foutcode p0172

Gestart door dirkvis1968, 19-06-2013 10:57:40

Vorige topic - Volgende topic

KIM

Ik zou eerst de 2e sensor maar eens vervangen.
Zo laag kan ie alleen worden bij een hoge hoeveelheid zuurstof in het uitlaatgas. In dat geval heb je ongetwijfeld een foutcode op je fueltrim of je hebt een lek in je uitlaat na de 1e sensor.

dirkvis1968

bedankt voor de snelle reactie

Inderdaad ik heb een 2de lambde sensor besteld origineel bosch
Ik moet de wagen (als ik sonde ontvangen heb) eens op een brug zetten om
en sonde te vervangen e
en eens de staat van de kat te bekijken

Denk ook aan een lek alhoewel de kat niet zo oud is maar breuk laswerk is altijd mogelijk
De long term fuel trim is -5 dus de motor denkt dat hij rijk loopt en verminderd de brandstofinjectie
De 2de sonde denkt dat de motor heel arm loopt
Voor elk wat dus

mastertje

Hmz was dat met een goed warme motor en kat?! Toch een beetje naar dat hij zo goed de 1e lamda volgt. Denk niet dat die lamda sensor stuk is omdat hij blijkbaar wel snel kan switchen, bij slechte sensoren zie je vaak een langzame respons.

Het kan zijn dat je kat verstopt zit en voor tegendruk zorgt waardoor hij rijk loopt... je kan de druk voor de kat meten en kijken of deze te hoog is... zou niet meteen vervangen, eerder lostrekken en bekijken :) duur ding.
Volg ons op www.project850.nl. Carbagerun 2013 --- Team 255 BLOG

KIM

Bij koude kat zou de sensor 0,45 Volt moeten geven (of eigenlijk de ECU, want daar komt deze spanning dan vandaan).

dirkvis1968

inderdaad mogelijk alhoewel hij niet inhoud of zo
de 2de is nog origineel 15 jaar oud dus zeker ni fris meer en het was een koopje op ebay dus proberen
het rare is dat de 2de meer zuurstofverbindingen meet dan de eerste en meer zuurstofverbindingen stationair dan op toeren
de kat en auto was op temperatuur
indien de lambda, als dat kan, verstopt is ivm de buitenlucht en dus een armer mengsel buitenlucht alf referentie meet dan normaal, kan het zijn dat de lambda een hogere waarde geeft inzake zuurstofverhouding heeft dan de werkelijlheid omdat de referentie ook 0 is wegens verstopping
Is maar een hersenscheet.... weet niet op het mogelijk is... misschien wat vergezocht

Bij koude start gaat de 1e sonde naar .45 de tweede naar .12

dirkvis1968

misschien toch nog iets gevonden uit een onverwachte hoek

bougies toch maar even nagekeken
allemaal zelfde verkleuring - niets speciaals
alleen uit het bougiegat korste tegen de distributie (cyl 1) benzinegeur uit bougiegat
niet veel maar toch aanwezig
bougie terug in gedraaid en weg is geur
dus niets te maken met brandstofleiding of extern lek ergens
deze zijn nochtans maar 2 jaar oud
Ik heb gisteren wel injectiereiniger bij de benzine gegooid dus misschien raak ik er zo nog van af
Maar heb de vorige injectoren nog wel liggen dus wisselen is mogelijk

dirkvis1968

kleine update

katalysator vervangen door magnaflow metalcat 130mm
probleem opgelost
via uitlezen gecontroleerd dat de cat terug werkt
Deze katalysator werd er tussen gelast incl op maat gemaakte downpipe vanaf de flexibel
Dat wat ik dacht een middendemper te zijn bleek uiteindelijk ook een katalysator (2de bobbel vanaf voorkant)
even moeten zoeken naar een uitlaat-lasser ed in Belgie
Een klein bedrijfje regio herentals