Automaat olie

Gestart door volvogarbagerun, 11-02-2013 15:55:33

Vorige topic - Volgende topic

volvogarbagerun

Als ik atf olie koop maakt het dan ook uit welke atf olie?
Wat is het goedkoopste adres voor atf olie?

volvogarbagerun

Heeft de automaatbak ook een oliefilter, plaatje?

NinaPaul

Ja de automaatbak heeft ook een oliefilter.

Maar om eerlijk te zijn is het meer een zeef, ik heb mijn automaat open gehad en deze vervangen, omdat ik hem al had liggen.
Die zeef gaat langer mee dan de rest van de bak.

Om hem te vervangen moet je de bak open leggen.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

grijzev70tdi

Bij automaterialen zaak kun je het gewoon halen. Mdt behulp van kenteken weten ze wel.welke olie erin moet
Grolsch, het klinkt al lekkerder

RemkoT5

In dec 2007, bij 242dkm is door de dealer mijn automaat olie v.v volgens de bon 4,5 liter Dextron III.
En de schakelstandensensor. Dit heb toen met enige overtuiging moeten laten uitvoeren.
De dealer vond dat voor mijn klachten, de automaatbak maar vervangen moest worden. (2500 Euries) :eusa_wall:
Nadat de schakelstanden sensor en olie aflaat/bijvul zijn uitgevoerd werkte de automaat weer als nieuw  :eusa_clap:

08-03-2013, 342dkm
Omdat ik op dit moment met de 0-beurt bezig ben (voor m'n 2de upgrade), heb ik van het weekend de automaat olie afgelaten/bijgevuld.
Op 'n leeg ruitensproeiervloeistofvaatje heb ik met een stift een inhouds maat opgekalkt. zodat ik kan meten hoeveel eruit komt en dus ook weer erbij kan kieperen. Bijgevuld via de automaatpijlpijp, dmv een trechter met flexibele tuit. En een krik om de roffel wat schuin te zetten zodat er misschien wat meer olie kan aflopen.
Er is iets meer dan 3,5 liter ranzige olie uitgekomen.

Positie van de aflaatplug. Met nieuw ringetje (bedankt Thuur ;D)

een beetje opgevangen in een glazen potje, gewoon voor de foto.
De olie rook niet fris, een beetje verbrand.

Rechts de afgetapte olie, en links de schone olie waarvan ik 3,5l heb bijgevuld.

Ik doe dit over 5000 km weer en daarna nog eens. ik ga dit opvolgend ook een paar keer controleren met de beurtjes.
Nu ben ik zelf ook weer overtuigd van het op gezette tijden aflaten/bijvullen van de automaatbak olie.

Groet,
Remko

rogerV701998

Ik (thuur natuurlijk ;D) vervang ook met enige regelmaat zo'n 3,5 ltr. bakolie, gemiddeld 1 x per jaar (± 25.000 km) en sta iedere keer weer te kijken van de vervuiling van de olie.

StefanCJ

Ik heb het een jaartje gelden met Sbv ververst bij mij. Een gedeelte af laten lopen en daarna weer bijgevuld. Het was gitzwart en rook een beetje verbrand. Binnenkort moet ik het eigenlijk weer een keertje doen. De bak schakelde merkbaar soepeler na het verversen.

rludeke

Misschien een overweging om een keer de bak te laten spoelen, heb dat bij de mijne laten doen en hij schakeld echt weer als nieuw. Was wel 12 liter olie voor nodig. Kosten ca. 225€.

rogerV701998

Ik geef de voorkeur aan de methode van een paar liter verversen boven het spoelen. Niet zo zeer voor de kosten als wel voor de (wellicht misplaatste) angst dat de bak beschadigd raakt. Nu schakelt ie goed dus ik ben tevreden.

Vreemd blijf ik wel vinden dat Volvo in de onderhoudsbeschrijvingen niets zegt over de olie van de automaat.

StefanCJ

Sluit ik me bij aan Roger. Ik lees teveel negatieve verhalen over spoelen. Hiernaast vind ik €225,- voor het spoelen ook nog eens een boel geld. Gewoon eens per jaar 3,5 liter aflaten en weer bijvullen.

RemkoT5

Sluit ik me ook bij aan.

V70 classic

Ik trek me ook niets aan van de intervallen van Volvo.
gewoon regelmatig verversen die meuk.
Bij mij kwam er ook weer koffiedik uit terwijl hij eigenlijk nog een dikke 30.000 mee moest.
hij is eigenlijk gespoeld en na warm rijden nog eens ververst.

onderhoud is de sleutel tot sk6 zeg ik maar.

grts Ronald
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.