winterfoto's katalysator en klepseals graag suggesties!!

Gestart door petrolhead2.5, 03-03-2013 16:16:01

Vorige topic - Volgende topic

petrolhead2.5

Hallo mede roffelaars,

inmiddels stuur ik een paar weken met de 850  en bevalt super. Doel is dus ultieme stage 0 te bereiken (na een enorme waslijst aan onderhoud, maar dat wist ik van te voren). Zie bijgaande link met foto's eindresultaat en alle werkzaamheden: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,59617.msg1340344.html#msg1340344

De afgelopen 1,5 week met de 850 op vakantie geweest (zie bijgaande foto's), genoten van de rit en de heerlijke 5 cil sound in de bergen. Het enige probleem(pje) dat na paar weken proefrijden aan het licht kwam zijn versleten klepseals. Bekende proef bij goed warme motor paar minuten laten draaien resulteert in blauwe kwalm, zoals je in blog kunt lezen zijn carterventilatie vervangen, gasklephuis gereinigd, etc. Dus dat is duidelijk dat deze aan vervanging toe zijn.

Maar.... na ca. 1600 km probleemloos door de bergen en over de autobahn te hebben gereden, ca. 150km/h en soms iets harder/ zachter, etc. Begon ca. 50 km voor de grensovergang met nederland, op de terugweg de auto slechter te trekken. Dat heet vanuit laag toerental ca. 2500-3000 r/pm volgas (hoge belasting) vrijwel geen vermogen/ schokken, etc. Dit is hetzelfde als er van 1 naar 2 wordt overgeschakeld en dan vanuit 2000-2500 r/pm gas wordt gegeven. Ik heb het vermoeden dat de katalysator het heeft begeven. Waarom?

1. Omdat de vorige eigenaar langere tijd met verkeerde timing van de distributieriem heeft gereden (te lezen in mijn blog), dit is niet bevorderlijk voor de kat (ik doel hiermee op misschien iets meer onverbrande benzine)
2. Het verbruik over de hele rit normaal was: 10L tot 10,5 liter op 100km (als de lambda sensor defect was dan had ik dit gemerkt aan nog meer verbruik en stotteren/ slecht lopen), dit was zeker niet het geval
3. Bij stationair draaien er veel uitlaatgeluid is, het uitlaat geluid is veranderd t.o.v. het begin van de lange rit, net of er inwendig e.e.a. is verbrand. Het is nu hol/ blikkerig/ net of er een lekke demper onder zit, maar deze zit er reeds nieuw onder  ;D
4. De klepseals misschien al jarenlang voor een verhoogd olieverbruik zorgen, deze olie her en der in de katalysator gaat zitten en deze als gevolg van hoge uitlaatgastemperatuur op de autobahn gaat verbranden en zorgt voor een "meltdown" ofwel aan elkaar smelten en verbranden van het keramische element.

Daarmee ben ik tot het volgende plan gekomen:

1. vervangen klepseals; ik heb een hekel aan symptoonbestreiding want als het olieverbruik blijft is dit ook niet bevorderlijk voor de andere (nieuwe of gebruikte) kat die ik installeer
2. vervangen van de kat (nieuw/ gebruikt/ of nieuwe racekat) hier ben ik nog niet uit
3. vervangen van de lambdasensor (ik kan e.v.t. de oude ook nog even doormeten en testen)
4. dit doe ik als eerste: foutcodes uitlezen

wat betreft onderdelen m.b.t. klepseals had ik het volgende in gedachten, uiteraard nieuw via dealer:

keerring inlaat 2x aan distr kant: 68422272
keerring verdelerkant: 3507309
klepafdichting: 10x 3517893
bus: 1332645 vadis geeft aan 1 stuks (maar volgens mij moeten dit er 10 zijn)
pakking 5x rond bougiegaten: 1397525

nokkenaswielen verwijderen met tegenhouder: 999 5199

tool welke martijn heeft gebruikt, zo te lezen:

http://www.midlock.nl/Adobe_handleidingen_NL/HL_13168.pdf

tool om klepseals te verwijderen.

wat verder een interessante link vindt is deze:

https://sites.google.com/site/incarvalvestemsealreplacement/project-updates/write-up

erg grappig hoe hij voorkomt dat de kleppen naar beneden vallen; gewoon een stuk touw door boegiegat op de zuiger  en dan zuiger naar BDP toe zodat de kleppen niet naar beneden kunnen vallen....heel creatief. Geloof dat het goed gaat, maar ben zelf bang dat er stof en troep van het touw bij cil wand en schraapveren kan komen, dus zal kijken op m werk of we het met perslucht/ compressor kunnen realiseren.

verder nog ff wat foto's van vakantie en roffel in de sneeuw.

Graag hoor ik nog tips/ suggesties, of als ik ergens fout denk of de plank missla,of iets vergeten ben hoor ik graag.

En uiteraard houdt ik jullie op de hoogte.

http://i49.tinypic.com/1zc0i8y.jpg
http://i46.tinypic.com/b98vx0.jpg

petrolhead2.5

Nou vanavond nog eens even bezig geweest. Bleek dat de montagevlakken van einddemper en katalysator (flensen) iets los waren gekomen van elkaar, daartussen ontsnapte dus uitlaatgas. De demper hing niet echt mooi in de rubberen steunen dus eigenlijk werden de kat en de eindemper als het ware uit elkaar getrokken. De steunen heb ik iets verplaats zodat nu de kat en de einddemper zelfs zonder montagebeugel al aan elkaar blijven zitten, aangesmeerd met montagepasta en vastgezet en vólia hij is weer gasdicht. Maar het stotteren blijft. Vanuit laag toerental bijv in 2 optrekken vanaf ca. 1000 r/pm gaat als volgt:

vanaf 1.000 slecht reageren op gas
daarna licht schokken/ bokken toerental wil moeizaam klimmen, onder belasting nog moeizamer
vanaf 1.500 - 2.500 blijft dit zo
vanaf 3.500 wordt 't beter
vanaf 4.000 trekt als een lier loopt dan ook erg mooi

bij gas los ploffen in uitlaatsysteem, maar niet in de demper maar voor mijn gevoel in de katalysator

gekke is, heeft er niet altijd last van het bokken/ schokken.

vindt de trekkracht bij lage toeren voor mij gevoel aan de lage kant, hoge toerentallen perfect, voelt zelfs echt snel aan en haalt zeker top van 200 km/h meer (teller)

verder:

sterke benzinelucht bij stationair draaien
verbruik heel normaal bij 120 km/h ca. 8l 100km boordcomputer

Mijn vraag:

zou ik verder moeten zoeken in sensoren of toch in de katalysator. Deze klinkt wel wat hol, maar als ik er tegen aan tik hoor ik niet direct losliggend element ofzo.

Uitlezen levert geen storinen op. :-\