Hoe hou je je collega's van het werk?

Gestart door Joris_Scholte, 04-03-2004 19:39:47

Vorige topic - Volgende topic

Joris_Scholte

Vandaag is mijn auto naar de dealer geweest voor een 165000 beurt. Omdat ik gewoon aan het werk moest, had ik toch vervangend vervoer nodig.
En aangezien ik geen zin had om daar ook nog voor te betalen, vroeg ik of we dat niet als een proefrit konden opschrijven. "En wat voor een auto had je in gedachten dan?" vroeg de receptionist aan de andere kant van de telefoonlijn. "Ehm, ik heb nog niet met de S60R of V70R gereden." Terwijl ik dit zeg, schiet de planner aan het bureau tegenover mij in de lach; hij schudt zijn hoofd. "Gaat je niet lukken jochie." Het blijft even stil aan de andere kant van de telefoon. "Ja, eh hoor es. Zo'n auto kost ons iets van 100 euro per dag. Dat moet je toch echt ff met Verkoop bespreken." Ik wordt doorverbonden. Even later krijg ik een verkoper aan de telefoon. "Eh, nou okee. Tenslotte kom je al vier jaar bij ons voor van alles. Als je belooft dat je 'm aftankt mag het van mij." Grijns van oor tot oor, verbaasde blik van de planner.
Vanochtend was het zover. Auto ingeleverd bij de dealer, S60R opgehaald en eerst naar de vestiging in Arnhem om interne post op te halen. Hoop verbaasde blikken. "Ja, is onze nieuwe aflosauto." Dan op weg naar Bemmel. Man, wat een auto!! Vlot, comfortabel. Alleen die zesde versnelling vind ik een beetje overdreven. Speciaal CD van Limp Bizkit meegenomen (Rollin'), en het soundsysteem valt me niet tegen.
Op de zaak aangekomen worden de sleutels bijna uit mijn hand gegrisd door Ties, de planner. Ook Gerard, de monteur, Ben, reserve-planner en Louis, assistent-vestigingsmanager, zijn niet bij de auto weg te slaan. "Wij gaan even rijden, als je het niet erg vind." Twee teams van steeds twee man rijden even een rondje door het dorp, en iedereen is onder de indruk.
De rest van de dag is de R het onderwerp van gesprek. Om twaalf uur komt ook Theo, de vestigingsmanager binnen, en ook hij wil ff rijden. Wij met z'n tweeën in de auto,  Theo met zijn twee meter achter het stuur. Poort uit, en gas erop. "Sjeeezes te paard hee, wat een auto!!" roept hij uit. Gewerkt wordt er niet meer, alleen maar over auto's gepraat. Om vier uur besluiten we er maar mee op te houden; morgen weer een dag. De hele dag met een grijns van oor tot oor rondgelopen, en autosleutels die brandden in mijn broekzak.
Als ik de R bij de dealer achterlaat (afgetankt en wel, zoals afgesproken) bedank ik nog voor de extra service, betaal voor mijn auto en ga naar huis. Nu maar hopen dat er geen snelheidscontroles in de buurt zijn gehouden...

Joris_Scholte

Na twee maanden ploeteren was het vanavond zover: de R is naar Arnhem gegaan om te spuiten. Vrijdagavond met de trein (en dá's een tijd geleden) naar Helmond.
Vanochtend eerst de garage van s©uba opgeruimd, ongelofelijk wat een zooi lag er. Daarna nog even de laatste kleine dingetjes in orde gemaakt, groene platen er op en klaar om te gaan. Na het eten bij de ouders van S©uba de voorbumper achterin en gaan. Een testrit van honderd kilometer, voornamelijk provinciale wegen en snelweg. Het einddoel is de Connexxion-werkplaats aan de Westervoortsedijk in Arnhem; daar wordt het neusje van de R in de juiste kleur gespoten voor een vriendenprijsje.
Als ik Brouwhuis uitrij, is de olie al goed op temperatuur, maar ik hou me toch aan de 80 km/u die de wegbeheerder daar heeft vastgesteld. Ook de Cruise-Control doet het naar behoren. Wel nog even tanken, en de luchtdruk in de banden controleren. Het remmen gaat nog niet echt wat je noemt lekker; alsof de bekrachtiging te laat ingrijpt. Aandachtpuntje! Alle verlichting doet het, op een klein deel van de klokkenwinkel na. Valt me helemaal niet tegen.
Ook op de autosnelweg geen problemen; motor roffelt lekker, en de turbo blaast een vrolijk deuntje. Moet ook wel, want de radiocode heb ik nog niet, dus verder is het stil.
Na iets meer dan een uur is het doel bereikt; ik rij het garageterrrein op, om bijna een van mijn collega's van de sokken te rijden. Ook hij is wel onder de indruk van de R, ondanks de semi-afgebouwde status van de neus.
De exploitatiemedewerker kan me wel een lift naar huis geven; hij moet er toch heen voor een defecte bus.
Gemiddeld verbruik was vananvond toch 1:10, bij een gemiddelde snelheid 83 km/u. Alle onzekerheden en twijfels van de afgelopen tijd vallen van me af; de auto is prima in orde, en de kleine onvolkomendheden lijken mij te verhelpen.Ik denk dat ik zo lekker zal kunnen slapen, voor het eerst sinds de aanschaf weer ;).

