Niels en zijn V70 stellen zich voor

Gestart door apache007, 09-02-2013 14:46:36

Vorige topic - Volgende topic

apache007

Hallo allemaal,

Vanuit het prachtige Rottum (Say what?! Dat ligt een paar kilometer onder Heerenveen) is er sinds afgelopen woensdag weer een trotse rijder bij. Deze dag was niet alleen de dag dat mijn vrouw en ik getrouwd zijn, maar ook dat we onze V70 mochten afhalen. (Pure noodzaak, aangezien onze Scenic zijn distributie van tijd was geraakt, iets met veel ellende in het motorblok, maar dat is nu passé). Verder over mij, 28 jr, werkzaam in het onderwijs (wiskundedocent), broertje van coyote1980.

De V70 met G3 installatie komt uit 1997. Heeft 355k op de teller. Is prima onderhouden geweest. Heeft vanwege een flinke vraagprijs flink wat maanden stil gestaan bij de garage voor verkoop. Netjes afgeleverd met apk en nog even op de vitale onderdelen nagelopen. Nieuwe distributie met spanrollen en waterpomp erop laten zetten. Nieuwe multiriem laten monteren. Een nieuw pompje voor de sproeier achter. En ready to go...

De eerste kilometers waren voor mij spannend, maar dat is logisch wanneer je plaats neemt achter het stuur van je nieuwe wagen. Even wennen met het gaspedaal dat wat mannelijker moet worden ingetrapt in vergelijking met die "camambert op wielen". Maar nu na de nodige ritjes helemaal gewend en vertrouwd. Die Deltamil unit vind ik persoonlijk erg tof. Op de achterklep mag binnenkort een mooie forumsticker. Dan kan die roffel van mij ook herkend worden.

Aandachtspuntjes zijn er ook:

- De mistlampen werken niet. Had het gelijk al bij de garage gemeld nadat ik hem een half uur daarvoor van het terrein had gereden. In de voorjaarsvakantie ga ik even langs, hopelijk niet iets spannends.

- De achterruitverwarming ben ik nog niet zeker van. Met de koude dagen zat er nauwelijks iets op en beslagen waren de achterruiten ook niet. De verwarmde zijspiegels werken wel prima overigens. Eens kijken of ik dat nog kan testen of dat werkt.

- De centrale vergrendeling op afstand werkt slecht. Batterij in beide afstandbedienings-units vervangen voor nieuwe, maar dat lost mijn "probleem" niet op.

Wat ik tot dusver heb gemerkt is het volgende: Wanneer de knoppen "lock" of "unlock" werken van de AB, dan is dat alleen wanneer ik hem vlakbij (<40 cm) het slotgat van de bestuurdersdeur houd. Grotere afstand trekt hij niet. Wanneer de auto een tijdje (bijvoorbeeld een nacht) heeft gestaan, dan kan ik drukken tot ik een ons weeg, dan gaat hij met de knoppen niet open. Dan moet ik de deuren met de sleutel ontgrendelen (CV werkt wel), maar dan springt het alarm er op. Snel op unlock drukken schakelt het alarm uit. Maar om nou je buren elke ochtend op een alarm te trakteren???

- De binnenverlichting doet het niet (of slecht) wanneer de deuren open gaan. De knop bij de binnenspiegel staat wel in de juiste stand. Ik heb één keer gezien dat het wel werkte, toen deed mijn dochtertje de deur open (magische handjes?) en ging de verlichting wel branden (ging volgens mij na 30 seconden ook weer uit na sluiten deur). Dit werkte alleen voor de beide deuren rechtsvoor en rechtsachter. Aan de linkerkant werkte het niet. Gisteren deed de binnenverlichting het ook niet. De binnenverlichting gaat wel branden als de auto wordt ontgrendeld, en natuurlijk wanneer ik de leeslampjes indruk.

- Het verbruik vind ik aan de hoge kant. Ik heb het laatste restje LPG eruit gereden, toen het indicatielampje voor tankinhoud van groen op rood ging handmatig op benzine overgeschakeld. Getankt en dagteller op nul gezet. Na 250 km ging ik weer over op de reserve-inhoud van de tank. 35,80 liter getankt. Verbruik is dus 1 liter LPG op 7,0 km. (Ter vergelijking, met mijn scenic op LPG was 1:11 normaal, al was die ook 250 kg lichter, maar dan nog...)

- Natuurlijk zijn er wat kleine roestplekjes, maar dat vind ik allemaal niet zo spannend.

Misschien hebben bovenstaande "issues" te maken met het feit dat de auto langere tijd heeft stilgestaan bij de garage. Wellicht heeft de vocht ook zijn werk gedaan en dat er slecht contact wordt gemaakt.

Mochten mensen tips hebben, bepaalde problemen bekend voorkomen en een mogelijke oplossing hebben, ik hoor dat graag. Al zou ik bovenstaande dingen eigenlijk moeten plaatsen buiten het Voorsteltopic om.

