oliekoelleiding vast met tieraps aan oliekoeler...

Gestart door hoxma, 02-05-2013 13:06:51

Vorige topic - Volgende topic

Vulk

Citaat van: ZC3rr0r op 03-05-2013 10:59:56
Dus als ik het goed begrijp dan heeft Volvo een montagemethode gemaakt naar een radiateur die er voor zrgt dat te pas en te onpas de slang van de oliekoeler afschiet?

Hoe kan het dan dat toen onze roffels nieuw waren niet iedereen om de haverklap met die wagen strande als gevolg hiervan?
Zo'n beroerde constructie kan het dan toch ook niet zijn?

Maar goed, ben inmiddels overtuigd: Ik trek er wel ff een paar ty-wraps bij.

Als ik zie hoeveel 850's er rondrijden met klemmen die serieus verrot zijn, dan zal het wel meevallen.
Pechgevallen zijn er uiteraard altijd.

UserID6342

Wat ik begrepen heb van mijn dealer is dat het toch vrij regelmatig voorkwam, bij zowel de 850's als x70 classics hoor.  Alleen omdat het allemaal oude meuk weet je dat tegenwoordig niet meer / is men vergeten.....

Net wat Thomas zegt, als je af en toe ziet hoe verrot die klemmen zijn is het nog verbazendwekkend dat er niet meer 'ongelukken' zijn gebeurd net zoals Piet heeft gehad.

Die klemconstructie is gewoon bagger, zelfs met nieuwe klemmen blijft het tricky (vind ik althans) vandaar dan ook altijd of een tie wrap of een slangklem eromheen.  Mijn persoonlijke voorkeur gaat altijd uit naar de slangklemmen, want zijn breder en kun je beter aanspannen.

dielie850

Ik weet dus wat ik van het weekend ga doen ;)

hoxma

Ik heb nog ff foto gemaakt. Aansluiting olieleiding op oliekoeler dus. Nummer 25 rechts onder aan de koeler. De bron van lekkage lijkt me duidelijk. Bij nader inzien ga ik dit toch maar gewoon zelf fixen als het lekker weer is dit weekeinde. ik heb nog oude 850 staan, ben benieuwd of er in turboloze 10 klepper (uiteraard ergens anders) ook dezelfde aansluiting zit zodat ik tijdelijk wat ringetjes etc eraf kan slopen.

Piet

Dus als ik het goed begrijp dan heeft Volvo een montagemethode gemaakt naar een radiateur die er voor zrgt dat te pas en te onpas de slang van de oliekoeler afschiet?

Hoe kan het dan dat toen onze roffels nieuw waren niet iedereen om de haverklap met die wagen strande als gevolg hiervan?

Tja, een ieder moet het maar gewoon zelf weten wat ie doet. Als jij vindt dat het maar onzin is moet je het beslist ook niet doen.
Ik heb er ook eerst 15 jaar zonder enig probleem mee rond gereden, maar op het moment dat ie er af schoot en binnen een minuut al de olie er uitgepomt was had ik er mij toch wel eerder bewust van willen zijn dat dat kon en ik dat met een simpel tyrapje had kunnen voorkomen.

Piet

Citaat van: hoxma op 03-05-2013 17:16:04
Ik heb nog ff foto gemaakt. Aansluiting olieleiding op oliekoeler dus. Nummer 25 rechts onder aan de koeler. De bron van lekkage lijkt me duidelijk. Bij nader inzien ga ik dit toch maar gewoon zelf fixen als het lekker weer is dit weekeinde. ik heb nog oude 850 staan, ben benieuwd of er in turboloze 10 klepper (uiteraard ergens anders) ook dezelfde aansluiting zit zodat ik tijdelijk wat ringetjes etc eraf kan slopen.
https://lh3.googleusercontent.com/-kf8-JIWUTLE/UYPTl4IKZII/AAAAAAAAAag/XiHp_giCa14/w675-h900/photo.jpg

http://www.autopartsapi.com/eEuroparts.com/Images/diagrams/lg_a9bd009d-19a8-42d7-ac85-4c2bc3ed139e.gif

Dat ziet er helemaal niet jofel uit.
Voor een paar euro koop je bij de dealer een nieuw rubber ringetje, een nieuw sealtje en ja de klem kost je dan nog iets van 8 euro (duur voor zo'n baggerding) en je hebt het weer goed gerepareerd. Dat wil zeggen als je dan ook nog een slangklemmetje om de clip heen doet. (die 1a2 euro  voor het slangklemmetje is dan een goedkope verzekering).

hoxma

Citeer

Dat ziet er helemaal niet jofel uit.
Voor een paar euro koop je bij de dealer een nieuw rubber ringetje, een nieuw sealtje en ja de klem kost je dan nog iets van 8 euro (duur voor zo'n baggerding) en je hebt het weer goed gerepareerd. Dat wil zeggen als je dan ook nog een slangklemmetje om de clip heen doet. (die 1a2 euro  voor het slangklemmetje is dan een goedkope verzekering).

Ja, is ook het verstandigste, alleen wil ik er toch snel even tijdelijk iets aan doen, als morgen (op zaterdag) blijkt dat volvomagazijn hier open is, dan haal ik nieuwe spullen, anders misschien boel wat tegen elkaar duwen en slangklem er omheen, daar heb ik nog wat van.

Piet

ZC3rr0r

Citaat van: Piet op 03-05-2013 17:49:13

Tja, een ieder moet het maar gewoon zelf weten wat ie doet. Als jij vindt dat het maar onzin is moet je het beslist ook niet doen.
Ik heb er ook eerst 15 jaar zonder enig probleem mee rond gereden, maar op het moment dat ie er af schoot en binnen een minuut al de olie er uitgepomt was had ik er mij toch wel eerder bewust van willen zijn dat dat kon en ik dat met een simpel tyrapje had kunnen voorkomen.

Daarom: Ik ben overtuigd, die paar ty-wraps kosten me de kop niet. ;)

Wel blijf ik het frappant vinden dat het geen bekende zwakke plek is van onze Roffels (in algemeenheid that is) maar ik het hier zoveel hoor dat het wel lijkt alsof elke Rofffel op het punt staat een olie-fontijn te worden ;) :P

@Hoxma: Ben het helemaal eens met Piet, dit ziet er niet gezond uit.

Wouter1973

Citaat van: ZC3rr0r op 04-05-2013 01:25:09

Wel blijf ik het frappant vinden dat het geen bekende zwakke plek is van onze Roffels (in algemeenheid that is) maar ik het hier zoveel hoor dat het wel lijkt alsof elke Rofffel op het punt staat een olie-fontijn te worden ;) :P

Sowiezo is die hele radiateurconstructie een zwakke plek. Serieus, het blijft niet alleen bij die klemmen. Die plastic zijkanten zijn berucht. En persoonlijk heb ik slechte ervaringen met het plastic  ??? aftapplugje. Te los en hij lekt, te strak en voor je het weet breekt het ding af.  :eusa_eh:

ZC3rr0r

Citaat van: Wouter1973 op 05-05-2013 21:47:16
Citaat van: ZC3rr0r op 04-05-2013 01:25:09

Sowiezo is die hele radiateurconstructie een zwakke plek. Serieus, het blijft niet alleen bij die klemmen. Die plastic zijkanten zijn berucht. En persoonlijk heb ik slechte ervaringen met het plastic  ??? aftapplugje. Te los en hij lekt, te strak en voor je het weet breekt het ding af.  :eusa_eh:

Dat is inderdaad ook waar. Heb de radiateur in de GLT al eens vervangen door lekke zijkanten, heb toen het aftapplugje ook gelijk vervangen door een boutje. Komt minder nouw met vastzetten en is functioneel aardig gelijk ;)