Meter koelvloeistof blijft horizontaal staan bij warme motor

Gestart door t_w, 30-01-2013 22:08:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

t_w

Beetje cryptische omschrijving in de topic titel, dus hier een betere poging ;)

De temepratuurmeter van m'n V70 heeft een 'typische' eigenschap.

Wanneer ik met de auto rijd, loopt de temperatuur netjes op totdat de meter horizontaal staat.
Vervolgens beweegt de meter niet meer. Geen millimeter. Nada. Niente...  ;D

Op zich geen probleem zou je zeggen...

Echter, nu keek ik onlangs via Torque Pro (smarthpone app die OBDII kan uitlezen) en die kan ook de koelvloeistof temperatuur uitlezen.

Motor stationair warm laten draaien. Meter stijgt tot deze in de horizontale stand staat.
Temperatuur volgens OBD: 93°C
Temperatuur loopt op volgens OBD tot 103°C, dan slaat de fan aan. Dashboard meter staat nog in exact dezelfde horizontale stand.
Temperatuur zakt tot 93°C. Dashboard meter staat nog steeds in dezelfde stand...

Ergo:
Koelsysteem lijkt prima te werken, echter beweegt de meter niet mee. 10°C temperatuur verschil zou toch zichtbaar moeten zijn?

Nu de hamvraag, is dit bij alle x70's zo? Of is er iets mis met de meter in het dashboard?

Groet,
Thijs

)()()sT

Nee, in onze meters zit een marge waarbij ie gewoon horizontaal blijft staan..
Om even gelijk een bijvraag te stellen: zijn die apps er ook voor iPhone?

M a r c

Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

UserID6342

Dat is gewoon standaard (wel verkeerd in mijn ogen en absoluut onbetrouwbaar) bij de 850 / x70's.  Zet er maar een meter van Yits in, die geeft de daadwerkelijke temperatuur aan, net zoals je net hebt uitgelezen.  Is vele malen betrouwbaarder.

hansvonder

hoe kun jij je auto uitlezen met een telefoon daar moet je toch een kabel en alles aansluiten aan de computer?
niets is zo fijn als een dikke 5 cyl in lijn

t_w

Ok, duidelijk verhaal.

En als de temperatuur 'echt' te hoog op loopt, stijgt de meter wel weer?

Citaat van: hansvonder op 30-01-2013 22:25:04
hoe kun jij je auto uitlezen met een telefoon daar moet je toch een kabel en alles aansluiten aan de computer?

werkt met een bluetooth dongle die je op je OBD stekker aansluit. Is al veel over geschreven hier, zie ook: Link

UserID6342

#6
Citaat van: t_w op 30-01-2013 22:27:15
Ok, duidelijk verhaal.

En als de temperatuur 'echt' te hoog op loopt, stijgt de meter wel weer?

Ja, als het pas echt te laat is komt de meter wel omhoog ;D.  Zo wie zo is Volvo en meters al geen goede combinatie, ook nooit geweest overigens.  Op de een of andere manier kloppen de meters van bijna alle Volvo's gewoon standaard niet.  Is ook nooit geweest overigens.  iedereen kent de horrorverhalen wel met een 100-200-700 serie en de bewuste KVS meters.  bij de 850 / x70 is het nog precies hetzelfde ellend ;D

Even ter verduidelijking: ik doel hier dus op KVS meters, oliedrukmeters, brandstofmeters en meer van dat soort knoei.

jeroen74

Is niet Volvo specifiek, er zijn meerdere merken die precies dezelfde strategie toepassen. Over het nut ervan kun je debatteren. De reden dat het zo gedaan is om de gewone man niet onnodig ongerust te maken met een wiebelende meter. En de gewone man zal 99.9% van de clientele zijn ;)

Benzinemeters precies eender, zodanig gemaakt dat de naald niet meteen zakt vanaf 'vol' als je net getankt hebt, en het eerste stuk niet zo snel daalt, zodat een nieuwe klant de indruk krijgt dat de auto lekker zuinig is.

Ergo, meters in een auto zijn geen precisie instrumenten. Voor de meeste zaken is een indicatie ruimschoots voldoende. Niet dat het technisch niet mogelijk is, maar het is gewoon niet nodig om bijv. de brandstofhoeveelheid tot op de tiende liter nauwkeurig te weten.

UserID6342

Eensch, maar het is ook een feit dat de door Volvo gebruikte systematiek voor de KVS meters gewoon pruts is.  Erger als bijvoorbeeld een ander merk.  Een wiebelende tempmeter voor je ogen zit niemand op te wachten, maar op een meter die niet of totaal niet of veels te laat reageert (wanneer deze dat wel zou moeten doen) ook niet !

Bij tempverschillen van ongeveer 15-20 graden mag de meter echt wel wat bewegen.  Die van Volvo gewoon niet, of het nu 105 graden is of 83 graden, het ding staat strak op 3 uur ??

Hengeveld

Weet iemand hoe hoog de temperatuur moet zijn om hem 1 stapje boven horizontaal te krijgen? Yits? Na een sportief ritje op een bergpas heb ik dat voor elkaar gekregen en ik ben wel benieuwd wat toen de temperatuur geweest moet zijn.

razorx

Citaat van: Hengeveld op 03-02-2013 13:26:19
Weet iemand hoe hoog de temperatuur moet zijn om hem 1 stapje boven horizontaal te krijgen? Yits? Na een sportief ritje op een bergpas heb ik dat voor elkaar gekregen en ik ben wel benieuwd wat toen de temperatuur geweest moet zijn.
Wat Dirk al zegt: In ieder geval blijft hij tot 105 strak op drie uur.
Arjen850 heeft geloof ik wel eens een test gedaan met hogere temperaturen in de bergen.

jeroen74

105? Dat is inderdaad wel aan de hoge kant :-\

Ik heb weleens zitten spelen met een funktiefiets en een V70 i.paneel, maar ik weet de verhouding frequentie/temperatuur niet.

razorx

0 graden 44Hz
20 graden 40Hz
90 graden 22Hz

Afhankelijk of je Fenix, Jetronic of Motronic hebt zitten hier nog subtiele varianten in.

Hengeveld

Maar hoe warm moet de sensor worden om de meter hoger dan horizontaal te laten staan?

Jans Duiven

Citaat van: hansvonder op 30-01-2013 22:25:04
hoe kun jij je auto uitlezen met een telefoon daar moet je toch een kabel en alles aansluiten aan de computer?

Een obd stekker met BT does the job.