electrisch verstelbare stoelen inbouwen

Gestart door blauweroffel, 10-05-2013 01:11:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

blauweroffel

Even een vraagje

Kan ik in mijn 850 uit 95 twee electrische voorstoelen inbouwen?
Of moet ik eerst zelf de bedrading hier voor aanleggen?

Heb wel in blog van arjan gekeken , maar daar werd ik niet veel wijzer van.
Ik vermoed dat links is voorbedraad, maar rechts niet?

BR

UserID6342

Standaard is niets voorbedraad, dus zul je de kabels zelf moeten trekken (zowel links als rechts)

blauweroffel

#2
dit kabelboompje zit onder de stoel:



de stekker heeft de juiste vorm voor de ansluiting op de electrische stoel
Rechts zit ook zon kabelboom

(sorry voor het slechte verbinden van de draadjes  :eusa_shhh:)

BR

UserID6342

Volgens mij (maar is een beetje lastig te zien) heb je de stekker van de stoel aan de draden van de stoelverwarming geknoopt....  Met 'm maar eens, je moet op de onderste 2 pennen van de stekker zowel een + als - hebben continue.

blauweroffel

#4
Zal een betere foto maken.
Maar ik kan wat fout gedaan hebben toen ik deze stoelen in de 850 heb gezet.
Ze komen uit een V70 en ik heb de stekker van de oude blauwe stoel op de bedrading van de stoel uit de V70 geknoopt. IK denk ook Dirk dat je gelijk hebt, want sindsdien doet de stoelverwarming het ook niet meer  ;D

Mn duim zit op de kant metde nrs 0, 2 en 4
maar voor de bediening van de elec stoel zullen er wel een aantal draden bij moeten worden geknoopt....?




blauweroffel

wat een sjips foto's....zie het na het posten. Nog een x proberen



bovenkant van stekker heeft nr 2, 4 en 6

Br

UserID6342

Met die lus erin is de stekker van de stoelverwarming...

blauweroffel

Citaat van: Dirk342 op 10-05-2013 14:34:24
Met die lus erin is de stekker van de stoelverwarming...

Ok, maar hoort dat zo? mn verwarming doet t nl niet....


BR

UserID6342

Dan moet je maar eens gaan meten of je er wel stroom opkrijgt als je de schakelaar indrukt.  Kan zoveel oorzaken hebben, matje kapot, schakelaar suf, draadbreuk en noem er zo nog maar een stel op.

Is zo niet te zeggen zonder te meten.

blauweroffel

Citaat van: Dirk342 op 10-05-2013 14:52:24
Dan moet je maar eens gaan meten of je er wel stroom opkrijgt als je de schakelaar indrukt.  Kan zoveel oorzaken hebben, matje kapot, schakelaar suf, draadbreuk en noem er zo nog maar een stel op.

Is zo niet te zeggen zonder te meten.

Ga ik doen, heb alleen een 12/220 v meter
bedankt

BR

MrCain

Voor de stoelen komt er nog een zwarte stekker bij, die ziet er ongeveer net zo uit als deze (witte) stekker van je verwarming. Deze kan je misschien uit een sloper knippen? Er is vast wel iemand een 850R aan het slopen  :eusa_whistle:

Het is een beetje voorbedraad => in de zekeringskast onder de kap moeten per stoel een automatische zekering bij en achter de trapplaten links en rechts onder het dashboard zitten van die grote multistekkers, daar zal je een stekkertje bij moeten plaatsen die weer naar je stoel gaan.

Heb het vorig jaar ook gedaan, je moet wel ff de juiste schema´s zoeken voor jou auto (dat was bij het meeste werk...) en dan is het zo gebeurt! de zekeringen kan je gewoon bij de dealer kopen kosten iets van €4,- p/st of zo...heb nog wel ergens het nummer liggen. Als je geen schema heb => stuur ff je type, bouwjaar en uitvoeing door : heb hier nog een stapel schema´s van die stoelen liggen van mijn project  ;D
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

jeroen74


snix

Als je het stekkertje hebt van de stoelcomputer. Knoop je er een plusje aan en een min is altijd wel te vinden en dan werkt het ook. Ik heb een versterker voor mijn sub in de kofferbak liggen. Vanaf daar het plusje doorgetrokken voor beide stoelen. Werkt al heel lang heel goed :D

Voor wie gaat denken dat het met het vermogen niet goed komt. Geen probleem. Meestal verstel ik de stoel toch niet met de radio op 10 ;)

blauweroffel

Citaat van: snix op 11-05-2013 19:08:34
Als je het stekkertje hebt van de stoelcomputer. Knoop je er een plusje aan en een min is altijd wel te vinden en dan werkt het ook. Ik heb een versterker voor mijn sub in de kofferbak liggen. Vanaf daar het plusje doorgetrokken voor beide stoelen. Werkt al heel lang heel goed :D

Voor wie gaat denken dat het met het vermogen niet goed komt. Geen probleem. Meestal verstel ik de stoel toch niet met de radio op 10 ;)

dat ga ik maar eens proberen, thx

BR

855T5+

#14
Citaat van: jeroen74 op 10-05-2013 15:33:31
Of je zoekt het juiste schema hier op ;)
Super bedankt, in de 1995 pdf heb ik de juiste schema's voor de "power seats" gevonden, inderdaad een vierpolige steker (A) waarvan een plus, een min en twee draden kennelijk voor de diagnose (functie 6 op de OBD1)?, maar waarschijnlijk kan je ook zonder diagnose en dan is gewoon ergens voldoende plus (met (check zekering/groep) aftakken, min is overal (zoals snix al meldde). Nu nog twee stekers (want 2 stoelen ;-)) en draad versieren en checken of de automaatzekeringen er al in hangen.

Maarten

(Note: dit staat geheel los van verwarmingsmatjes en bijbehorende stekers en bedrading)
Volvo: Mutatis Mutandis