Bonken en schokken

Gestart door jetse, 19-11-2004 13:20:56

Vorige topic - Volgende topic

jetse

Sinds enige tijd merk ik bij het uitrijden van het parkeervak (stuur linksom) een gebonk wat iedere maand erger wordt. Het is net of ik over een aantal losse stenen heen rijd, de auto schokt dan ook. Gevoelsmatig heb ik het idee dat de homokineet niet helemaal fris meer is, echter dit heb ik nog niet gecontroleerd ( 270dkm). Als ik na de rit naar huis een rondje draai op het pleintje dan is het gebonk er niet meer, ra ra hoe kan het toch?
Kent iemand deze symptomen?

Jetse

thuur

En er liggen geen stenen waar je wegrijdt? ;D ;)

Een 'kapotte' homokineet maakt een akelig knakkend/krakend geluid en hoor je vooral tijdens sturen en gasgeven. Gas los of ontkoppelen zal het geluid meteen doen afnemen/verdwijnen. Kapot staat tussen quotes omdat het ook kan zijn dat het vet is weggelopen uit de hoes. Opnieuw volspuiten met vet kan het probleem doen oplossen in dit geval. Het is niet zo dat een wiel er vanaf zal lopen, dus geen hoge noodzaak om meteen te vervangen (kost 170 ex. montage, dus meer iets voor een sleuteldag). Overigens zou de homokineet ook knakken als je een stuk gereden hebt (rondje plein).

Stuur je maximaal? Dan kan het ook zijn dat je 'steering stops' behoefte hebben aan een likje vet. Zoek maar es op t forum.

Wellicht draait je motor stationair te lage toeren tijdens wegrijden en trek je met de stuurbekrachtigingspomp nog meer vermogen weg waardoor de motor begint te schokken -> gasklep en stationairregelaar reinigen en alle vacuumslangen nalopen.

Wellicht heb je een wiellager kapot als dit het niet is.

Gr 8)

jetse

Het is niet bij maximale stuuruitslag, en ook toerental is niet te laag.
Je hebt gelijk dat het een "akelig geluid" is. Het is alleen bij linksom sturen, en er liggen geen losse stenen; het wegdek is geasfalteerd. Natuurlijk is het inderdaad mogelijk dat een hoes lek is, zal het morgen eens bekijken. Ik heb ook even aan de mogelijkheid van een abs selftest gedacht maar volgens mij is dat bij een hogere snelheid. Ook doet het probleem zich niet voor wanneer je de motor afzet nadat ik gereden heb en weer opnieuw start. In feite sluit dit een probleem met de abs selftest uit omdat het probleem er dan juist weer zou moeten zijn.

In ieder geval bedankt voor je reactie

thuur

Hmm... Dat is vreemd.
Bij linksom sturen belast je je rechterwiel meer dan links (homokineet dan). Hier zit volgens mij de lange as, deze zal altijd eerder kapot gaan dan de korte as.

ABS hoor je tussen de 35 en 40 km/u en is heel kort.

Het kan zijn dat de ABS onterecht in werking treedt en daarom je wiel laat schudden. Maar da's geen gekraak en dan zou je een kapotte ABS krans kunnen hebben (meest waarschijnlijk, maar kan ook de sensor), hoe dan ook zou je een storingscode in A3 hebben zitten (en lampje aan!). Uitlezen en op Bay13 kijken welke storing er opgetreden is.

Andere optie blijft homokineet. Kan zijn dat als die een paar minuten rondgedraaid heeft dat het resterende vet zich verdeeld heeft over de lagers. Goed aan de hoes voelen of er geen scheuren inzitten en of ie droog aanvoelt (niet vettig!). Anders kogellagervet (of homokineetvet) halen en in de hoes spuiten.

Gr 8)