaak zijn. Deze is 292dkm en 18 jaar oud....draait dus al bonus kilometers.  Hij rookt overigens niet, en fluit ook niet overmatig, valt mij eerlijkngezegd best mee.

Dan hebben we nog een piepende stuurbekrachtiging. Het nivo staat aan de lage kant, vaak is dit simpel op te lossen door even bij te vullen. Ben wel benieuwd welke olie er im moet, even opzoeken. Vraag is nazuurlijk wel of het stuurhuis niet lek is oid, dus dat even in de gaten houden.

last but not least, is het onderstel wat toch wel erg deinst. Na bijna 3 ton niet zo raar, vind ik. Heb met pa besloten wat we gaan doen, en het plan is om schokdempers, veren en toplagers te vervangen rondom. Gelijk 30mm omlaag voor betere wegligging. Nu alleen even de vraag waar we de spullen het beste konden bestellen. Er was eens een topic hier over met een lijstje van iemand, incl prijs en leverancier. Ik kan het niet meer vinden, als iemamd weet wat ik bedoel en de link kan posten zou dat top zijn.

Tsja.. verder doet hij het eigenlijk altijd. Enige wat er nieuw is is een originele Volvo accu, de oude yingwongtong is van de winter overleden!

maruska

qua turbodruk.. ik had ook missende druk, met een versche LMM is dat bijna allemaal terug..
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

MrCain

Voor de stuurbekrachtiging word ATF Dextron 3 voorgeschreven.
Is Mischien verstandig om het systeem te spoelen om zeker te zijn dat de juiste en ook schone olie in het systeem zit ;)

BTW: zou zelf niet voor Bosch remdelen gaan: heb daar niet al te beste ervaringen mee....
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!