Joris_Scholte

Vanavond nog even wat puntjes op de i gezet: de R-velgen onder de R gehangen, alsmede de handremkabel gesteld. Dit alles met behulp van Ingrid en mijn broer Thomas. Eerst bij mij gegeten, toen de groene platen bij een kennis opgehaald. Ook is Daan nog even komen kijken na zijn werk.
Morgen heb ik een halve dag vrij genomen. 's Middags naar Helmond om de airco af te laten vullen, en de bedoeling is om 's avonds bij Carlo Schmidt in Gemert nog even de draagarmen vóór te vervangen; er zit namelijk wat speling op de rubbers. En even kijken wat er nog meer aan kleine dingen moet gebeuren. Gelukkig mag ik bij S©ub@ en S©ubinnetje blijven slapen; scheelt mij donderdag weer in het vroeg opstaan. Want om 08:55 (lees 855; hoe kun je de tijd bedenken?) word ik met de R bij de RDW in 's Hertogenbosch verwacht voor de importkeuring. Ben er toch wel een beetje nerveus over; volgens mij heb ik geen belangrijke dingen vergeten, maar je weet maar nooit. En sowieso moet de auto grondig worden schoongemaakt, want ze is echt ranzig op het ogenblik. Het scheelt wel dat we er met de hogedrukreiniger met schoonmaakmiddel afgelopen vrijdagavond het grootste vuil al hebben afgespoeld, maar zeker het interieur heeft een stevige "vakantie-look".
Er vanuit gaande dat de auto wordt goedgekeurd, en ik de BPM betaal donderdag, is de R nog niet af. Het schakelaartje van de instapverlichting ontbreekt nog, dus deze werkt ook nog niet. Ook moeten de velgen aan het eind van het jaar naar de velgendokter; ik ben niet helemaal tevreden over hoe ze er nu uit zien. Dus als iemand nog een goede en goedkope weet (mag ook zonder bon)....
Het alarm werkt ook nog niet; het ontvangertje op het dashboard doet niet helemaal wat ik wil, namelijk contact maken met de afstandsbediening. Zou er misschien toch een Clifford in gaan..?
Spot-repair is ook niet helemaal overbodig. Er zitten diverse putjes her en der in het plaatwerk. Ook dat komt nog wel. De achterspoiler heb ik nog niet gemonteerd. Moet nog even een imbusboutje ruilen met de vorige eigenaar van de spoiler. Scheelt wel dat hij hemelsbreed 1400 meter van mij vandaan woont, dus dat is tzt ook een kleine moeite. MpT5 neemt als het goed is tzt uit Zweden gasveren voor de achterklep mee, alsmede nieuwe bougies en 100Watt-lampen. En als laatste moet het eindstukje van de uitlaatpijp worden vernieuwd, want die ziet er niet meer uit.
Ik hou jullie op de hoogte, maar duim toch maar voor me aanstaande donderdag.

