kosten inbouw en bouwjaar

Gestart door tackle, 11-06-2005 00:41:04

Vorige topic - Volgende topic

tackle

Hallo allemaal, Ik ben benieuwd of en wanneer het economisch nog haalbaar is om een lpi installatie in te laten bouwen, ik rijd (prive) ongeveer tussen de 15000 en 20000 per jaar. Ik rijdt een volvo s70 2.5
en ben benieuwd of iemand hierover meer kan vertellen.

855-Champagne

Hangt er van af hoelang je in de auto wilt blijven rijden

thuur

Factoren:

-kosten installatie
-verbruik op benzine
-verbruik op gas
-literprijs benzine
-literprijs gas
-wegenbelasting benzine
-wegenbelasting gas

Reken jouw aantal km's op benzine uit (in Euro's), en op gas. Tel daarbij het verschil in weg.bel. op van gas. Is het verschil significant groter dan de kosten van de installatie dan kun je voor je beurs beter overstappen.

Als het dicht bij elkaar ligt, zou ik het niet doen. Als je nl. 1x wat aan je installatie krijgt ben je misschien duurder uit, althans ik zou daar rekening mee houden omdat je toch een afhankelijkheid inbouwt..

Suc6 ;)

Gr 8)

[edit] in de titel staat 'bouwjaar'... Dit zou ik buiten beschouwing laten: je rijdt wel een Volvo he! ;D [/edit]

mehn

Ik heb recentelijk LPi laten inbouwen in mijn T-5.

Ik heb me er suf aan gerekend en ben van de meest ongunstige parameters uitgegaan en ben tot de conclusie gekomen dat het bij mij loont. Ik heb ongeveer 36000 km nodig om alles af te schrijven. Daarna ga ik geld verdienen  ;)

Ik ben uitgegaan van de NL gasprijs en de Duitse benzineprijs. Dat is namelijk voor mij de praktijk. Als je uitgaat van de NL benzineprijs dan heb je minder km nodig.
Daarnaast is het verbruik in mijn T-5 met mijn rijstijl tamelijk fors  ;D, dus dat zorgt er weer voor dat ik de installatie sneller heb terugverdiend.

Bij mijn 850 estate ga ik door het gewicht dat op het kenteken erbij geteld wordt (80% van de bruto tankinhoud in kilo's -> lees 80% van 55 liter = 44 kilo extra) een gewichtsklasse omhoog in de wegenbelasting. Daar moet je dus ook rekening mee houden.

Tenslotte vindt mijn verzekeraar dat als je op gas rijdt, je meer kilometers rijdt en dus meer risico's op schade hebt waardoor de premie 15% omhoog gaat.

Allemaal overwegingen...

Waar ik niet op gerekend had is het toch nog tamelijk hoge benzineverbruik als je veel korte stukjes rijdt. De auto start immers op benzine. Mijn eerste berekeningen wijzen erop dat ik ongeveer 1 liter benzine op 150km nodig heb. Als je veel langere stukken rijdt wordt de verhouding uiteraard gunstiger.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

tackle

Ach ja....bouwjaar en volvo is inderdaad niet aan de orde.... ;D
Het verbruik van mijn atoh is 9.7 liter op 100 kilometer

Met de huidige benzinemafia en onze capo's in de regering denk ik dat de prijzen van brandstoffen niet snel gaan dalen.

Daarom zit ik een beetje te verzinnen hoe ik die kosten naar beneden kan schroeven.

Overigens, s70, 2.5 10v uit 97 kost in de wegenafpersing hoeveel per drie maanden?

Keesjan

Hallo,

De antwoorden op jouw vragen kun je heel simpel laten berekenen op www.gasfx.nl en www.belastingdienst.nl .
Voer gewoon alle relevante gegevens in en je krijgt een keurig overzichtje gepresenteerd incl. afschrijving etc.

Keesjan

tackle

Wat verbruikt mijn Volvo op gas tov benzine?
Iemand ervaring?

tackle

oh ja....om mijn sleurhut voort te bewegen heb je nu eenmaal een beetje vermogen nodig, hoe ver val je terug op gas? Ik heb er nu 144 wat blijft er aan peekaas over?

mehn

Citaat van: Ludo op 12-06-2005 12:10:23
met LPi heb je geen vermogenverlies.
verbruik in cijfers is moeilijk te zeggen, je mag rekenen op +-20% meer in liters uitgedrukt.

Het werkelijke LPG meerverbruik t.o.v. het verbruik dat de boordcomputer aangeeft (dit is wat het benzineverbruik zou zijn geweest) is bij mij nu 14,78% over 3300km.

Hier zit echter 1 maar aan: het verbruik op de boordcomputer is een registratie van de benzine die zou zijn verbruikt. Als de auto echter op benzine start registreert de boordcomputer dit verbruik (uiteraard) maar op dat moment wordt er géén gas verbruikt.
Dus het werkelijke gasverbruikt t.o.v. het verbruik op de boordcomputer klopt niet hélemaal.
Over deze 3300km heb ik ook nog ongeveer 22 liter benzine verbruikt, dus als ik dat meereken kom ik uit op een gemiddeld meerverbruik van 21,73%

Lang leve Excel  :-X

XC60 D4 AWD:

Vulk

Is het ook niet zo dat je automatisch meer gaat planken als je op lpg rijdt?

mehn

Citaat van: Vulk op 12-06-2005 14:44:48
Is het ook niet zo dat je automatisch meer gaat planken als je op lpg rijdt?

Jawel, maar dan gaat het verbruik op de boordcomputer ook omhoog, dus voor de verhouding (meerverbruik) maakt dat niet uit  ;D

XC60 D4 AWD: