V70(n) R met B5244T5, auto rijdt heerlijk, eindelijk maar toch, nu tunen

Gestart door Brambo67, 05-02-2013 12:50:59

Vorige topic - Volgende topic

Brambo67

Zo, aangekomen in Frankrijk. Vanaf Parijs regen gehad, flink vermoeiend dus. De R heeft zich prima gehouden. Met vijf man en een volle kofferbak ligt ie als een blok (baksteen ;D) op de weg. De nieuwe rubbers en dempers (nou ja, achter bijna) doen hun werk super. Eerlijk gezegd denk ik dat de dempers achter niet nodig waren geweest. Toen ik de oude er onder weg had bleek dat ze in heel goede staat zijn en geen spoor van lekkage. Ook kwam de auto voorheen direct weer recht met volle bepakking.

De rubbers heb ik niet zelf gedaan. Bij Tappel laten doen en meegeholpen. Het was een pittige rotklus om die dingen eruit te krijgen. In ieder geval één Volvo tool naar z'n gallemiezen.... Maar het was nodig ook! De silentblocks waren helemaal gaar. De auto schaatst nu niet meer als het ware. Eerder bij lange doordraaiers op de dan liep die kont steeds weg. Een ongewenst meesturende achteras zeg maar.

Ook een aantal dingen die me nu opvallen; er lijkt toch wat olieverbruik te zijn net als wat koelvloeistofverbruik. Ook die wat typische geur af en toe in het interieur op het moment dat de kachel zijn werk doet, niet met de recirculatiestand dus volgens mij geen koelvloeistof. Bovendien ook kachelradiatior en slangen vervangen én geen zichtbare lekkage in het interieur. We hebben voor vertrek nog gekeken naar een mogelijke lekkage aan het uitlaatspruitstuk maar ook daar niets kunnen vinden. Bovendien bij de demontage eerder ook nog niets aan gezien.

Vandaag maar even wat huile pour le moteur ophalen en bijvullen. Natuurlijk geen Kroon meegenomen en dat zal hier ook wel niet te koop zijn benn ik bang. Dan maar wat anders er bij.

Na de vakantie de laatste cosmetische dingetjes en maar eens rustig kijken naar de bovengenoemde zaken. Heb de komende maanden meer tijd (en zin)
RRRRRRRRRRRRRRRRRRR forever!

KIM

Frankrijk is juist wel goedkoop met olie.
Ik haal daar altijd de Shell Helix 5W40 gewoon bij de Super U.

Brambo67

Citaat van: KIM op 07-07-2014 11:32:22
Frankrijk is juist wel goedkoop met olie.
Ik haal daar altijd de Shell Helix 5W40 gewoon bij de Super U.

Heb twee liter Elf gekocht. Was niet het goedkoopst en niet het duurst bi de Auchan. Heb er eerst een halve liter in gemikt, nu even volgen hoe dat gaat.

Brambo67

Vandaag ook maar weer op pad geweest. Flink koud hier trouwens, vandaag maar 19 graden en af en toe regen! Een aantal dingen vielen weer op want de wegen zijn ruk hier:

- nog veel rammels over (bouten achterveren, handremkabel, uitlaat die toch wat trilt bij hitte?)
- de auto knispert en kraakt veel minder dan voorheen maar het is een weeeeereld van verschil met een V70N D5...
- de remmen trillen en de koppeling kraakt dat het een lieve lust is. Reservoir met remvloeistof is wel ok, toeval?
- stoelen van een 850 zijn op lange duur minder dan een V70N. Dat maakt echt wel wat uit!
- kinderen zitten liever in de 850 want behoorlijk veel beenruimte achter

Wat echter vooral opvalt is dat de auto heerlijk rijdt! Die rubbers en dempers rondom maken echt een wereld van verschil. Met name die achteras had ik direct moeten doen. Wat een genot, de auto rijdt superstrak nu. Probeer even wat foto's te posten. Heb nu een iFoon dus moet even wennen ;D

Sbv

Een V70n is een wereld van verschil. De stoelen deel ik je mening, ik kan in een V70n met sportstoelen zonder meer gewoon 1200 km rijden zonder vermoeidheid en bij de 850 was dat toch al een stuk sneller

Brambo67

Citaat van: Sbv op 08-07-2014 19:54:00
Een V70n is een wereld van verschil. De stoelen deel ik je mening, ik kan in een V70n met sportstoelen zonder meer gewoon 1200 km rijden zonder vermoeidheid en bij de 850 was dat toch al een stuk sneller

Zit dan ook een generatie tussen. Mooie van een 850R is wel dat ik tijdens mijn reis drie keer ben aangesproken tijdens het tanken. Dit terwijl mijn V70D5 ook een mooie auto was om te zien. Een mooie R spreekt toch meer aan (maar wel een stijve rug  ;D)

KIM

Ik vind juist de stoelen van de 850 zo goed dat ik met gemak 1200 km rijdt met niet al te lange pauzes.
Mijn referentie is echter niet de N maar de 740.