Joris_Scholte

Het wachten. Iets ergers is er voor mij niet voor te stellen op dit moment. Afgelopen donderdag goedgekeurd, BPM betaald... COME ON, PEOPLE!!! Het lijkt we alsof men bij de RDW aan het slapen is. Ik weet wel dat dit niet zo is, maar toch. Vrijdag gebeld wanneer ik het kentekenbewijs zou krijgen. In het begin van de volgende week. Vandaag dus, zou je denken. Gisteren nog een keer gebeld, of het al verwerkt was, en opgestuurd. Ja het kentekenbewijs is verwerkt, maar we weten niet of het is opgestuurd. Geweldig.
Vanochtend weer gebeld. Geen nieuws. Een kennisje in mijn huis gezet (moest toch werken vandaag), met de instructie om te bellen zodra er post van de RDW was. Eén uur gaat de telefoon; RDW-envelop is bezorgd. Vlug naar huis, had het werk al ingelicht over de situatie.
Envelop opengemaakt, blijkt het keuringsbewijs te zijn. Huh? Wéér bellen. Ja, dat klopt, dát komt vanaf het keuringsstation. Het kentekenbewijs komt vanaf Veendam. Nog even geduld hebben dus. En dat laatste vind ik zoooo moeilijk....
Gelukkig wél een automaterialenzaak gevonden die langluxeplaten in één middag kan leveren....

Joris_Scholte

Nog niks vandaag. Weer gebeld met de RDW (ze zullen wel helemaal gek van me worden, daar in Veendam), maar het is écht opgstuurd. Ideetje van Koen: bel met het postkantoor, of het daar ligt. Gebeld met het informatienummer van TPG, maar die mogen geen telefoonnummers van post-distributiecentra geven. Beetje sip, maar wel begrijpelijk.
Morgen weer een dag.

Joris_Scholte

Vanmiddag om kwart over twaalf even er tussen uit geknepen op de zaak. Thuis aangekomen een envelop van.... jawel, de RDW!!! Eindelijk, mijn kentekenbewijs. Vlug naar de automaterialenzaak, om 2x lang-luxeplaten te bestellen. Volgens de beste man kan ik ze de volgende ochtend ophalen. Dat dacht ik dus ff niet!!! Telefonisch contact eerder deze week leerde dat de betreffende automaterialenzaak de platen binnen een dag kon leveren. "Oh, eh, ja. Dat is ook zo. Bel maar rond vier uur hoe ver we zijn."
Gelukkig zijn ze om vijf uur klaar; het zijn de laatste platen die ze die dag nog slaan. Met de platen meteen naar de Connexxion-garage in Arnhem gereden, want de Technische Dienst "bewaakt" nog steeds mijn R. Platen er op gezet (helaas geen cam bij gehad), laatste persoonlijke spulletjes uit de GLT en het is zover. Alleen, met zo'n laag stof en vuil er op mag ik van mezelf de poort niet uit. Even langs de tankstraat. Hogedrukspuit, shampookanon, afspoelen en klaar. Dat ziet er een stuk netter uit.
Even thuis de katten eten geven, omkleden en naar mijn ouders. Zij zijn erg te spreken over het eindresultaat.
Bij het boodschappen doen betrap ik mezelf erop dat ik steeds weer achterom naar de auto kijk als ik naar de winkel loop...... Wat raar?

Joris_Scholte

Een maand geleden is de R geïmporteerd en goedgekeurd. Wat is er sinds die tijd gebeurd? Ten eerste zijn er 4000 kilometer bijgekomen, waarvan de eerste 1000 in het eerste weekend dat het kenteken op de auto zat (leenauto terugbrengen, toertochtje uitzetten). Verder is het net als een nieuwe relatie: de nieuwigheid is er af, je moet nu aan elkaar wennen. Ook de achterspoiler is gemonteerd (Joris Jansen, bedankt!), de CD-wissellaar is geïnstalleerd (Chris Bakker, bedankt!) en het motorblok is gespoeld met olie, en de 211 zweedse paardjes lopen nu een stuk soepeler. Ook is de auto uitgelijnd, en ook dat is een wereld van verschil. Nu nog een keer het interieur grondig reinigen....
Het Clifford-alarm is er vorig weekend ingezet, maar daar ben ik nog niet zo tevreden over. Er hoeft maar naar de auto gekeken te worden en het geloei begint al. Dit tot groot plezier van mijn buurt; ben nog net niet gelyncht, maar veel langer moet deze gein niet duren. Voor aanstaande donderdag maar een (vervroegde) afspraak met de installateur gemaakt; ding móet aan de laptop om afgesteld te worden. Ook moet de Intellistart-module nog worden aangesloten, maar dat heeft voor mij niet zo'n hoge prioriteit.
De R-tour is al naar Gemert, Helmond, De Bilt, Amerongen en Holten geweest; binnenkort zit een dagje Moergestel in de planning, alwaar ook het exterieur onder het genot van een biertje gepoetst gaat worden.
Het enige minpuntje (behalve het alarm dan, maar dat wordt binnenkort opgelost) is vooralsnog het benzineverbruik; 1:8, 1:8.5. Als je met de GLE en de GLT Automaat respectievelijk 1:11 en 1:10 hebt kunnen halen is dat even wennen.....

