olieverbruik

Gestart door devonius, 02-03-2013 20:22:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

devonius

Hallo Allemaal,

Ben nu een half jaar in het bezit van een V70 TDI.
Na een paar maanden het oliepeil weer gecontroleerd en dit was richting het min. streepje. Heb toen bijgevuld tot ongeveer het midden. Dat was ruim een halve liter erbij.
Nu heb ik na 1500 km op dezelfde plek de olie weer gecontroleerd en zag dat deze weer richting het min. niveau ging.
Dat zou dus ongeveer 1 liter op 3000 km betekenen.

En dat baart mij een beetje zorgen.
Wat ik hier gelezen heb verbruiken de diesels niet zo veel.
Het rijgedrag is eigenlijk goed, voor zover ik dat kan beoordelen, heb nooit eerder diesels gereden. Wel 850's benzine.
Roet wel bij flink gassen, maar dat is normaal wat ik lees.
De laatste tijd zie ik zo af en toe bij een koude motor blauwe rookwalm. Eigenlijk is dat alleen na starten, daarna is het weg. Dat zou duiden op verbrande olie.

Zou dit kunnen duiden op:
- versleten turbo
- versleten  zuiger/schraapveren
- iets anders?

Er is overigens geen olielekkage geconstateerd. O ja, er zit 5 w 40 vol synthetisch in. Dat zat er volgens de boekjes al in dus daarmee heb ik het maar bijgevuld.

Was benieuwd of iemand hier iets over te melden heeft.

Groeten!




UserID6342

Joris, een ltr op de 3000 km is helemaal niets om je eigen zorgen over te maken.  Niet bij een diesel en niet bij een benzinemotor. Laat je niet gek maken joh !

elianmars

Citaat van: devonius op 02-03-2013 20:22:16

De laatste tijd zie ik zo af en toe bij een koude motor blauwe rookwalm. Eigenlijk is dat alleen na starten, daarna is het weg.


Dat is heel normaal bij een diesel, hoor.

devonius

Thanks Dirk. Fijn om te horen, ook van het blauwe walmpje.

The Volvoboy

De meeste benzine versies geven ook een klein beetje blauwe rook bij het starten. Kan geen kwaad. Ik zou me er niet druk over maken ;)
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Arjanestate

Die van mij echter verbruikt geen druppel olie, met 450000km, maar daar staat weer tegenover dat ie ongeveer een halve liter koelvloeistof ervoor terug wilt  ;D er is altijd wat  ;)
854 T-5 ROOD 1994