850R vs. V50 T5

Gestart door matRRR, 15-11-2004 21:39:23

Vorige topic - Volgende topic

matRRR

Is dit dan ook de reden waarom de auto niet verder gaat dan 5500 rpm ipv de "normale" 6300 in de andere versnellingen??

Bemerk idd, dat bij volle accelleratie de bleeding valve opengaat, er is dan tijdelijk een verval in de drukcurve van de turbo... a chip will solve that problem.
Maar dan zou de R toch wel 250 moeten halen, ongeacht de terugregeling van de software ???
Ga dat deze week allemaal maar ff checken, post het resultaat wel!!!
bedankt!!
855R black, manual, 18T, 395 cc injectors, CDA, big alu IC, rev. IC piping, 3"DP, remus catback, MTE custom software

Zippo

Citaat van: MH op 16-11-2004 19:32:26
Citaat van: Zippo op 16-11-2004 10:40:06
Citaat van: BenC70ES op 15-11-2004 21:56:54
Die commentaar (advies) stond al in een ander topic dacht ik...  ;)

Juist!! ;D
Als je er dan NOG niets opuit doet dat kunnen er rare dingen gebeuren.........

Over agressieve verkooptechniek gesproken.....  ;)

Dit heeft betrekking op jouw ervaringen met tunen Marc!
Bij jouw is toch ook een blok kapot gelopen... ;)

Johann

Juist!! ;D

Over agressieve verkooptechniek gesproken.....  ;) Maar hoe dan ook zul je wel naar andere software of een electronische boostcontroller moeten om e.e.a. efficienter en effectiever te maken.

Het hele verhaal is begonnen met een 850R uit Duitsland met als toekomst verhaal om 't dan te gaan tunen.
Vervolgens vraagt men of ik even in deze auto wil rijden en eerlijk is eerlijk het ding trok geen worst van tafel...
Hij liep wel maar druk opbouwen deed ie niet en er waren vreemde blaas geluiden te horen.
Het eerste wat ik toen gedaan heb is het wastegate armpje even checken en deze hing bijna helemaal los, ding was gewoon op. Ik heb 't armpje strakker gezet, behoorlijk zelfs, en toen liep ie wel ietsje beter maar niet constant. Ook was het blaas geluid te horen en had/heeft de auto regelmatig een olie plasje onder het gaatje van de intercooler liggen.
Conclusie was eigenlijk een kapotte turbo i.v.m. de olie en eventueel een gescheurde turbine i.v.m. het vreemde blazende geluid. Het geluid was gewoon te sterk om alleen aan de kapotte actuator te kunnen liggen.
Met de aanschaf van een nieuwe turbo voor de deur is de keuze tussen 16T en 18T natuurlijk niet zo moeilijk en daar duidelijk werd aangegeven dat de auto standaard was kun je dit ook wel doen zonder al te veel complicaties. Er was immers al sprake van een chip op een later tijdstip.
Tuurlijk is bekend dat een chip beter is maar het ging in eerste instantie om de afweging 16T of 18T en dan moet een 18T gewoon kunnen draaien toch?
Na het wisselen van de turbo had ik begrepen dat er bij de oude turbo inderdaad scheuren bij de wastegate zaten en dat de turbine er vrijwel los op zat. De klemring van de centre section op de turbine lag er gewoon los op wat waarschijnlijk de reden voor 't vreemde blaas geluid is geweest.
Ik heb zelf verder niet meer met de R gereden maar bij een eerdere rit kon ik alleen maar concluderen dat de auto lui aanvoelde. Daar het wisselen van de turbo niet het olie probleem heeft verholpen moet er dus bij de carter ontluchting iets aan de hand zijn en dat kan twee dingen betekenen, of verhoogde carter druk of een slecht functionerende carter ventilatie. In het ergste geval is de nieuwe turbo al lek maar daar moeten we even niet van uit gaan lijkt mij, het komt echter wel eens voor..
Feit blijft dat een 850R handbak met 16T/18T en standaard ECU gewoon 250 km/h moet kunnen halen op de teller.
Alleen bij ineens plankgas kun je tegen overspoelen aanlopen maar als je rustig het gas gaat opbouwen zal de auto gewoon maximaal presteren volgens de standaard ECU.

Mijn '97 V70T5, 240 pk, deed standaard ongeveer 257 op de teller. de 260 heeft ie standaard niet kunnen halen maar hij stond wel op 215/45-17 banden.

Een chip in dit stadium lijkt mij dan eigenlijk geen oplossing. Eerst de problemen uit de wereld en dan een stap verder..

Johann

Citaat van: Zippo op 16-11-2004 21:15:37

Juist!! ;D

Van wat ik heb begrepen draait de turbo gewoon om en nabij de standaard druk met soms een beetje een piek richting 1 bar in 't middengebied bij vollast. Ik meende dat een 850R al om en nabij de 0.7 bar standaard doet, tot 1 bar met standaard timing gaat gewoon goed. Daarna zal de fuel cut wel ingrijpen. Motor heeft standaard al witte injectors.

Eerst compressie checken en dan verder speculeren.

M a r c

Citaat van: matRRR op 16-11-2004 20:36:21
Nou iedereen, van harte bedankt dan maar voor de vele reacties,
Zal mijn komende loonstrookje maar naar Roel brengen dan...
Nog iets anders...
Wie gaan er naar de T5R meeting in baarn de 28e, en zullen ook daar tuners vertegenwoordigd zijn...

Johann,nog bedankt voor je tekst en uitleg, doe m'n zwager ff de groeten deze week als je hem spreekt!!

Nee, geen tuners. Alleen Meguiar's om te demonstreren hoe je de Roffel mooi kunt houden. Het is ook geen tuningshow maar een feestje.  :D
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

M a r c

Citaat van: Zippo op 16-11-2004 21:15:37

Juist!! ;D

My mistake... ik dacht je 'm op z'n bek ging rammen....  ;D  ;D  ;)

Mijn blok liep kapot omdat het slangetje van de wastegate-actuator losschoot op een verkeerd moment.... Dus check die dingen regelmatig want het wordt daar heet en ze willen wel eens verdrogen en breken. Bij gebeurde dat toen ik net bij 2000 tpm het gaspedaal vloerde..... 1,83 bar bij 2000 tpm is niet lekker  :-X

info@europeantuning.nl

Joachim

Een v50t5  low-pressure turbo tegen 850R BEAST en v50 wint ??? ???

Was het een manuele R ???  Normaler wijze gezien rij je met een standaard 850R zon t5 compleet de snot voor zn ogen !!!  ;D

Zelfs tegen de nieuwe R moet je goed meekunnen ...

M a r c

Citaat van: Joachim op 17-11-2004 18:02:51
Een v50t5  low-pressure turbo tegen 850R BEAST en v50 wint ??? ???

Was het een manuele R ???  Normaler wijze gezien rij je met een standaard 850R zon t5 compleet de snot voor zn ogen !!!  ;D

Zelfs tegen de nieuwe R moet je goed meekunnen ...

ahum, een V50T5 heeft een 5-pitter met 220pk.... Dus een standaard R heeft 'maar'  30pk meer en is ook zwaarder (denk ik).

info@europeantuning.nl

ed

En toch is hij veel trager zo'n V50 T5!
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!