Tikkende motor

Gestart door Jasper M, 17-06-2013 21:15:00

Vorige topic - Volgende topic

)()()sT

Mijn T-5 is van 1993 en heeft sowieso de eerste generatie klepstoters die luid tikken bij koude start. Inderdaad zeker wel 15 minuten, soms blijft ie nog wel eens tikken na 25 km. als je dan weer onbelast stationair draait. Bij de vorige eigenaar tikte ie blijkbaar niet veel met 0W60 (:o) maar ik rij met 5W40.
Bij deze auto maakt het me niet zoveel uit, het hoort erbij en is an zich niet erg, beetje irritant is het wel ;)
Of het slijtage is weet ik niet; mijn ouders hadden ook een '93er sinds 100.000 km. en die deed het ook altijd.

Dit is de mijne bij koude start:
http://img.photobucket.com/albums/v459/joost031277/2011/850%20T-5/IMG_1235.mp4

Jij hebt zo te lezen een latere 94er en normaliter zouden die al bijna niet meer moeten tikken met koude start.

Het viel me bij mijne wel op dat ik laatst na een oliewissel weer meer getik had bij de start. Soms zelfs als ie een half uurtje gestaan heeft tikt ie erna weer vrolijk zijn riedeltje.
Misschien zou je nog eens olie kunnen verversen maar dan eens een dop ATF erin mieteren en daar eventjes mee rijden.

Succes!

Jasper M

Citaat van: Volvo850Luxury op 17-06-2013 21:27:40
Citaat van: Jasper M op 17-06-2013 21:25:44
Ik meen ook van wel.

Las elders al dat het gebruik van dikkere olie het getik zou kunnen verhelpen, maar dat is meer maskeren van een probleem dan deze oplossing. Nietwaar? Sowieso ben ik benieuwd naar wat de oorzaak zou kunnen zijn, aangezien het zo 'plotseling' is komen opzetten.
Met 5w40 moet de tik eerder over zijn dan 10w40 dus heeft niks met de olie te maken.
En zowel 5w40 als 10w40 is gewoon prima te doen in een 2.5 20v blok.
Wel is het zo dat je voor veel lange afstanden beter 10w40 kan doen, rij je veel KLEINE afstanden dan is 5w40 beter.

Verschilt een beetje maar zal elkaar niet veel ontlopen.

mastertje

Citaat van: Jasper M op 17-06-2013 21:33:28
Citaat van: mastertje op 17-06-2013 21:27:15
Sommige mensen zweren bij dit spul;

http://www.ebay.co.uk/itm/Forte-Advanced-Formula-Motor-Flush-Engine-Oil-Flush-/330925563224

Je gooit het net voor een oliewissel bij je olie in, het verdunt heel erg en lost veel troep op, dus je moet er niet mee gaan planken.

Ik heb het bij de golf van moeders gedaan en het getik bij een koude start is inderdaad verdwenen. Echter reed ze wel altijd op half-syntheet en zorgde verstopte injectoren voor ernstig vervuilde olie, waardoor de stoters dicht gingen slippen.

Vraag ik mijzelf af, als je door de oliedop naar binnen tuurt (met motor uit) is alles dan mooi helder of zie je hier en daar een zwart stukje?

Je rijdt blijbkaar wel op volsyntheet dus het lijkt me dat de vervuiling ietswat mee valt, maar aangezien je aangeeft dat je met koude motor ook de tik had, verdenk ik toch dat één of meer van je stoters wat lastig op druk komen.
Hoor inderdaad wisselende verhalen over dergelijke goedjes. In het blok is niet zo veel te zien, gewoon olie zoals olie eruit ziet. De olie is vrij vers en daardoor nog helder van kleur. Ook op de peilstok overigens.

Start die van jou niet met enig tikkende injectoren/kleppen?

Nee, je hoort eigenlijk alleen de roffel ;) Met de motorkap open hoor je de injectoren wel..

