Bruine drap in koelvloeistof

Gestart door Zebra, 02-04-2013 10:05:08

Vorige topic - Volgende topic

Zebra

Koppie eraf gehaald zojuist, zie niet direct een hele erge lekkage. Maar et ging dan ook niet erg hard. Zag wel een aardig oxidatiespoor van koelwater richting cilinderbus welke dan alleen nog werd tegengehouden door de stalen ring in de pakking. Dus die had denk ik niet et eeuwig leven meer.
G3 installatie is een LPi systeem, dus geen koelwater op de verdamper.
Liefhebbers van plaatjes, zal vanavond een paar foto's van et koppie maken.

Jack v

Citaat van: Zebra op 02-04-2013 18:20:25
Koppie eraf gehaald zojuist, zie niet direct een hele erge lekkage. Maar et ging dan ook niet erg hard. Zag wel een aardig oxidatiespoor van koelwater richting cilinderbus welke dan alleen nog werd tegengehouden door de stalen ring in de pakking. Dus die had denk ik niet et eeuwig leven meer.
G3 installatie is een LPi systeem, dus geen koelwater op de verdamper.
Liefhebbers van plaatjes, zal vanavond een paar foto's van et koppie maken.
graag :D
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Zebra

Ja misschien zien jullie iets, zal em toch niet voor niks hebben gelicht :-0.

Verbazingwekkend na 277.000km:

Zebra

Ow, nog iemand een uitlaatspruitstuk voor een 10V over? Mijne zit een flinke barst in een van de 'runners'.

petrolhead2.5

ziet er schaal in op oog netjes uit. Lijkt erop dat cil 4 beetje sporen heeft van verbrande koelvloeistof?? of komt dat om dat het met eraf halen van de kop een beetje koelvloeistof op is gedruppeld en al is opgedroogd?? kan ik vanaf de foto's niet beoordelen

1. laat je de kop nog vlakken? heb ook ooit lichte lekkage van koppakking gehad van de polo van me vriendin, toen heb ik de kop niet eens laten vlakken gewoon huppakee nieuwe pakking ertussen en gaan  :P en hij rijdt nog steeds perfect  :eusa_whistle:
2. nieuwe koppakking ertussen
3. kopbouten vernieuwen
3. hoe is met distributie/ waterpomp/ looprollen?
4. noem maar een idee?? klepseals ook alvast vernieuwen? is nu wel makkelijk bijkomen, nu de kop eraf is, ook direct ff alle keerringen vernieuwen en je kan er weer een eeuwigheid tegenaan :eusa_dance: ;)

Zebra

Kop gaat morgen wel naar revisiebedrijf voor controle en afpersen, indien nodig word ie gevlakt en is ie morgenmiddag klaar (service!).
Kopbouten zijn ook besteld ja.
Distributie ligt er 50.000km op dus zou wel echt snel zijn, waterpomp is toen ook gedaan.
Klepseals wil ik nog wel meenemen, zitten in de pakkingset dus hè, die maar doen dan.

Vwb cilinder vier, valt me nu op de foto pas op eigenlijk, zal er morgen bij daglicht nog es een blik op werpen.

petrolhead2.5

klepseals zitten in principe niet bij koppakkingset in, ik bedoel de rubberen afdichtingen die om de klepsteel heen zitten. 10x  onderdeel nr. 3517893 ca. 3,50 euro per stuk of 20x in het geval van een 20v. Om hierbij te kunnen moet je van de cilinderkop eerst het klepdeksel en de nokkenassen demonteren. E.v.t. zijn deze seals ook nog achteraf te vervangen, echter als je de kop voor controle toch nog wegbrengt naar motoren revisie bedrijf is het voor hun sowieso een peulenschil om de klepseals even te vervangen. Klepdeksel daarna afdichten met (dunne!! vloeibare pakking) ik heb er vlak afdichting van het merk loctite voor gebruikt, werkt perfect, dit strijk je er met een kwastje op, dit in tegenstelling tot vloeibare pakking; dit is veel dunner, waardoor het risico op dichtslibben van de olie kanalen veel kleiner is. rubberen afdichting 5x: 1397525 a ca. 2,- p/ stuk rond de bougiegaten ook even mee vervangen.

nogmaals, bovenstaande is geen must, maar misschien nog wel een goed idee om mee te vervangen, als alles los ligt.

Zebra

Ik begreep je klepseals, in het verleden bij andere motorblokken zaten deze wel bij de koppakkingset, kijk wel of ze er bij zijn morgen en zal gelijk vragen of ze ze mee kunnen nemen.
Kop is zoiezo gespleten als je em verwijderd dus de nokkenassen liggen al los, zou inderdaad een eitje moeten zijn voor ze.
Tip van de vloeibare pakking is een goed bruikbare, had eigenlijk naar de Volvo dealer willen rijden hiervoor, maar Loctite voor 'vlak afdichting' is vast goedkoper te krijgen ;-).
Die rubbers voor de bougiegaten zitten er toch zoiezo wel bij? De kop kan er niet af zonder deze te moeten verwijderen dus zou erg slecht zijn dat die er niet bij zouden zijn.

Iemand wel eens een spruitstukje gelast?

petrolhead2.5

http://www.project850.nl/ deze hebben foto op de site staan http://i45.tinypic.com/30hr8sh.png met een zeer compleet overzicht.  het betreft hier overigens een 10v getuige de 10 klepsteelrubber (hoedjes)