Welke motortype voor meer koppel?

Gestart door lebowski, 11-06-2013 16:01:19

Vorige topic - Volgende topic

The Volvoboy

Citaat van: Vulk op 11-06-2013 18:27:09
Aangezien we hier in een ontopic gedeelte zitten is een D5 aanraden niet de bedoeling.
Een 2.5T kan ook, maar Dirk komt dat type blok straks helemaal afzeiken dus het heeft geen zin om een 2.5T aan te raden. ;D

;D ;D
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Turbobiker

AWD of XC (= ook awd), dan heb je geen keuze, is alleen maar met 2.5T geleverd. Komt dus even goed uit dat dat ook de betere motor is voor jou!!
De Tussenpaus

solidnmgn

Citaat van: Vulk op 11-06-2013 18:27:09
Aangezien we hier in een ontopic gedeelte zitten is een D5 aanraden niet de bedoeling.

Ik denk dat de topicstarter best wat kan gaan proefrijden. In een 2.5T, een T5 een R een 2liter T5, ...

Een gechipte T5 met 3" downpipe lijkt me ideaal. Een 2.5T kan ook, maar Dirk komt dat type blok straks helemaal afzeiken dus het heeft geen zin om een 2.5T aan te raden. ;D

Een paar keer bij Dirk thuis geweest en inderdaad gehoord dat het 2.5T blok niet zijn favoriete blok is.
Gekocht voor 350 euro echter nu al 50k op te teller zonder noemenswaardige kosten... Zelfs me vrouw roept.. de volgende word weer een Volvo

Jan_D.

Citaat van: Turbobiker op 11-06-2013 20:44:33
AWD of XC (= ook awd), dan heb je geen keuze, is alleen maar met 2.5T geleverd. Komt dus even goed uit dat dat ook de betere motor is voor jou!!

Dat klopt. Maar ook als je geen AWD wil, is een 2.5T prettig. Ik vind hem omdat hij wat minder nerveus is dan een R erg prettig. De 170pk in de V70N uitvoering viel me wat koppel ( en vermogen)  betreft tegen. In de 850 GLT vond ik het 20V blok best goed presteren.

-D©©©L-

nou, een licht getunede T5 met een 16T schuine flens gaat toch echt wel vlotter van de plek dan een standaard 2.5T/2.4T

BenC70ES

Citaat van: -D©©©L- op 11-06-2013 22:07:38
nou, een licht getunede T5 met een 16T schuine flens gaat toch echt wel vlotter van de plek dan een standaard 2.5T/2.4T

Boven 3500 toeren wel ja, maar daar komt de topicstarter dus weinig.
Een 2.5T (zeker met andere software) rijdt enorm soepel.  Verschil in lage toeren is dag en nacht met een high pressure turbo.
Een automaat zal dat verschil wel wat verdoezelen...

De AWD of XC is in oa Italië ook met een 2l T5 (226pk) geleverd.  En je hebt ook de R AWD's eventueel...

Gewoon voor die 2.5T gaan, ondanks wat Dirk eventueel zou zeggen, gewoon een sterk en betrouwbaar en superfijn rijdende motor!  (bijna 10 jaar! mee gereden)

Met de hydraulische klepstoters ook super geschikt voor LPI trouwens, en dan ben je in mijn ogen gewoon gek als je voor een diesel zou gaan (voor diegene die zo'n roetmonster aanraden).

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

-D©©©L-

Citaat van: BenC70ES op 11-06-2013 22:22:34
Citaat van: -D©©©L- op 11-06-2013 22:07:38

Boven 3500 toeren wel ja, maar daar komt de topicstarter dus weinig.
Een 2.5T (zeker met andere software) rijdt enorm soepel.  Verschil in lage toeren is dag en nacht met een high pressure turbo.
Een automaat zal dat verschil wel wat verdoezelen...

De AWD of XC is in oa Italië ook met een 2l T5 (226pk) geleverd.  En je hebt ook de R AWD's eventueel...