Ik weet eigenlijk niet of de koude start rammel van hydraulische klepstoters komt doordat ze leeglopen of omdat ze lastig op druk komen... misschien heeft iemand anders hier meer inzicht op.
Volg ons op www.project850.nl. Carbagerun 2013 --- Team 255 BLOG

Jasper M

@Joost: zo klinkt die van mij ongeveer ook ja, alleen dan niet alleen bij starten maar ook na een stuk van zeg 50 km snelweg.

Tikken met starten heeft ie overigens altijd gedaan, naar mijn idee waren dat toen altijd de injectoren en hoor ik nu meer de kleppen (mijn eerste diagnose). Het getik lijkt ook iets 'hoger' uit het blok te komen, als je begrijpt wat ik bedoel.

Het vreemde is mi dus dat hij 'in ene' harder is gaan tikken (misschien als gevolg van verse olie?) en dat nu dus blijft doen.

Jasper M

Zou een compressiemeting nog nieuwe inzichten kunnen opleveren ten aanzien van dit probleem?

mastertje

Altijd interessant om naar te kijken, maar in dit geval lijkt me niet. Jammer dat je een 20 klepper hebt, heb je ook 20 stoters ;D

mastertje

Als je erg technisch bent zou je een weekendje kunnen nemen om je olie & DB riem te vervangen en je hydraulische stoters schoon te maken :)

http://www.youtube.com/watch?v=zu60ExxQjlg&t=6m15s

herbe777

Zitten je bougies vast? Heb ik namelijk een keer gehad.
Vast is vast hè. Je voelt het snel genoeg.

Jasper M

Citaat van: mastertje op 18-06-2013 13:38:51
Altijd interessant om naar te kijken, maar in dit geval lijkt me niet. Jammer dat je een 20 klepper hebt, heb je ook 20 stoters ;D

Ieder voordeel heb ze nadeel, zullen we maar zeggen :)

Wij doen al het onderhoud zelf dus als dit het zou zijn zou dat zeker moeten lukken.

Jasper M

Citaat van: herbe777 op 18-06-2013 14:08:02

Ik heb er onlangs wel nieuwe bougies erin gedraaid natuurlijk, maar kan niet zeggen dat ik ze toen heel vast heb gezet. Neig altijd wel naar te vast, maar heb er expres niet aan zitten trekken of iets dergelijks. Zou het eens kunnen checken!

Gisteren trouwens heerlijk ritje Utrecht-Bloemendaal-Utrecht zónder raar getik ??? Het warme weer? Of wordt ze misschien gewoon een beetje opstandig...

Overigens vind ik de auto al naargelang het weer trouwens wel vaker beter/slechter rijden. Wat zou dat kunnen zijn, brakke lmm?

BartSluijs

Vandaag de motorkap weer eens opengehad (om te kijken of ik VVIS had) en het viel me op dat ook mijn motor plots een tikkend geluid maakt, dit deed hij voorheen niet, onlangs zijn bij de beurt zowel de olie ververst als de bougies vervangen.

Wat ik uit dit topic begrijp kan het tikken zowel door loszittende bougies verklaard worden als door de olie? Hoe vast moeten deze boegies nu precies zitten?
Zolang je alles met een glimlach kunt bekijken, zijn de meeste dingen leuker, leuker dan ze lijken.

Peultje

25 Nm voor bougies
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

mastertje

Ik doe altijd met de vingers er in draaien tot hij niet verder wil en dan ongeveer een halve slag met de sleutel. Maar deze methode kan natuurlijk alleen bij nieuwe dichtringen.

BartSluijs

De beurt is overigens netjes bij de dealer uitgevoerd, ik neem aan dat de monteur daar op dezelfde manier de bougies vastgezet heeft? Maar controleren kan geen kwaad natuurlijk ;)
Zolang je alles met een glimlach kunt bekijken, zijn de meeste dingen leuker, leuker dan ze lijken.

mastertje

Citaat van: Jasper M op 19-06-2013 11:08:23
Citaat van: herbe777 op 18-06-2013 14:08:02

Overigens vind ik de auto al naargelang het weer trouwens wel vaker beter/slechter rijden. Wat zou dat kunnen zijn, brakke lmm?

Je LMM kan vies zijn. Kan ook vocht in de verdelerkap zitten, slechte bougiekabels, oude olie versnellingsbak etc. etc.