KIM

Welkom hier.
Hou de afstandsbediening eens tegen je hoofd tijdens het drukken op de knop. Lukt het dan beter, dan kun je het beste de batterijtjes even vervangen.
Dat tegen je hoofd zetten vergroot de reikwijdte.

coyote1980

Ha broertje, ja, eindelijk een echte wagen in plaats van zo'n camember-op-wielen ;D

Morgen mag je hem komen showen, eens kijken of we al iets van de puntenlijst kunnen uitsluiten. Zo eerst de deur maar eens uit voor de adhoc-Emmer-meet! 8)
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic

apache007

Citaat van: KIM op 09-02-2013 15:06:34
Welkom hier.
Hou de afstandsbediening eens tegen je hoofd tijdens het drukken op de knop. Lukt het dan beter, dan kun je het beste de batterijtjes even vervangen.
Dat tegen je hoofd zetten vergroot de reikwijdte.

Batterijen had ik al vervangen, daar was mijn eerste hoop ook op. Het maakt niet uit met welke van de twee AB's ik het probeer, hij pakt niet/slecht. Ik heb mijn hoofd als antenne gebruikt, ook dat hielp helaas niks :(

Miel850

Of ik getrouwd ben? Nee, mijn schoonouders konden geen kinderen krijgen.

KIM

Dan heb je wellicht een probleem met de ontvanger inrit van de AB

apache007

Citaat van: KIM op 09-02-2013 18:23:27

Bedoel je met de ontvanger inrit de ontvangersmodule die in het dashboard zit?
Ik had gebeld met een volvodealer in het Noorden en het probleem voorgelegd, ze hadden nog even navraag gedaan bij (als ik het goed onthouden heb) Volvo Nederland. Ik kreeg van ze te horen dat er nog geen geval bekend was waarbij de ontvanger het begeven had, maar eens moet de eerste keer zijn (al hoop ik niet bij mij). Enig idee hoe je zoiets zou kunnen testen?

Arnie82

Welkom Niels... Interessante kachelunit zit erin, die ken ik nog niet.
'08 V50 2.0D / Summum / Electric Silver 477 / VolvoTune(d) / Dynaudio / RTI / 17" Freja dark grey

Sbv

Citaat van: Arnie82 op 09-02-2013 23:35:26
Deltamill

Arnie82

Citaat van: Sbv op 09-02-2013 23:37:19
Deltamill

Had hem inderdaad al even door Google gehaald... Ik leer elke dag weer wat hier. :eusa_clap:
'08 V50 2.0D / Summum / Electric Silver 477 / VolvoTune(d) / Dynaudio / RTI / 17" Freja dark grey

KIM

Citaat van: apache007 op 09-02-2013 19:31:37
Citaat van: KIM op 09-02-2013 18:23:27

Bedoel je met de ontvanger inrit de ontvangersmodule die in het dashboard zit?
Ik had gebeld met een volvodealer in het Noorden en het probleem voorgelegd, ze hadden nog even navraag gedaan bij (als ik het goed onthouden heb) Volvo Nederland. Ik kreeg van ze te horen dat er nog geen geval bekend was waarbij de ontvanger het begeven had, maar eens moet de eerste keer zijn (al hoop ik niet bij mij). Enig idee hoe je zoiets zou kunnen testen?

De iPhone maakte er inrit van; ik bedoelde unit.
De ontvanger is volgens mij niet goed te testen, maar voor de zenders hebben ze bij veel bedrijven een testapparaatje staan. Wanneer de zenders goed zijn, is er m.i. nog maar 1 conclusie te trekken.

The Volvoboy

Deltamill

Is dat origineel geleverd? :eusa_think:

In ieder geval welkom hier Niels!
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

SnoobyDoo

Welkom broertje van... goed te horen dat je overgestapt bent op een Roffel.

Veel plezier ermee!
Richie: All right! Take it easy you bitch! I mean, Your Bitchness..I mean Lady Bitch of, oh God Eddie, what do you call them? Eddie: Jugs, what do you call em?

Gijs87

Mooie V70!! Veel plezier ervan!! :)
C70 2.3 T5, Saffron Pearl, 1998

apache007

Citaat van: The Volvoboy op 10-02-2013 10:24:48
Deltamill

Is dat origineel geleverd? :eusa_think:

In ieder geval welkom hier Niels!

Nee, dat geloof ik niet dat dit origineel geleverd is. Desondanks geeft het wel een bepaald knightrider gevoel met al die knopjes in de auto.

Trouwens, leuk zo'n warm onthaal hier op dit forum voor nieuwkomers. :D

Voor de CV op afstandsbediening merk ik dat hij heel soepel pakt wanneer ik hem boven de voorruit haal, wat wel weer logisch is omdat hij dan dicht in de buurt van de ontvanger zal zijn. Maandag a.s. nog bij de garage langs waar hij vandaan komt. Daar zullen ze nog even kijken naar een paar van mijn aandachtspuntjes.

Mijn verbruik blijkt ook al mee te vallen, 1 op 8,5 nu ik wat rustiger heb gereden. Maar dat kan vast nog beter?!?! :P