onbalans, trillende auto --> velgen de boosdoener?????

Gestart door ruspek, 03-06-2013 22:25:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ruspek

Hallo allemaal,

Ik heb vorig jaar nieuwe zomerbanden (A-merk) op de originele velgen laten zetten.
Auto trilde ligt bij 70 en harder boven de 125-130.
Opnieuw gebalanceerd (4x) leek iets beter te zijn.
Nu na de winterbanden wissel weer trillen en onbalans. (vooral bij beladen auto)
Monteur had vorig jaar een lichte speling in de homokineet gevoeld wat eventueel trillen zou kunnen verzoorzaken.

Vandaag de winterbanden er weer even onder--> zeer gering tot geen trillen.

Mijn vermoeden gaat nu dus uit naar de zomerbanden, of in ieder geval de velgen.

Moeten er centreerringen tussen de velg en de naaf?
Is het zelf te controleren of een velg niet meer goed is (krom, of gaten uitgelubberd oid?)

Andere opties?????


ik wordt er een beetje moedeloos van en voordat ik van alles lukraak ga vervangen......

(schokdempers, veerpootlagers, veerzittingen, draagarmen etc zijn al gedaan nl :-[)


Wie weet raad!
Groet Ruben
__________________________________________________________

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

hertogjan6

Opnieuw balanceren een keer de banden een kwartslag laten draaien en weer proberen ;)
~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

Broabander

Centreerringen alleen als het naafgat niet overeen komt. Kan inderdaad heel leuke trillingen geven boven de 100, ik dacht dat ik een klapband had. Maar aangezien het originele velgen zijn betwijfel ik het.
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

ruspek

velgen zitten op de plek die ze horen te hebben gezien het paspennetje.
Die kan ik natuurlijk wel verwijderen en dan een kwartslag draaien. Weet je alleen niet hoe ie moet zitten voor een volgende keer.....

Zijn kromme velgen wel te balanceren? Of geeft de machine gelijk een fout aan?
Hoe belangrijk in deze zijn de velggaten? Moeten ze echt helemaal mooi (100%) rond zijn of mogen ze ook ietje ovaal zijn?
Kan het ook liggen aan de wielbouten?

zoals jullie zien: ben echt aan het zoeken, wordt er nl. een beetje moedeloos van
Groet Ruben
__________________________________________________________

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

Sbv

Voor de winterbanden/velgen gebruik je neem ik aan dezelfde bouten.

Velgen kunnen krom zijn, banden kunnen hoogte slag hebben.

Zijn ze ook aan de auto gebalanceerd ? Als het je erg stoort, velgen weg kieperen en andere erop of laten richten etc

ruspek

ja, wielbouten zijn zelfde voor zomer en winterbanden.

Velgen zijn niet aan de auto gebalanceerd.

Kan dit allemaal ook uit de aandrijfas komen?
De pest is: deze kosten ruim 370 ex..... niet even iets dus om "even te proberen"

Ik kan vragen aan bandenbedrijf of er ook aan de auto gebalanceerd kan worden.

Groet Ruben
__________________________________________________________

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

Sbv

Als het de aandrijfas zou zijn, dan heb je er toch met de winterbanden ook last van. Ik neem aan dat je geen winterassen gebruikt  ;D

Probeer eens een echte specialist met balanceren en uitlijnen. Ik gok dan toch dat het ergens in de velg/band combinatie zit.
Wordt het trillen ook anders als je voor en achter omzet ?

ruspek

voor/achter ga ik NU proberen.

Het vreemde is dat ik het idee heb dat juist bij belading het trillen erger is. Gisteren (met winterbanden) op de snelweg zelfs even de 170 aangetikt: geen noemenswaardige trillingen.
Van het weekend met belading (vrouw, hond en 2 kleine kids) op de snelweg bij 125 trillrn als een gek. (wel met zomerbanden)

vanochtend op weg naar het werk binnendoor begon ie iets te trillen / schommelen bij de 70. (winterbanden)


Groet Ruben
__________________________________________________________

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

grijzev70tdi

Grolsch, het klinkt al lekkerder

ruspek

nee, zijn ook al vernieuwd, net als schijven.

Ik verdenk nu één velg.
Die heeft iets ovale (uitgelubberde) boutgaten.
Dan zal ie natuurlijk nooit goed gecentreerd op de as zitten, terwijl met balanceren er geen problemen te vinden zijn.
Groet Ruben
__________________________________________________________

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000