lekstroom op LPG installatie.

Gestart door khana38, 14-02-2013 13:11:12

Vorige topic - Volgende topic

khana38

850 estate 10v 1994 385K

Op de zekeringpolen van mijn LPG installatie meet ik een lekspanning van 0,5 amp. Nadat ik deze zekering verwijder meet ik een totale lekspanning van 0.03 amp.

De LPG is door Volvo ingebouwd en zo oud als de wagen, werkt uistekend. Ik ben er vorige winter nog mee bij Mesman geweest ter controle. Alles prima.

Vriendelijk verzoek ik de forumleden om advies.

Kees

mastertje

Nou mooi dat het gereduceerd is tot het LPG systeem. Ik neem aan dat je de auto niet op contact had tijdens het meten. Is het een AMS systeem?

Denk dat dan de volgende stappen zijn;

Stap 1. Meet de lekstroom als je de grootste stekker uit de AMS trekt. Is de lekstroom dan weer weg? Zoek het dan in een component vanaf de LPG computer, of de computer zelf. De draad tussen accu en computer is dan ok, ga dan door naar stap 2.

Stap 2. Ik stel voor om dan de 3 andere stekkers één voor één uit de AMS computer te trekken en te kijken of de lekstroom dan verdwijnt, zo wel, kijk welke stekker en waar deze heen gaat. Zo niet; is het de computer of iets aangesloten op de grote stekker, stap 3.

Stap 3. Meet de voltages op de grootste connector (1 t/m 14) (-pool multimeter op een goede massa) terwijl deze in de AMS zit (via de achterkant connector dus) en noteer deze eventjes hier.. hiermee kan je zien of iets spanning krijgt terwijl de auto uit staat. Het liefst meet je de ampère per draadje maar dat wordt een beetje lastig denk ik, zonder een ampèretang.

Zo zou ik als onervaren amateur te werk gaan. ;)

Volg ons op www.project850.nl. Carbagerun 2013 --- Team 255 BLOG

khana38

Bedankt voor je reactie en tips. Morgen even naar de details kijken. Ik geloof niet dat ik een AMS installatie heb. Dacht aanvankelijk dat het een kwestie van een relais zou zijn. Heb even een tussenmaatregel genomen om de LPG uit te schakelen voor ik de motor stop, zodat de accu alleen de normale lekstroom van 0,03 amp voor de kiezen krijgt. Kan de wagen helaas niet binnen zetten maar ben morgen terug met details over mijn installatie. Ik heb er een Volvo instructiekoekge bij.

gr., Kees

khana38

Mijn LPG installatie is volgens het boekje en garantiebewijs een AMS en door Volvo dealer bij aflevering in '94 ingebouwd. Ik beschik niet over een amperetang.

gr., Kees

mastertje

Okay, waarmee meet je precies de lekstroom, en hoe meet je die als ik vragen mag?

khana38

Ik heb een digitale multimeter van de Aldi. Bevalt totdusver goed. Heb de min pool losgegooid en vervolgens de lekspanning gemeten tussen de accu min  en de min kabel. Vervolgens alle zekeringen in zekeringbox stuk voor stuk getrokken. Lekspanning bleef constant -0,52 amp. Vervolgens de twee zekeringen van de LPG installatie (7,5 en 5 amp.) eruit en bingo. Toen ik de 7,5 amp eruit trok viel de lekspanning terug naar -0,03 amp. Vervolgens heb ik de wagen gestart op LPG rondje warmgedraaid, overgeschakeld naar benzine en de motor gestopt. De LPG-schakelaar bleef tikken en het rode ledje lichtte daarbij op. Druk op de LPG-schakelaar: tikgeluid stopte en ledje uit. Opnieuw lekspanning gemeten en die bleef nu 0,03 amp. De LPG installatie werkt perfect, schakelt ook probleemloos tussen LPG/benzine, dus ik heb het vermoedsen dat er een relais ofzo blijft hangen.

groet, Kees

mastertje

Nou, lijkt me een duidelijk verhaal Kees ;) Je meet naar mijn inzien dan de lekstroom inderdaad goed. 0,5A*12V=6Watt. Spoeltjes trekken dacht ik iets van 10-12Watt. Het is zoals ik zei nu gewoon een kwestie van dingen één voor één lostrekken, meten, en weer verbinden, beginnende bij je LPG computer, afsluiter bij je tank etc. en eindigend bij de moeilijk bereikbare delen zoals de spoeltjes op je verdamper.

Ik kan op dit moment mijn AMS (1994) niet doormeten omdat m'n volvo eventjes uit elkaar ligt ;)

khana38

Het blijkt de spoel te zijn op de afsluiter onder de motorkap, helemaal voorin rechts naast de wielkast. Makkelijk te vervangen, maar niet uit voorraad leverbaar, wordt ook niet meer gemaakt. Installateur zoekt nu bij collegae of anders een gebruikte vervanger.

gr., Kees

mastertje

Mooi dat je het gevonden hebt Kees, maar, waarom staat er eigenlijk spanning op het spoeltje terwijl de motor uit is?

khana38

Dat vraag ik mij ook af. Ik denk dat die 7,5 amp zekering zit op een kabel die direct is afgetakt op mijn + batterijpool vervolgens via de lpg installatie naar de spoel op de afsluiter naast de verdamper loopt. Was vorige week bij de lpg-installateur welke in opdracht van de Volvo-dealer destijds deze installatie heeft geïnstalleerd en hij wees meteen die spoel als dader aan. Die is dus nu in bestelling. Maar ik vroeg mij ook al af: hoe kan daar spanning op staan als de sleutel uit het contact is. Mijn kennis van electronica is (helaas) beperkt. Ik stel jullie meedenken erg op prijs. Na een rit op lpg schakel ik eerst over op benzine alsvorens ik de motor stop en dan is de spanning eraf, want door dit te doen meet ik geen spanningsverlies meer bij die zekering. Bij starten start ik dan op benzine en schakel daarna handmatig weer over op lpg.

vr. groet,  Kees