Turbo aanzuigbuis

Gestart door LeslieB, 19-02-2013 13:07:33

Vorige topic - Volgende topic

LeslieB

Mijne, heren,

Gaarne jullie mening over de turbo aanzuigbuis.
Wat is hier de zin of juist de onzin van de aanschaf van zo'n buis eventueel i.c.m een reversed buizenkit.
Wordt het gasrespons ook inderdaad merkbaar beter?
Wie heeft zo'n configuratie en wat zijn de ervaringen ermee?
Voor de looks alleen vind ik het erg duur spul vooral de buizenkit al dan niet van IPD. Ben van plan om dit spul gefaseerd aan te schaffen.

Het betreft een V70 T5 2.0 van 1997 met >226? PK
MTE mapping
Turbo 16T, rechte flens
Witte injectoren
3" downpipe met racekat.

Alvast bedankt voor jullie input.

gr. Leslie

http://www.europeantuningshop.nl/index.php?route=product/product&path=1663_1718&product_id=15219

Turbobiker

Investeren in een dikke intercooler gaat je veel meer opleveren.

Grootste effect wat je merkt bij een reversed kitje is dat alle slangen nieuw zijn, waardoor de wagen inderdaad beter aanspreekt. Effect is vrijwel gelijk als je bij je huidige set-up de slangen vernieuwd.

Het is echter wel een optimalisatie, hoewel de winst dus zeer gering is. Wil je ooit verder met een veel dikkere turbo, dan is het een aanrader.
De Tussenpaus

Wout309t

Zo'n inlaat voor je turbo scheelt wel meer dan een ripkit hoor!
Grote IC inderdaad nog meer.
2011 V70 2.0T R-Design MT

Martijn_B

Met een 16T denk ik eerlijk gezegd dat alle drie deze upgrades niet de "most bang for tour buck" mods zijn. Niet dat het geen zin heeft, maar het effect zal minimaal zijn tot je eventueel groter gaat. De meest bijdragende mods heb je al achter de kiezen.

Mocht je het dan toch willen doen, lijkt me dit de juiste volgorde:

50mm intercooler
3" intake
Reversed IC kit

Edit: in lijn met wat turbobiker zegt dus
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Piet

Als je merkbaar meer vermogen wilt moet je eerst een grotere turbo monteren (18T als je het plug en play wil houden) met aangepaste software.
Intercooler voor betere respons bij warm weer.  3"DP ook zinvol, maar die heb je al.
De rest is marginaal.

LeslieB

Heren, bedankt voor de positieve input. Ik ben een stuk wijzer geworden.
Mijn tunnings plannen zijn niet erg uitgebreid.
Buiten de buizensets, wil ik nog een catback sportuitlaat.
Aan een alu IC had ik nog niet gedacht en ga dit zeker betrekken in mijn plannen.
En als mijn 16T turbo de geest geef, zal ik zeker een 18T overwegen.

gr. Leslie

Piet

mja ... je moet altijd je eigen plan trekken natuurlijk......maar....
RIP kit, aanzuigbuis, sport catback is bij elkaar bijna 1100 euro bij ET.
Een 18T heb je voor 840 euro bij ET  doe daar nog es 400 bij voor software en je zit maar net boven die 1100 euro. Alleen heb je er dan i.p.v. een (denkbeeldige) 5pk? er een ( reeele) rond de 50 pk bij.
(er van uitgaande dat je de montage van de turo zelf doet dan)

Turbobiker

3" intake is natuurlijk weinig nuttig als het aanzuiggat in je turbo geen 75mm is...
De Tussenpaus

LeslieB

Citaat van: Piet op 19-02-2013 21:59:36
mja ... je moet altijd je eigen plan trekken natuurlijk......maar....
RIP kit, aanzuigbuis, sport catback is bij elkaar bijna 1100 euro bij ET.
Een 18T heb je voor 840 euro bij ET  doe daar nog es 400 bij voor software en je zit maar net boven die 1100 euro. Alleen heb je er dan i.p.v. een (denkbeeldige) 5pk? er een ( reeele) rond de 50 pk bij.
(er van uitgaande dat je de montage van de turo zelf doet dan)

Klopt, helemaal met je eens. Deze auto is dan ook niet met verstand gekocht.

Piet

Martijn_B

Citaat van: Turbobiker op 19-02-2013 22:16:03
3" intake is natuurlijk weinig nuttig als het aanzuiggat in je turbo geen 75mm is...

Dit verschil dus  ;D

Of je auto met verstand is gekocht... tsja. Verder wel mee eens wat Piet zegt: 18T erop en software en knallen maar is veruit de meeste waar voor je euro's!
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Piet

Ik weet niet of ik je helemaal goed begrijp.
Je vraagt naar de zin of juist de onzin van de aanschaf van een aanzuigbuis.
Welnu dat is in jouw situatie dus onzin.
Toch geef je aan niet je verstand te volgen, omdat je de auto niet met verstand hebt gekocht en toch de buizensets eerst te gaan monteren.
Prima op zich, als je dat een goed gevoel geeft moet je dat ook gewoon doen  natuurlijk.
Alleen begrijp ik dan de zin van je oorspronkelijke vraag niet helemaal.

LeslieB

Citaat van: Piet op 19-02-2013 22:56:43
Ik weet niet of ik je helemaal goed begrijp.
Je vraagt naar de zin of juist de onzin van de aanschaf van een aanzuigbuis.
Welnu dat is in jouw situatie dus onzin.
Toch geef je aan niet je verstand te volgen, omdat je de auto niet met verstand hebt gekocht en toch de buizensets eerst te gaan monteren.
Prima op zich, als je dat een goed gevoel geeft moet je dat ook gewoon doen  natuurlijk.
Alleen begrijp ik dan de zin van je oorspronkelijke vraag niet helemaal.

Ik zal het proberen uit te leggen.
Mijn bedoeling was om met de huidige opset met de buizensets wat meer vermogen te creeren. Daarom ook mijn vraagstelling. Uit jullie adviezen heb ik begrepen dat, dat gezien de investering het eigenlijk de moeite niet waard is.
Het zou wel zin hebben als ik dit in combinatie met een 18T en 50mm IC doe. Deze opties neem ik nu in overweging.

De opmerking dat ik auto niet met verstand gekocht heb staat eigenlijk los van de aanschaf van een buizenset in de huidige situatie.
De auto is destijds gekocht omdat ik meer vermogen wilde.
Achteraf bleek dus, dat ik daarmee nog niet tevreden was. Ik weet dat mijn "onvrede" veel geld heeft en gaat kosten en dat, dat niet de slimste weg is. In dat licht moet je mijn opmerking zien.

Piet

Ok duidelijk. Ik zou zeggen als je meer vermogen wilt laat dan die hele buizenset(s) helemaal achterwege en schaf alleen een 18T met software aan. Dan heb je verreweg de grootste klap vermogen binnengehaald.
Ik heb zelf een 19T met ferrita downpipe.  Ik tune zelf met turbotuner en heb uitgebreide log mogelijkheden. Ik heb er later een IPD aanzuigbuis toegevoegd, de vermogenstoename hierdoor was precies 0.
RIP kits en aanzuigbuis is gewoon een total waste of money!
Het enige zinvolle wat je nog extra kunt doen is een alu intercooler, alhoewel je het effect daarvan alleen bij warm weer hebt.
Ik zou zeggen doe er je voordeel mee._