Volvo logo

Gestart door Amieke850, 07-11-2004 11:02:29

Vorige topic - Volgende topic

Amieke850

Gelezen in de nieuwsgoep alt.autos.volvo. van news.wanadoo.nl:

over

-------------------------------------------------------------------------------------
On Sun, 7 Nov 2004 12:58:06 +1100,
   Pm (joadja@ozemail.com.au) wrote:
> My son and I were working on the wagon the other day and he asked me why
> Volvo use the male symbol for their logo.  I said I didn't have a clue.
>
> Does anyone know?

As you likely know, Volvo is Latin for "I roll".  The emblem - a
circle with an arrow, is an alchemical symbol for iron (historically
a symbol of strength).  Together the two mean "rolling strength".

You can see the symbol in the context of iron here:
http://pearl1.lanl.gov/periodic/elements/26.html

Beverly

BartT5R

Kijk,
dit wist ik dus niet,
top Annemieke.
Ex 855 T-5R, ET chip, Ferrita 3"DP, K&N, Powerflex, Reverse IC, Mstation 80GB, Veerpootbrug.

LekkeRRRR

Het logo (chemisch symbool voor ijzer) en het woord Volvo zijn pas later met elkaar in verband gebracht.

In de begintijd van de auto stonden ontwerp van het chassis en de body los van elkaar. Volvo heeft heel lang alleen chassis en motor geleverd. Diverse koetswerkbouwers gaven vervolgens hun eigen 'look and feel' aan het automobiel door hun eigen koetwerk er bovenop te plaatsen.

Een van de eerste Volvo koetswerk-ontwerpers was Helmer MasOlle. MasOlle was een portret en landschapsschilder met een buitengewone interesse in auto's. Hij heeft het oud-zweedse ijzer-symbool voor het eerst op de radiator geplaatst in zijn schetsen. Er wordt niet vermeld waarom hij dat symbool gekozen heeft.

De werkgever van Assar Gabrielson (een van de twee vaders van Volvo; de commerciele man) was S.K.F. (de zweedse kogellager fabriek). Gabrielson en Larsson (de andere vader; de techneut) hadden, naar men zegt, 10 prototypes (met het ijzer-symbool erop) laten bouwen van de door hun bedachte auto. De financiering van de 10 auto's kwam uit eigen zak.
Met die prototypes kon men de board of directors van S.K.F. overtuigen om in het project te stappen. S.K.F. deed dat met 2 miljoenen kronen. Veel geld in die tijd.
In 1915 had S.K.F. een subdivisie met de naam A.B. Volvo geregistreerd. Een divisie waarin weinig tot geen activiteit werd ontplooid en waarin het autoproject wel kon worden ondergebracht. (Volvo = ik rol; een perfecte benaming voor een kogellager.) Gabrielson werd aangesteld als directeur van de AB Volvo met de opdracht om 1000 auto's te bouwen. 500 open wagens (cabriolets; OV) en 500 gesloten wagens (personen wagens; PV). 400 voor de export.
Als de subdivisie een andere naam had gehad, hadden we nu niet in een Volvo rondgereden maar in een auto met een andere merknaam. Het is dus min of meer toeval dat de naam Volvo aan het automobiel werd gekoppeld.

En dan weten we dus nog steeds niet waarom MasOlle voor het ijzer symbool gekozen heeft.

;)/jan

The Saint

"Rolling strenght" dekt de lading wel aardig denk ik. Alleen snelheid zit er niet in verwerkt, maar dat is ook niet specifiek Volvo, alhoewel de R versies inmiddels een begrip zijn.
No shirt no shoes, no pinball

Walter

en die diagonale streep die nu zo kenmerkend is was deztijdas op de OV4 en de PV4 puur praktisch van aard: anders bellef het logo niet op zijn plaats  ;D

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

BobaFett

Ik meen me te herinneren dat Volvo in het begin in (rol-) lagers deed...
Vandaar ook het "ik-rol"-grapje ...

Fearless850

Nice info Anemieke !!!  ;D

Leuk voor de weetjes.....
I AM A VIKING !!!

Walter

Citaat van: Boba Fett op 12-11-2004 17:58:09

Eigenlijk is het andersom: Volvo komt voort uit Kogellagerfabrikant SKF. SKF had eerder al de naam "Volvo" geclaimd om ooit eens te gebruiken als merk voor kogellagers. Gustaf Larson en <ben zijn naam ff kwijt> werkten voor SKF (of hadden daar gewerkt) en hadden het idee om een auto te ontwikkelen. Vanuit SKF mochten ze de naam Volvo daarvoor gebruiken. De eerste Volvo is ook destijds uit de SKF fabriek bij Lundby gerold. Nu is die fabriek ingebruik bij Volvo Trucks (heb twee jaar terug meegemaakt hoe ze dit naaspeelden, was heel gaaf)

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

BobaFett

Citaat van: VolvoMafia op 13-11-2004 13:41:41
Citaat van: Boba Fett op 12-11-2004 17:58:09

Eigenlijk is het andersom: Volvo komt voort uit Kogellagerfabrikant SKF. SKF had eerder al de naam "Volvo" geclaimd om ooit eens te gebruiken als merk voor kogellagers. Gustaf Larson en <ben zijn naam ff kwijt> werkten voor SKF (of hadden daar gewerkt) en hadden het idee om een auto te ontwikkelen. Vanuit SKF mochten ze de naam Volvo daarvoor gebruiken. De eerste Volvo is ook destijds uit de SKF fabriek bij Lundby gerold. Nu is die fabriek ingebruik bij Volvo Trucks (heb twee jaar terug meegemaakt hoe ze dit naaspeelden, was heel gaaf)

Kijk eens aan..... leuke geschiedenis om te weten  :)
Zat ik er niet zo ver naast....