Joris_Scholte

Donderdag 15 juli 2004

Met Daan in formatie naar Helmond gereden; heb een afspraak gemaakt om het alarm een beetje fatsoenlijk af te stellen. Lekker in de file op de A50 bij Renkum, heel normaal zo rond 17:30. Ineens een berichtje van Theo, de installateur van mijn alarm. Of ik het installatieboekje wel meegenomen heb. Ehhhh.... Niet dus. Straks maar even kijken hoe we dat oplossen. Nog even een luxueus driegangenmenu bij de McD in Beuningen, dan door naar het zuiden.
Eerst nog even kijken of we de kat van K.S. kunnen vinden; het beestje is weggelopen, maar schijnt het geluid van een 850 te herkennen en wil dan nog wel eens komen kijken of het baasje en het vrouwtje er zijn. Helaas lukt dit niet.
Theo verwacht ons bij zijn werk; er tegenover is een leegstaand kantoorpand met een overhangende bovenverdieping. Daaronder staan we uit de regen. Toch hebben we het boekje nodig. Een belletje met de vakantiegangers in Italië, ook om te melden dat de 850-patrouille door Brouwhuis geen resultaat heeft opgeleverd, levert de locatie van hetzelfde boekje op. Deze ligt op de Waterreelaan, en mogen we pakken.
Met dit boekje kunnen we even later het alarm zodanig instellen dat er ook mensen langs mijn auto kunnen lopen zonder dat het afgaat. En terwijl we toch bezig zijn sluiten we gelijk de ruitensproeiers goed aan, zodat de achterruit ook water krijgt. En het motortje van de tankklepvergrendeling wordt gesmeerd.
Na het bedanken van Theo is het weer tijd voor Daan en mij om naar huis te rijden. Op de binnenwegen tussen Helmond en de A73 wordt het gas af en toe flink ingetrapt, en na een bakkie koffie bij een tankstation op de A73 weer netjes met 130 op de cruisecontrol naar huis. Het laatste stukje A50 zelfs nog even onder politiebegeleiding, maar dit was meer toeval dan noodzaak.

Joris_Scholte

Donderdag 14 oktober 2004, het Openbaar Vervoer gaat plat om te protesteren tegen de bezuinigingsplannen van het kabinet Balkellende II. Om half acht 's ochtends mijn stakingsbewijs ingeleverd, oranje shirtje aangereikt gekregen en een oranje hesje. Doe er nog maar een, heb ik gelijk een veiligheidsvest voor in de auto.
Na een uur of wat rondhangen op de vestiging slaat de verveling toe. Het is wel druk, want slechts drie collega's die vandaag zijn ingedeeld zijn werkwillig, maar er is besloten dat er vandaag geen bus de weg op mag. Dit om verwarring bij het publiek en onenigheid tussen werkwilligen en stakers te voorkomen.
Gelukkig ben ik overal op voorbereid: emmertje met shampoo en spons mee, alsmede ruitenreiniger. Stofzuiger hebben we op werk, alsmede een hogedrukreiniger. Mijn vloermatten zijn namelijk in- en insmerig, sinds de aanschaf al. En met de hogedruk kun je ze heel goed uitspuiten. Het vuil loopt gewoon over de matten heen. De matten zijn aan de onderkant van rubber, dus het vuil moet er boven af. En uitwringen lukt niet. Dan maar laten drogen. Het blijkt dat er "850" in het zwart in de matten is gestikt, in plaats van in het wit. Wel erg gaaf.
Zo rond twee uur wordt de collega's verteld dat ze naar huis kunnen, de stakers van de late diensten zijn gewaarschuwd dat de zitting wordt opgeheven en dat ze lekker thuis kunnen blijven. De redelijk natte matten achterin de R, en thuis op het droogrek. Ben benieuwd hoelang het duurt voordat ze weer in de auto kunnen.....