StefanCJ's nieuwe blog :) -> Freude am fahren

Gestart door StefanCJ, 29-03-2013 22:57:32

Vorige topic - Volgende topic

maruska

fijne vakantie S, M en Piet !
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Robster480

Fijne vakantie met z'n allen! :)
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>

StefanCJ

We zijn inmiddels terug van vakantie. Zo'n weekje gaat altijd erg snel voorbij. Vrijdagmiddag rond 1300 vertrokken en via Parijs naar Issoire geweest voor een overnachting. Prima hotel vlakbij de snelweg. Zaterdag het resterende stuk naar la Pineda (Salou) gereden. Hotel was prima, goede liggen, lekker eten, mooie en schone kamer, binnen- en buitenzwembad dus allemaal prima.

Casper vond het allemaal prachtig, vooral het karten vond 'ie geweldig  ;D. Papa racen!

Op de terugweg nog staande gehouden, als je 156 rijdt maak je geen vrienden. Ik reed door een flauwe bocht, zag ze politieauto met lasermeneer te laat en kon daarom niet tijdig remmen. Met sirene en zwaailichten kwamen ze achter me aan, vervolgens €90,- af moeten tikken (viel me nog mee voor 26kmh te hard) en kon verder rijden.

De terugweg van 1600km in één dag gereden, was prima te doen. De D5 is een heerlijke auto met voldoende power, de stoelen zitten ook na zo'n afstand nog heerlijk en de ruimte is ideaal. Voor de vakantie nog de motorsteun aan de distributiekant en remoliereservoir vervangen. Km-stand is nu 384.000.

MarcoV

Welkom terug, mooi dat alles weer goed is gegaan!

MarcoV

Snellebaksteen

De D5 is echt gemaakt voor dit soort dingen. Eindeloos doorrijden op hoge snelheid terwijl je de halve wereld achterin meesleept. Altijd zonder morren.
Welkom thuis!
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

StefanCJ

Gisteren heb ik de dynamo van de D5 preventief vervangen. Km-stand is ongeveer 384.500 dus gevoelsmatig liep 'ie al in reservetijd. Nu kon ik mooi zoeken naar een nette prijs en op mijn gemak de dynamo wisselen. Het is een gereviseerd exemplaar van Bosch.

De klus duurde 1,5 uur, dat vond ik toch wel erg netjes van mezelf. Ik heb de koelventilator eruit gehaald, kost maar 5 minuten qua tijd maar je hebt veel meer ruimte om de dynamo ertussen uit te halen. Bij een eerdere wissel in een andere auto had ik al eens de dikke kvs slang los gehaald maar dat is toch altijd een knoeiboel.

Oud en nieuw. Ik had zekerheidshalve even een stuk tape om de oude gedaan zodat ik niet per ongeluk de oude weer terug zou zetten.

Zonder koelventilator heb je een prettige werkruimte.

Ik krijg weer netjes 14.1 volt bij de accu net als met de vorige dynamo eigenlijk  ;D.

Marc O.

Citaat van: StefanCJ op 17-05-2015 12:06:07
net als met de vorige dynamo eigenlijk

Och, dan is het in ieder geval goed voor je gemoedsrust geweest ;D
...The Nile isn't just a river in Africa...

Ewout Schalkwijk

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Vulk

UserID25761

Hmm mijn dynamo loopt al 563000 km mee, zolang hij het doet laat ik hem lekker zitten.
Alhoewel ik er wel een op de plank heb liggen in geval dat  ;D

grijzev70tdi

Voor de koelvloeistof  slang kun je ook achterop redelijk onderaan het vlok de aftap plug losdraaien, tuinslang eraan en loopt mooi leeg. Dan valt het knoeien wel mee
Grolsch, het klinkt al lekkerder

StefanCJ

Kan ook inderdaad, maar ik heb zo'n stomme afdekplaat aan de onderkant zitten en dan moet de auto weer op bokjes etc.

StefanCJ

Vandaag de auto opgehaald bij Berkouwer in Utrecht. De D5 lekte wat diesel bij de brandplaatjes van cilinder 2 en 3. De zittingen zijn gevlakt en nieuwe plaatjes gemonteerd, de bovenkant van het blok is weer mooi droog.

De auto trilt iets bij accelereren op hogere snelheden. Draagarmen en stuurstangen zijn nieuw, uitlijning is goed en banden goed gebalanceerd. Ik vermoedde een aandrijfas aangezien het alleen bij accelereren voelbaar is, bij rijden op constante snelheid trilt het niet. Berkouwer adviseerde om eerst de motorsteunen te vervangen (beide vacuumsteunen en bovenste), deze waren niet helemaal fris. Steunen komen als het goed is dinsdag binnen dus dan kan ik ze vervangen. Steun aan distributiekant is al vervangen, dan moet ik hierna alleen de baksteun nog. Geen idee waarom ik deze niet gelijk besteld heb eigenlijk  ;D.

Ik hoop dat het trillen dan verholpen is en dat ik geen nieuwe als nodig heb, anders moet ik mijn -toch al flexibele- onderhoudsbudget nog iets naar boven bijstellen.

:)

StefanCJ

Inmiddels is er weer een en ander gedaan. Alle motorsteunen zijn vervangen en ook de aandrijfas rechtsvoor is vervangen. Allen origineel Volvo. De auto trilt nu niet meer bij acceleren en loopt op een stuk rustiger.

Verder is de auto nu ein-de-lijk goed uitgelijnd. Ik ging tot voorheen naar de Profile in Geldermalsen maar telkens was het ellende. Dan stond het stuur scheef, dan trok de auto naar links, dan weer naar rechts en bij alle keren spoorde de auto niet goed. Ik ben regelmatig terug geweest en elke keer werd er wel wat gedaan maar goed was het nooit.

Vandaag ben ik naar Karelsen Banden in Soest geweest omdat ik daar erg goede recensies over las. Ik had het oude rapport meegenomen en de garagist vond dat de auto slecht uitgelijnd was en beloofde het stukken beter te kunnen.

Dit was het oude rapport:

Wielvlucht links en rechts scheelde behoorlijk waardoor de auto erg naar één kant trok.

Dit was na nog geen 30 minuten stellen:

Dit zag er al een stuk beter uit ...

En het totaalplaatje voor en na:

De cijfers van de bovenste foto en de 'voor' situatie van de onderste foto komen niet overeen omdat het stuur bij de onderste foto wél recht stond.

Een wereld van verschil ... De auto spoort nu goed, gaat rechtdoor zoals het hoor, rijdt veel stiller en je voelt dat de banden mooi over de weg rollen. De best gespendeerde €70,- van het jaar  :eusa_dance: :eusa_dance:
Ik heb de rapporten van de Profile nog doorgelezen en kwam tot de conclusie dat steeds enkel de sporing is gesteld, verder dus helemaal niets ... Ondanks dat deze Profile goed aangeschreven staat ben ik er klaar mee. Ik ben in totaal 6 keer geweest terwijl het eigenlijk maar 2 keer nodig was.

:)

Ewout Schalkwijk

Hmmmmmm.... Geldermalsen is volgens mij heel dichtbij KIM. Dan zou ik daar misschien ook wel 'drop-inn' kunnen uitlijnen woensdag 8 juli.Weet jij of dat kan of moet je dan echt van te voren een afspraak maken?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein