Diesellekkage brandstofpomp...

Gestart door cleo850, 16-03-2013 19:03:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cleo850

Vorige week mijn 850tdi '96 na 5 jaar trouwe dienst en 550.000km verkocht omdat ik vanwege de vele files een automaat wilde gaan proberen. Een mooie vervanger gevonden via MP: V70 classic 2.5D uit 2000.
Testrit prima verlopen, mooie auto en voelde prima op alle fronten dus meegenomen.
De dag erna viel me direct al een overmatige diesellucht op bij stationair draaiende motor, naast de auto, in het interieur maar onder de kap al helemaal. Ik hoopte op poreuze dieselretourslangen (die ik bij de 850 ook al 2 x heb moeten vervangen) eenvoudig klusje van half uurtje en kosten 5 euro voor 1 m. slang. Na een volle week rijden had ik vandaag pas de tijd om de afdekkap van het motorblok af te halen. Dieselretourslangtjes blijken nog prima, maar de diesel druipt niet te zuinig langs en uit de bovenkant van de brandstofpomp! Klote dus. Ik kan me met de beste zin niet voorstellen dat de vorige eigenaar dat met zulke hoeveelheden diesel niet is opgevallen, maar goed MP blijft MP dus niet verder zeiken daarover.

Ik weet wat me te doen staat: z.s.m. afspraak maken bij een dieselspecialist en hopen dat de pomp te redden is met nieuwe pakkingen?
Vraag: totdat de reparatie plaats kan vinden gewoon rustig door blijven rijden, of kleven hier nog ernstige gevolgen aan die ik zo gauw niet kan verzinnen? (op startproblemen na rijd hij goed).

Jans Duiven

Ik ging ermee terug. Dit is vast een bekend probleem geweest bij de vorige eigenaar.

Heb je daar nog contact mee gehad?

Hans

elianmars


cleo850

Bedankt voor de link, had dat draadje idd al gelezen.

Uiteraard vandaag nog even teruggemeld aan de verkoper. Hij had nooit een diesellucht geroken... (echt zeer onwaarschijnlijk bij deze hoeveelheden maar ik had eigenlijk ook geen ander antwoord verwacht).
Heel misschien kent iemand de auto via het forum? V70 2.5D AUT, Nautic blue 18-DV-ZP 366.000 gelopen, heeft de laatste 6 jaar in Breda rondgereden en bij dealer Bluekens in onderhoud geweest.

'Ermee terug' is nogal kansloos als je niet van een bedrijf maar particulier hebt gekocht (ook niet mijn stijl eerlijk gezegd).
Hoe dan ook 'tis nu mijn auto en mijn probleem dus ga ik niet zitten piepen (ik had de afdekkap van het blok gewoon ff moeten demonteren na de testrit, binnen 5 sec. zichtbaar wat er aan de hand is. En dan had ik hem vervolgens niet meegenomen, i.i.g. minimaal voor 500 eur minder...).

Mijn vraag was in ieder geval of ik er bijv. nog een week mee kan rijden totdat de reparatieafspraak gemaakt is? Verwachte extra km's 750.

elianmars

Ja hoor, doorrijden is geen probleem. De mijne lekte ook behoorlijk. Dat was trouwens alleen maar als de motor koud was. Als de motor warmer was, was het lekken veel minder.

Ik ben er nog een week mee naar de Ardennen geweest en heb dus de nodige kilometers gemaakt, zonder problemen.

cleo850

Ok kleine geruststelling...
De diesel drupt wel enthousiast op een lus van een dikke kabelboom (plek waar geen stekkers zitten geloof ik) en mijn onderste motorsteun zal er ook wel het nodige van meekrijgen...hoop dat alle rubbers een beetje zijn opgewassen tegen nog een weekje dieselgespatter.

cleo850

Met de lekkende pomp bij Terlouw dieselspecialist geweest inmiddels.
Inderdaad forse lekkage beide bovendeksels dieselinjectiepomp vastgesteld.
Er zijn nieuwe rubber pakkingringen tussen gezet.
Het zware lekken is gestopt, maar ik houdt de afdekkap van het motorblok er nog een weekje af om het 'zweten' komende tijd nog een beetje in de gaten te houden. Heb nl. de indruk dat de opnieuw gedichte pompnaden beetje nat zijn na een lange rit. Reuk = diesel...
Slecht starten mede veroorzaakt door 5 x kapotte gloeibougies, tevens vervangen. De diesel start i.i.g. nu weer binnen een sec. ook bij -5 graden.
Zal evt. vervolg wel posten hier.

elianmars

Terlouw is een goed adres ervoor.

Mocht de lekkage niet volledig over zijn, lijkt me dat ze over garantie op de werkzaamheden niet moeilijk.