Kilometerteller geknoei

Gestart door RHF, 07-10-2004 14:36:21

Vorige topic - Volgende topic

RHF

Hallo allemaal,
Ben gisteren geschrokken over een onderwerp waarin werd gezegd dat als de kilometerteller in stapjes verspringt er met de kilometerstand geklooid is. Mijn teller(s) verspringen dus ook beetje bij beetje i.pv. constant draaien bij een constante snelheid. Ik heb mijn Volvo 850 '94 gekocht met 223.000 km op de klok, maar dat kan dus veel meer zijn. Nu heeft ie laatst een grote beurt gehad ( bij een Volvo occaision in EIndhoven) en daar zijn geen schokkende feiten naar boven gekomen en de auto rijdt fijn.

Ik heb wel wat km/onderhoud history van de vorige eigenaar maar hoe kan ik dat controleren op waarheid?

Hoe kan je achterhalen of er met de teller geknoeid is?
My first 850, what's next...

Amieke850

Heb je hier wat aan?:

"4) Hoe krijg ik een Nationale Auto Pas kilometercertificaat?
Indien een auto over een logisch oplopende reeks tellerstanden beschikt, kan een pas worden aangevraagd. Dit kan alleen bij een autobedrijf, dat is aangesloten bij de Nationale Autopas. Voor het aanvragen van een NAP kilometercertificaat is het noodzakelijk om met de auto naar een NAP deelnemend autobedrijf te rijden. (zie vraag 3) Daar kan de tellerstand van uw auto worden afgelezen en in de Nationale Autopas worden ingevoerd. Na twee werkdagen ontvangt het autobedrijf het document. De kosten voor het document bedragen Euro 7.95 ex BTW. Note: De pas kan alleen aangevraagd worden als er een logisch kilometerverloop is!!"

Bron: www.autopas.nl

Reitse

RHF: je hebt schokken en stapjes. Als je geen radio aanhebt kan je de dagteller horen verspringen. Ik heb er nooit echt op gelet maar volgens mij gaat mijn totaalteller wel redelijk soepel rond. Om het verschil te zien kan je het beste een andere 850-rijder mee laten rijden, die kan het verschil wel opmerken.

thuur

Mijn dagteller verspringt ook in constante kleine stapjes. Ik heb onlangs de klokkenwinkel open moeten schroeven (wegens verwijdering dood spinnetje) en daarbij heb ik zelf de zegel moeten doorsnijden. De console was dus nog niet open geweest. Dan zouden ze dus moeten knoeien met de stand via de electronica. Dat kan, maar dan lijkt me niet dat de electronica dan ook de tellertjes als een gek achteruit laat draaien, want de weergave is analoog (m.a.w. dan zou de teller dus echt een flinke toer terug moeten draaien). Of ze zouden van de achterkant de boel open hebben moeten maken, maar dat moet zeer duidelijk zichtbaar zijn (indien niet onmogelijk). Ff bovenkantje dashboard losschroeven en console eruit trekken. Dan een goede visuele inspectie uitvoeren.

Gezien de leeftijd (1e eigenaar: Volvo onderhoud in boekje, 2e eigenaar: bejaard, maar veel verre reizen) zit ik op een dikke 24.000 km/jr. Das 4000 per jaar meer dan de gemiddelde NL-se auto. De stand vind ik dus acceptabel, logisch en dus klopt het voor mijn gevoel. De motor klinkt, voelt en rijdt alsof er nog geen ton op staat! Ongelooflijk overigens, maar ik ben dus tevreden met m'n 268 op de klok. Oh, sorry het ging niet over mijn km-stand ;)

Mijn vorige 855 liep overigens soepel door de teller heen. Maar dit was een MY94 met een ander merk klokkenwinkel.

NAP aanvragen kun je idd altijd doen..

Gr 8)

Roy V70R

Citaat van: RHF op 07-10-2004 14:36:21
Hallo allemaal,
Ben gisteren geschrokken over een onderwerp waarin werd gezegd dat als de kilometerteller in stapjes verspringt er met de kilometerstand geklooid is. Mijn teller(s) verspringen dus ook beetje bij beetje i.pv. constant draaien bij een constante snelheid. Ik heb mijn Volvo 850 '94 gekocht met 223.000 km op de klok, maar dat kan dus veel meer zijn. Nu heeft ie laatst een grote beurt gehad ( bij een Volvo occaision in EIndhoven) en daar zijn geen schokkende feiten naar boven gekomen en de auto rijdt fijn.

Ik heb wel wat km/onderhoud history van de vorige eigenaar maar hoe kan ik dat controleren op waarheid?

Dit heeft gewoon met het teller-mechaniek te maken.
Na verloop van tijd komt er iets ruimte tussen de tandjes, en het wormwieltje zorgt voor de aandrijving.
Hoe groter de ruimte tussen de tandjes hoe beter je ziet dat ie verspringt.
Laat je niet gek maken doordat ze zeggen dat er geknoeid is met de teller.
Je kunt het vaak aan de auto ook zien of ie daadwerkelijk die km heeft gelopen.

Bovestaande heb ik van een kameraad van me die bij een bedrijf werkt waar ze tacho meters inbouwen en repareren.

Greetz Roy
850 GLT - 855 T5 - V70R

Reitse

Citaat van: Roy V70R op 07-10-2004 16:00:25
Citaat van: RHF op 07-10-2004 14:36:21
Hallo allemaal,

Dit heeft gewoon met het teller-mechaniek te maken.
Na verloop van tijd komt er iets ruimte tussen de tandjes, en het wormwieltje zorgt voor de aandrijving.
Hoe groter de ruimte tussen de tandjes hoe beter je ziet dat ie verspringt.
Laat je niet gek maken doordat ze zeggen dat er geknoeid is met de teller.
Je kunt het vaak aan de auto ook zien of ie daadwerkelijk die km heeft gelopen.

Bovestaande heb ik van een kameraad van me die bij een bedrijf werkt waar ze tacho meters inbouwen en repareren.

Greetz Roy
I stand corrected.

dennis850

mij is altijd verteld :

Als de cijfers geen verschuiving hebben ( dwz dat ie niet bezig is bijv. van 3 naar 4 te draaien )  Dus de teller in rust en alle cijfers in het midden, als dan de cijfers niet allemaal op dezelfde hoogte staan is er mogelijk mee geknoeid.
Doordat een cijfers mogelijk over een nokje is geduwd kan deze krom/beschadigd zijn.

Maar het zegel is ook te controleren in jou geval.

Ik vind tegenwoordig de nationale autopas ook geen optie meer, Wie zegt hoeveel een auto de eerste 3 jaar heeft gereden...?
Geen apk is geen vermelding bij de autopas registratie...
En meestal rijden de nieuwste auto's de meeste km's.
En als ze een 3 jaar oude auto terugdraaien van  2 ton naar één ton dan kan er vast wel een 'nieuw' (nauwelijks) gebruikt stuurtje in en een nieuwe pook (bedoeld om gebruiks-sporen vervagen) voor dat geld wat ze "verdienen" met die praktijken, dat het op grote schaal voorkomt staat vast !