Gewoon voor die 2.5T gaan, ondanks wat Dirk eventueel zou zeggen, gewoon een sterk en betrouwbaar en superfijn rijdende motor!  (bijna 10 jaar! mee gereden)

Met de hydraulische klepstoters ook super geschikt voor LPI trouwens, en dan ben je in mijn ogen gewoon gek als je voor een diesel zou gaan (voor diegene die zo'n roetmonster aanraden).

Ja, een automaat heeft natuurlijk de koppelomvormer die aardig meehelpt.

UserID6342

Als je puur voor koppel gaat moet je een diesel pakken, heel simpel.  Ook een 2.5-20V NA met automaat kan zeer goed meekomen, jaren met zeer veel plezier in gereden. VVIS tuning van Yits erop en een open luchtfiltertje doen al wonderen bij die dingen.

Zoals de anderen ook al zeggen, over een 2.5T begin ik niet eens meer ;D.  Iedereen moet lekker kopen wat hij/zij denkt dat juist voor hem/haar is.  Maar dan niet achteraf miepen als zo'n blok ineens kapot of gaar is ;D :evil: :evil:

)()()sT

Nou, met een aanhanger of beetje caravan vind ik een 20V weinig indrukwekkend, zowel AT of MT.
Vroeg me af waar die 170 paarden zaten ;D

De XC 2.5T van mijn vader rijdt heerlijk en heel soepel, maar vind ik niet zo lekker duwen als een T-5. Nou is dat niet de motorkarakteristiek, maar m'n R imponeert me nog steeds met z'n berg koppel als je met half gas gewoon alle hellingen in la France opdendert 8)

marrrcel

Ik heb geen ervaring met andere motoren, maar de R (2.3T) trekt een tweepaardstrailer (weliswaar met één paard) moeiteloos die bult bij Luik op richting de Ardennen. Dan draait hij natuurlijk wel wat toeren, maar het gaat er betrekkelijk rustig aan toe.

lebowski

Thx allen. Een 2.5T wordt het dan, evt. nog getuned. Vialle bevalt mij erg goed en kan er dan ook weer in.

@dirk: welk open luchtfilter was dat op de 20v?

lebowski

Wat is eigenlijk het effect van de at koppelomvormer?

NinaPaul

Citaat van: grijzev70tdi op 11-06-2013 18:17:52
een gewone 2,5 20V met automaat is zowiezo niet vooruit te branden. Ik zou voor een diesel gaan (d5 is heerlijke motor, veel koppel onderin, zeker als je hem een chipkuurtje geeft)

Dan mag je wel eens een stukje in mijn altertje 1 automaat rijden met (gesloten) aanhanger.
Ook dan met gemak 120 op de snelweg (cruise control) hoogste (4e) versnelling. (En ja dat mag in BE)

Neemt niet weg dat er betere motoren zijn om lasten te trekken, maar een 20V is zeker niet onder bemeten.
Gewoon in de sport stand blijven rijden en niet bang zijn om toeren te maken.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

-D©©©L-

Citaat van: lebowski op 11-06-2013 22:59:42
Wat is eigenlijk het effect van de at koppelomvormer?

koppel vermenigvuldiging.

grijzev70tdi

Citaat van: NinaPaul op 11-06-2013 23:10:27
Citaat van: grijzev70tdi op 11-06-2013 18:17:52
een gewone 2,5 20V met automaat is zowiezo niet vooruit te branden. Ik zou voor een diesel gaan (d5 is heerlijke motor, veel koppel onderin, zeker als je hem een chipkuurtje geeft)

Dan mag je wel eens een stukje in mijn altertje 1 automaat rijden met (gesloten) aanhanger.
Ook dan met gemak 120 op de snelweg (cruise control) hoogste (4e) versnelling. (En ja dat mag in BE)

Neemt niet weg dat er betere motoren zijn om lasten te trekken, maar een 20V is zeker niet onder bemeten.
Gewoon in de sport stand blijven rijden en niet bang zijn om toeren te maken.

Rijd regelmatig in een alter I automaat op lpg, maar dan is hij echt niet vlot. Moet je aardig gas geven voor een vlotte beweging. Op benzine trouwens wel beter, maar niet vlot als mijn GLT met handbak dat deed
Grolsch, het klinkt al lekkerder