wel of geen veren vervangen?

Gestart door ruspek, 11-05-2013 22:20:11

Vorige topic - Volgende topic

ruspek

beste mensen,

Geen idee of er al een discussie is geweest over het wel of niet vervangen van veren (achter + voor)
(kon het in ieder geval niet duidelijk terugvinden in de zoekmachine)

Het dilemma:
Schokdempers zullen een keertje toe zijn aan vervanging: (de achterdempers zijn met het handje gemakkelijk in en uit te schuiven; lijkt me duidelijk kapot, of niet?) Voor dempers zitten er ook in vanaf 1998, lijkt me ook aan vervanging toe.

Maar de vraag is de volgende: hoe zit het met de veren? De één zegt dat de veren ook een keertje toe zijn aan vervanging, de ander zegt dat de veren in principe niet verslijten. (behalve dan dat als de veer breekt)
Als ze vervangen moeten worden wanneer dan? Is het te meten / te zien?

Dus: veren wel of niet (preventief) vervangen en wanneer?
Groet Ruben

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

jeroen74

Volgens mij zakken veren hoogstens een klein beetje in, maar echt slijten zoals schokdempers of remblokken doen ze niet. Zo'n veer is letterlijk alleen maar een opgewonden stukje verenstaal, geen complex mechanisme met klepjes, zuigers en afdichtingen zoals bij een schokbreker ;)

widebody

Lijkt mij toch dat ook verenstaal op een gegeven moment "soft" word? Dat de elasticiteit eruit is en inzakken lijkt me daar een teken van. Ik zou dan de veren ook vervangen. Zo duur zullen die niet zijn, toch?

ruspek

het gaat niet zozeer om de prijs (al tikt het aardig door...)

Het gaat mij erom dat, zoals hierboven ook al beschreven, er meerdere meningen zijn.
Volgens sommigen zijn veren wel aan vervanging toe en volgens sommigen niet.
Wat is nu waarheid?
Lijkt mij ook niets anders dan een stukje "staal" dat veert. Lijkt me niet dat het echt aan slijtage onderhevig is. In het geval van slijtage krijg je metaalmoeheid en zal de veer breken, toch?

Groet Ruben

-D©©©L-

Ik heb zelf twee sets Ohlins dempers die ik afwisselend gebruikt (ze moeten soms ter revisie).
Beide sets combineer ik met dezelfde veren met bruine markering, de meest stugge standaard veren.
De ene set veren heeft 600.000+ km achter de rug en is 2 jaar geleden opnieuw gepoedercoat, de andere set veren ca 50.000 km.
Geen verschil in rijhoogte of veergedrag tussen de twee sets.

jeroen74

(Veren)staal heeft volgens mij geen last van metaalmoeheid zolang het niet zodanig belast wordt dat het plastisch vervormt. Aluminium heeft daarentegen wel last van vermoeiing, zelfs als het niet plastisch vervormt. Precies om die reden worden vliegtuigen na zoveel vlieguren afgeschreven zelfs als alle andere onderdelen stage 3 miljoen zijn.

Breuk zal eerder ontstaan door corrosie, waar er lokale stresspunten ontstaan. Of als een veer 'omgebouwd' wordt tot verlagingsveer door een gek met een brander de veer zodanig te verhitten dat ie wat inzakt.... dan worden lokaal de materiaaleigenschappen verpest.

de Boeing

Heb hetzelfde dilemma gehad een tijdje terug, er uiteindelijk voor gekozen om de nieuwe veerpoten terug op te bouwen met de oorspronkelijke veren (originele sportveren, met 300k ervaring) en eigenlijk geen spijt van gehad. Met de nieuwe schokdempers is de wegligging (en comfort!) een stuk beter geworden...

ruspek

duidelijk verhaal voor mij: veren blijven (misschien wel progressieve achterveren of hulpveren ivm caravan)
En dus nieuwe schokdempers.

Iemand ervaringen met goede prijs/kwaliteit schokdempers? (hoeven geen 300K mee te gaan ;-), gewoon vervanging van origineel) Collega van me wilde alleen maar Koni, terwijl een ander alleen maar Monroe wil...
Groet Ruben

Sbv

Origineel (Sachs ?) kosten de wereld niet

ruspek

in Italië al helemaal niet!
via Ebay bij Idir autoteile
Groet Ruben