Motorwissel van B5254T '99 naar B5234T3 '01

Gestart door martje, 13-03-2013 12:01:13

Vorige topic - Volgende topic

martje

Hallo,

Mijn B5244T B5254T blok is niet zo gezond meer  >:( en ik zou ipv van koprevisie e.d meteen de motor willen vervangen. Ik heb een B5234T3 '01 op het oog en de vraag is of de wissel mogelijk is. Mechanisch gaat het allemaal passen dat is inmiddels wel duidelijk alleen het ECU&Can-bus verhaal is nog mistig.

Wat is er in dit verhaal nodig ?

Hardop denkend:
- Blok en een B5234T3 ECU unit overzetten en deze laten koppelen door Volvo ?
- kosten en doet volvo dit uberhaupt
- andere partijen die dit kunnen ?

- Hele blok gewoon overzetten en de B5244T ECU laten zitten en flashen met een B5234T3 mapping
 zijn alle sensoren in het blok verder hetzelfde ?

- Andere oplossingen ?

Je zou denken dat moet kunnen en je komt op google een B5244T B5234T3 swap wel tegen maar niet voldoende info over het ecu en canbus vraagstuk.

Antwoorden much appreciated, ik wil weer lekker kunnen rijden en niet de hele dag me suf googlen.  

Turbobiker

Welke software zit er nu bij jou in?

(één ding weet ik zeker: Volvo gaat niets voor jou doen!)

(maar met behulp van dit forum ga je een heel eind komen)
De Tussenpaus

martje

Standaard "ME7 B5244T" die een standaard chiptune heeft gehad voor een B5244T
(is dit het antwoord op je vraag ;) )

Turbobiker

Ik vermoed dat je dan gewoon de blokken uit kunt wisselen. Denk dat je niet eens iets aan de software hoeft te veranderen als de injectoren gelijk blijven, het beetje verschil compenseert ME7 wel!

Maar ik ben blijven hangen op 4.3/4.4 niveau, dus vanaf hier moeten anderen even melden wat mogelijk is.
De Tussenpaus

Laguna-S60R

S60 2.4I 170PK LPI Sports Edition

S60Register

Wout309t

Wat turbofietsert al zegt. Gewoon motor overhangen.
Ik zou wel bij je chipper laten controleren of alles nog goed staat.

Je gaat toch van LPT naar HPT. Wat doe je met de turbo trouwens?
2011 V70 2.0T R-Design MT

martje

Ik wil (zoveel als mogelijk..) het hele blok B5234T3 overzetten, inclusief turbo, inlaatspruitstuk en injectoren. Als dat dan goed kan gaan lopen met bijv.  alleen een andere mapping of andere niet al te idioot dure zaken dan hebben we als we toch de motor moeten vervangen meteen een snelle V70 XC ;-).

Het meest ideale zou zijn: motor in ieder geval met tubro en injectoren overzetten en een B5234T3 chiptune mapping in huidige ECU flashen en dan gaan met die banaan....
(moeten dan niet alle sensoren in beide blokkken hetzelfde zijn, zijn ze dat ?)

Wout309t

Alle sensoren zou ik overzetten idd. Injectoren laten zitten en je software aanpassen, want die gaat zeker niet goed zijn.
2011 V70 2.0T R-Design MT

Turbobiker

Ik vermoed dat er geen verschil zit bij de sensoren, maar daar komt later vandaag vast wel een beter antwoord op.

Neem je de turbo en injectoren (heb je misschien wel nodig tov de LPT motor/injectoren) mee, dan moet je inderdaad je software aanpassen. Daarvoor zou ik gewoon langs Fasttech gaan. Zij hebben ME7 goed onder controle en zullen je het maximale binnen je set-up geven.

(ik heb dezelfde swap met M4.4 gedaan, motor liep prima op de standaard software!)
De Tussenpaus

martje

Als er geen verschil zit in sensoren dan zou je zeggen:

- ETM overzetten
(die is aan je ECU gekoppeld)

- Blok overzetten inclusief turbo en injectoren

- Sensoren uit je oude blok in het nieuwe blok
(wie o wie durft te zeggen of dit past..)

- Software laten aanpassen.
(misschien is een standaard chiptune flashactie op de huidige ecu naar een B5234T3 mapping voldoen en kunnen we de kosten drukken ??)

Oeps  ::) ik heb trouwens een B5254T blok ipv een B5244T maar dat mag niet uitmaken in het verhaal.

martje

Nou flink door gegoogled :eusa_doh: maar de kogel is door de kerk.

In het algemeen zou het zo moeten zijn dat alles met vvt 1999-2004 moet kunnen werken als je de elektrische zaken overzet en een goede tune hebt of krijgt naar de injecteren/turbo combinatie.

Ik kies nu voor een B5244T3 blok, deze kan met de huidige chiptune meteen goed lopen en ik heb meerdere voorbeelden gevonden van eenzelfde swap die gedaan is.

Ik zal het resultaat posten, even geduld hiervoor  ;D

UserID6342

Je bedoelt de B5234-T3 Martin, neem ik aan tenminste ? ? ;D ;D

NinaPaul

B5244T3 = 200pk lpt dus het kan prima
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

martje

Dirk breng me nu niet aan het twijfelen ;D
Het wordt een B5244T3, 200 pk oid en loopt waarschijnlijk al goed met huidige chip en stage 0. Ach 230 a 240PK'tjes met onderin lekker koppel is meer dan goed genoeg. Ken mezelf een beetje en met nog meer ga ik ook weer meer die sprintjes op de snelweg doen  :eusa_whistle:

UserID6342

Hahahaha, ook dit kumt weer helemaal goe ;D ;D.  Ken die gasten behoorlijk goed die het gaan inbouwen :evil: ;D