Sbv

Citaat van: KIM op 08-07-2014 21:52:37
Ik vind juist de stoelen van de 850 zo goed dat ik met gemak 1200 km rijdt met niet al te lange pauzes.
Mijn referentie is echter niet de N maar de 740.
Nu heeft een 850R al wel betere stoelen dan een T-5R, maar V70n sport stoelen zitten bij mij beter, maar dat is strikt persoonlijk

Brambo67

Paar foto's van de auto en nog een paar van de laatste klus. De ophangrubbers lijken me niet echt heel verkeerd, de silent blocks daarentegen wel... De nivomaten zijn prima. Eerlijk gezegd maar weinig verschil met de 'nieuwe' (bijna) die ik er nu onder heb gezet.

Binnenkort maar eens wat onderdelen op het forum aanbieden. Misschien leuk voor iemand die een T5 een R-update wil geven voor weinig. Heb ook nog twee redelijke voordempers, een eigenlijk nog prima koppeling met een nieuw druklager enz. Als iemand al interesse heeft dan PB me maar.

Voor na de vakantie maar weer eens verder aan de slag. In ieder geval ga ik het stuur en de bestuurdersstoel ook nog netter maken. Verder dus toch nog wat rammels van onderen en kijken waar die vreemde geur steeds vandaan komt. Wordt (wederom) vervolgd.

elianmars

Brambo67

Zo, wat zijn die Franse wegen slecht zeg! En wat is een 850R stug... Soms lijkt het of de auto in z'n geheel uitgeklaard rammelt. Ben er nu achter dat het geluid wat achteruit komt een combinatie is van achterbank, spullen op de plaats van het reservewiel en ook de 3" JT Superflow die niet veel ruimte heeft. Als ingeruimd van vakantie ben ga ik de uitlaat beter ophangen, er is nog wel wat ruimte voor verbetering. Het scheelt bovendien dat bij ins de wegen echt gigantisch veel beter zijn.

Linksvoor zit nog een rare rammel, het lijkt of er een remblok rammelt maar dat kan het eigenlijk niet zijn. Heb voor de vakantie nog de veertjes vervangen. Als ik het linker voorwiel los van de grond heb op de krik dan kan ik het geluid niet opwekken. Misschien thuis maar eens op zo'n schokbreker testbank of zoiets om het geluid op te wekken.

Wat ik ook nog steeds niet snap is het feit dat bij de verwarming aan (ECC op automatisch) er een vreemde geur binnenkomt die er niet is bij de verwarming uit. Ook als de ECC op REC staat ruik ik helemaal niets, waarmee het volgens mijn geen lek in het verwarmingssysteem kan zijn. Ook het eerder vermoedde koelvloeistofverbruik is niet aan de hand waant blijft prima op pijl. Omdat kachelradiator en slangen vervangen zijn ben ik nu even lost. Iemand een suggestie.

kulk

Vergeet ook de achterklep zelf niet, met name de bekleding en de klepvanger. Laatst genoemd onderdeel is aan slijtage onderhevig en zorgt
voor speling in je klep en een rammel ;)

Sbv

Uitlaat kan heel goed. Wij hebben een JT bouwpakket onder de zwarte S70R gehad. afgezien van de uiterst irritante brom was het niet mijn ding. Een dikkere pijp vergt iets meer afstelling etc.

Aan de voorzijde, zit de kruismoer op de demper goed vast ? stabi stangen nog goed en ook goed vast

KIM

Citaat van: Brambo67 op 15-07-2014 14:40:30
Zo, wat zijn die Franse wegen slecht zeg! En wat is een 850R stug... Soms lijkt het of de auto in z'n geheel uitgeklaard rammelt.

Ik zag van de week een Appje, afkomstig van Marc O. dat er niet om loog. De V70R heeft dus ook aardig last van de Franse wegen. Ik heb dat bij die van mij ook ervaren.
Ik vind met name die drempels aldaar een verschrikking.

Een 850 / X70 klapt ook behoorlijk in de voortrein met die stugge veren; af en toe lijkt het haast wel dat het spul er onder uit wil komen. De XC lijkt daar toch iets minder moeite mee te hebben.

Brambo67

Citaat van: Sbv op 15-07-2014 14:56:53
Uitlaat kan heel goed. Wij hebben een JT bouwpakket onder de zwarte S70R gehad. afgezien van de uiterst irritante brom was het niet mijn ding. Een dikkere pijp vergt iets meer afstelling etc.

Aan de voorzijde, zit de kruismoer op de demper goed vast ? stabi stangen nog goed en ook goed vast
Kruismoer op de demper kan ik niet nagaan zonder brug toch? Qua onderstel zijn de stabistang, de reactiestangetjes, de dempers, veerpootlagers én rubbers, wieldraagarmen, subframerubbers en motorsteunen aan de voorzijde vernieuwd. Achter de rubbers van de as en Nivomaten ook vervangen/vernieuwd. Achter denk ik idd aan een 'stuiterende' uitlaat maar voor snap ik niets van. Rijden doet ie trouwens super alleen errug 'hard'.