frisse lucht buis 1994 850 turbo automaat?

Gestart door marretje, 12-03-2013 16:33:18

Vorige topic - Volgende topic

KIM

Die slang hoort te zitten waar die rechter blauwe slang opzit.
Het andere einde van de carterventilatieslang gaat naar de zijkant van je inlaatspruitstuk.

Als dat blauwe slangetje ook uitkomt op de zijkant van het inlaatspruitstuk, dan ondervindt je motor er geen problemen van.

Jeroentjuh

Is dit niet een eerste type T-5 zonder de vacuümslang aan de zijkant van het inlaatspruitstuk? Daar loopt de vacuümslang vanaf de kerstboom, via een metalen leiding die over het klepdeksel loopt, naar het ptc nippel loopt?

-D©©©L-

Dat zou heel goed kunnen, maar dan is er aan de andere zijde van de carterventilatieslang ook een elleboogje over.  op de eerste versie met verwarmingsleiding op het klepdeksel zat er een blinde dop aan het uiteinde van het spruitstuk ipv de versie met nippel.

Wout-P11

Bedankt voor de antwoorden, heren!  :eusa_dance:
Zal morgen eens verder speuren om uit te vinden welke versie ik heb.
Ik zal daarvoor ook nog enkele foto's schieten om te bepalen wat nu wat is.

Dit zit in elk gevel niet zoals het hoort, dus dit is wellicht ook een oorzaak voor het verhoogd stationair lopen rond 1100-1200 rpm.

Wordt vervolgd!
'99 Subaru Forester S-turbo & '97 Nissan P11 SR20

Wout-P11

Zojuist nog eens onder de kap gedoken en wat plaatjes geschoten, ik hoop dat iemand hier wat uit kan afleiden...

Slang vanaf de PTC loopt naar een nippel direct naast de nokkenassensor:

En hier zitten 2 slangen op het inlaatspruitstuk, waarvan er eentje naar de Forge dumpvalve loopt en eentje naar de EVAP:

De slang hier ONDER de injectorrail loopt van de brandstofdrukregelaar naar de kerstboom:

De andere slang op de kerstboom zit op een metalen leiding die onder de bougieafdekking loopt:

En ik vermoed dat die metalen leiding hier naast de olievuldop op de zwarte slang zit.
Deze zwarte slang zal wel op de olieafscheider uitkomen:

UserID6342

Die aansluiting bij de PTC klopt zowiezo al niet.  Er zit nu een dikke slang op die in een buis loopt (waar ook een dunne slang inzit) die moet ipv de blauwe slang komen en zit (als je voor de auto staat met je neus richting achterkant) aan de linkerkant van het inlaatspruitstuk gemonteerd.  Als je hier aan de linkerkant geen slangetje ziet zitten (net tussen de stuurpomp door) kan het zijn dat hij helemaal niet aangesloten is en dat de blauwe slang voor het benodigd vacuüm zorgt.

Wout-P11

Jep, heb de andere kant van de slang nu ook zien hangen: (met het glimmende slangklemmetje)

UserID6342

Is dus niet aangesloten zo te zien.  je kunt ook geen nippel zien waarop hij hoort te zitten, er zijn namelijk 2 verschillende spruitstukken door elkaar heen gebruikt, met en zonder nippel.

Die blauwe slang die nu op je PTC nippel zit, zorgt dus voor het vacuüm zodat de carterventilatie ook zijn dampen kwijt kan en zou dus ergens op het kerstboompje moeten zitten (of rechtstreeks op het spruitstuk, achter de gasklep).  Het kan, maar is niet logisch, dat hij met een T-stuk op de turboslang zit aangesloten die van je spruitstuk afkomt.

Wout-P11

De vacuumslang op de PTC-nippel loopt dus naar het kleppendeksel, direct naast de nokkenassensor. Die zou volgens jou dan dus vanaf de kerstboom of het spruitstuk gepakt moeten worden?

Maar wat zit er origineel dan op deze nippel?

Ik heb volgens de vorige eigenaar wel een 960 gasklephuis (en als ik goed gelezen heb het inlaatspruitstuk van een een N/A 20V ), ik weet niet of dat nog verschil maakt?

Ik heb het originele spruitstuk en gasklephuis nog in bezit.

marretje

Jeroen bedankt voor alle input ! we zijn 2 dagen bezig geweest, je moet echt de halve motor eraf halen om erbij te kunnen, maar het is gelukt ! we hebben onze oorspronkelijke buis gebruikt met een nippel van een andere buis, 't was alleen de nippel die kapot was, en de buis die we toegestuurd kregen, van een ander forumlid, was aan de rand iets beschadigd, dus vandaar alleen de nippel eraf gehaald, maar hij zit erop en rijdt weer als een zonnetje ! bedankt !

UserID6342

Die onzinnige buis die op je kleppendeksel ligt (onder de afdekkap) verwarmd het vacuum als het ware .  Die gehele buis kun je er zo tussen uit halen, zit meen ik uit mijn hoofd met 2 schroefjes vast en dan pak je het vacuum rechtstreeks van het kerstboompje af en is het klaar.

Of je monteert het originele spruitstuk, dus met nippel aan de zijkant, sluit die nippel weer aan en sluit de andere kant van die kleine slang op de PTC nippel aan, is precies hetzelfde.

Jeroentjuh

De eerste turbo's hadden origineel geen nippel aan de zijkant van het inlaatspruitstuk, daar gaat die origineel via die metalen leiding over het klepdeksel naar het kerstboompje. Waarschijnlijk is hier de carterventilatie al eens vervangen maar de verkeerde/nieuwe type slang gemonteerd...

mehn

Citaat van: Jeroentjuh op 16-03-2013 22:01:26
Waarschijnlijk is hier de carterventilatie al eens vervangen maar de verkeerde/nieuwe type slang gemonteerd...

Die indruk krijg ik ook.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

UserID6342

Citaat van: Jeroentjuh op 16-03-2013 22:01:26
De eerste turbo's hadden origineel geen nippel aan de zijkant van het inlaatspruitstuk, daar gaat die origineel via die metalen leiding over het klepdeksel naar het kerstboompje. Waarschijnlijk is hier de carterventilatie al eens vervangen maar de verkeerde/nieuwe type slang gemonteerd...
Die buis kom je overal tegen bij verschillende auto's, al dan niet aangesloten.  Ook bij degeen die wel een nippel op het spruitstuk hebben zitten.  Had, meen ik, iets te maken met of bepaalde verwarming of bepaalde milieu-eisen.

Wout-P11

Ok, gewoon vacuum van spruitstuk of kerstboom pakken, dan kan ik het spulletje dus gewoon gebruiken als ik m'n carterventilatie ga vervangen.

Bedankt voor de input, mensen!  :eusa_clap: